Kenalilah Nasab

" Kenalilah nasab keturunan kamu yang membawa kepada silaturrahim ( kasih sayang ) " - Riwayat Al Imam Tarmizi ( Ibnu Kathir, vol. 4 ms.218 ).

Followers

Sabtu, 3 Januari 2009

Kenangan Lalu





Sunday, December 28, 2008

Teluk Intan yang semakin tak kukenali

Selain daripada Menara Pisa di Itali, Teluk Intan juga memiliki menara yang istimewa..... sama-sama condong!
Semasa aku di Tingkatan 6..... tiap-tiap hari melepak di sekitarnya. Semasa kecil.... perhubungan antara Teluk Intan dan kampung ku hanyalah melalui sungai.... tentu ramai yang tak tahu pasal ni.
Aku tinggal di Kampung Balun Bidai..... waktu tu jalanraya tak berapa ada lagi kot. Sebab tu lah lebih mudah guna bot/kapal untuk ke bandar. Selang 2-3 hari ada kapal (bot yang besar) dari Teluk Intan membawa barang-barang jualan. Tokey2 kedai oder barang-barang melalui kapal ni la. Dan kampung ku merupakan destinasi terakhir pelayaran kapal tu. Biasanya petang akan sampai ke kampung.
Selain daripada tu.... polis, klinik bergerak juga datang dengan bot. Dan yang paling ditunggu-tunggu ialah kapal Jabatan Penerangan..... 2 minggu sekali, kami orang kampung berhibur dengan 'wayang pacak' cap harimau, selain mendengar ceramah pegawai penerangan.
Bagi kami pe
nduduk yang tinggal di pesisir sungai.... kapal ni sangat penting. Banyak yang boleh diceritakan.... tapi sengaja pendekkan cerita. Bila hendak ke Teluk Intan, kami tumpang (bayar tambang) kapal ni lah. Tengah malam bertolak dari kampung dan akan sampai di Teluk Intan paginya.
Jeti di Teluk Intan mungkin sudah tak berfungsi lagi sekarang ni..... lokasinya dulu, naik je dari bot terus disambut oleh barisan gerai mamak yang melambai-lambai..... "mari.... mari..." hinggakan bagi orang kampung kami, bila sebut nak makan kat mana..... makan kat kedai mari-mari...... hehehe

Panjang dah intronya tu......


Sekarang ni..... jarang benar aku pergi ke Teluk Intan bila balik kampung. Barangkali moodnya sudah tidak seperti dulu!
Dulu semasa bersekolah di SM Sri Perak.... tiap-tiap hari lepak di sekitar Menara Condong. Berkawat sekitarnya dan diakhiri lepas tu kat bus stand. Melihat bus stand tu pun dah tak meriah macam dulu rasanya..... sunyi je! Gerai-gerai kat sebelah nya tu pun dah tak berapa ada. Dulu kat situlah minum ABC mangkuk besar yang harganya RM1.
Baru-baru ni aku pergi ke Teluk Intan..... rasanya dah banyak wajah klasiknya yang hilang. Nak makan popia basah pun dah tak de. Dan akhirnya aku balik cam tu je!

Teluk Intan...... bandar yang menggabungkan Melayu, Cina, India,
Rawa, Mendihiling, Jawa dan Banjar!

Posted by Shifu67 at 9:35 PM 7 comments
Labels: Aku Versi Lelaki
petikan blog:http://tersurat-tersirat.blogspot.com/


MENARA CONDONG

TELUK INTAN

Terlalu sayu ia berdiri

mengadap kiblat

di jantung bandar tua

di sudut Jalan Selat

mengusap setiap nostalgia

pada meniti landasan abad

namun tiada pernah lupa

memberitahu waktu

pada pelawat yang lalu

Menara Condong

di jantung bandar tua

tidak pernah sombong

walau menghulur sekurun jasa

pun tersentuh jua tabir kecundang

kini berdiri ia dalam kelelahan

menanti waktu

menutup pintu warisan.

Zabidin Haji Ismail

Sinar Zaman edisi Mei-Jun 1992





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kisah dolu-dolu

Pemikiran Politik dalam Novel Ahmad Boestamam

Title : Pemikiran Politik dalam Novel Ahmad Boestamam

Author : Zabidin Haji Ismail
ISBN : 978-983-100-439-5
Year Publish : 2010
Page Number : 160
Category : General


Price: 30.00

add to cart

Content

Ahmad Boestamam menguasai tiga bidang yang berbeza – politik, kewartawanan dan sasterawan – dan tersohor kerana ketiga-tiganya. Melalui pengalaman dan penglibatannya dalam bidang politik, Ahmad Boestamam menterjemahkan pemikiran politik ke dalam novel tulisannya. Penampilan pemikiran politik itu disimpulkan mengandungi tiga aspek iaitu nasionalisme, antikolonialisme dan sosialisme. Ketiga-tiga aspek pemikiran itu pula mempunyai perkaitan antara satu sama lain yang disampaikan dalam bentuk mesej yang digarap dalam novel.
Buku ini berasaskan kajian tekstual dan kontekstual dengan tumpuan pada sepuluh buah novel Ahmad Boestamam. Teks novel tersebut dianalisis dan dikupas bagi mencungkil pemikiran politik beliau yang dianggap seorang novelis-nasionalis berpengaruh. Sebelum ini kebanyakan sarjana hanya cenderung melihat peranannya dalam sejarah politik sehingga meminggirkan sumbangannya dalam mengisi rentetan sejarah kesusasteraan Melayu moden tanah air. Buku ini diharapkan dapat menambah khazanah kajian berkaitan Ahmad Boestamam selain boleh dijadikan bahan rujukan penyelidik sastera dan sains politik.

Buku Sekondakhati

Buku Sekondakhati
Buku yang memaparkan topik mengenai etnik Rao (Rawa) yang perlu dimiliki oleh mereka. Halaman 202 kulit kilat, kertas berkualiti dan penuh warna. Satu-satunya buku berbentuk journal khas mengenai Rao.Tiada di pasaran terbuka. Hanya boleh diperolehi melalui pesan kepada En Zabidin Hj Ismail 012-5070513. Harga termasuk belanja pos RM40. Pembayaran: CIMB 08021261220523. TEMPAH SEGERA* NASKHAH HAMPIR KEHABISAN.

Rao Di Sana-Sini

Rao Di Sana-Sini
Kompilasi 11 kertas kerja Seminar Melayu Rao yang julung kali diadakan di negara ini. Ketebalan 294 halaman. Tiada di pasaran terbuka. Kulit tebal RM70; kulit tipis RM40 termasuk belanja pos. Pesanan boleh dibuat kepada En. Zabidin Hj Ismail melalui 012-5070513. Pembayaran: CIMB 08021261220523

Antologi Puisi Rao Nusantara

Antologi Puisi Rao Nusantara
Buku yang memaparkan puisi mengenai etnik Rao (Rawa) yang ditulis oleh penyair Malaysia dan Indonesia. Halaman 176 kulit kilat, kertas berkualiti. Satu-satunya buku puisi Rao yang pernah diterbitkan di negara ini.Tiada di pasaran terbuka. Hanya boleh diperolehi melalui pesan kepada En Zabidin Hj Ismail 012-5070513. Harga termasuk belanja pos RM20. Pembayaran: CIMB 08021261220523.

Boleh juga bayar di sini

Rakan Sekondakhati

Lensa Rao