Kenalilah Nasab

" Kenalilah nasab keturunan kamu yang membawa kepada silaturrahim ( kasih sayang ) " - Riwayat Al Imam Tarmizi ( Ibnu Kathir, vol. 4 ms.218 ).

Followers

Rabu, 21 Januari 2009

Kampong Rao Chemor, Perak (2)


Siri Menjejaki Bako pada petang 21 Januari 2009 (Rabu) melangkah ke rumah Hj Buyong bin Alias, 84 tahun atau lebih mesra dengan panggilan Pak Buyong di Kg. Cik Zainal, Chemor, Perak. Saya dan sdr Kamarudin Hj Ismail disambut oleh Pak Buyong dan isterinya dengan ramah. Pak Buyong ialah cucu kandung salah seorang pembuka Kg. Rao, Chemor, Perak.
Menurut Pak Buyong, Kg. Rao, Chemor dibuka oleh tiga beradik iaitu Ismail, Sapiah dan Abas serta disertai Hj. Baki suami Sapiah selaku ketua. Mereka belayar merentasi Selat
Melaka dari Rao Sumatera Barat, Indonesia sekitar tahun 1890-an dan tiba di Matang berhampiran Taiping, Perak.
Tidak lama mereka tinggal di Matang kemudian meneruskan perjalanan dengan menaiki kereta lembu (sapi) ke suatu tempat yang kini dikenali Ulu Chemor. Adalah dipercayai merekalah peneroka Ulu Chemor dan kemudian melebarkan usaha menebang, menebas hutan belantara untuk membuka Kg. Rao di Batu 9 Jalan Ipoh.

Pak Buyong dilahirkan di Kg Rao Chemor pada 6 Julai 1925 hasil perkahwinan Alias dengan Saemah (Alias anak Hj.Baki, Peneroka Kg. Rao). Dia mempunyai adik bernama Hashim tetapi telah meninggal dunia di Pahang. Pak Buyong menerima pendidikan asas di Sekolah Melayu Chemor dan satu sekolah dengan Allahyarham Aminudin Baki, Tokoh Pendidikan Negara. Dia tidak berkesempatan menyambung pelajaran menengah di Ipoh kerana keluarganya miskin tidak berdaya untuk membeli basikal. Berbeza dengan Aminudin Baki, selepas tamat sekolah Melayu, dia melanjutkan pelajaran di Ipoh dengan berbasikal sejauh 20 KM sehala.
Semasa zaman British menguasai Tanah Melayu, Pak Buyong berkerja sebagai pemandu bulldozer di sekitar Chenderiang, Banir dan Kg Batu Tiga Temoh. Kemudian dia bekerja pula sebagai attendan Hospital Bahagia Tanjong Rambutan selama 22 tahun. Apabila menerima kurniaan tapak rumah daripada Kerajaan Negeri Perak pada tahun 1979 dia pun berpindah dari Kg Rao ke tempat baru iaitu Kg. Cik Zainal. Mempunyai sembilan orang anak; 5 perempuan, 4 lelaki. Pada tahun 1996 dia bersama isterinya berkesempatan menunaikan fardu haji ke Makkah dan kini meneruskan sisa hidupnya yang kian dimamah usia.
Sambil teringat zaman lampaunya, Pak Buyong teringin benar untuk bersua muka dengan sanak saudaranya yang menetap di Kg. batu Tiga, Temoh sebelum dia berangkat ke alam yang lain. Semoga keluarga Pak Buyong dapat menyimpulkan ikatan benang kekeluargaan Rao itu kembali.

4 ulasan:

  1. semoga tercapai hajat pak tersebut,amin....

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum Nenek Buyong dari Kg Rao Chemor Perak.
    Saya anak Kampong Batu 3 Temoh Perak , bernamo Tajul Ariffin tinggal doket Masjid Batu 3 tu ingin bertanyo pado Nenek la sapo dio keluargo sanak saudaro di Kg Batu 3 tu takut2 kito bersaudaro kami jenerasi entah ke berapo keluargo kami dari keturunan nenek Sidek dan uci Desah anak nyo Ulong dan menantu dio Salleh tapi dah meninggal la cumo anak2 nyo ado lagi...itu sajo nak tanyo pado nenek Buyong. Nenek Salleh kami tu dulu berasal dari Poken Lamo Tg Rambutan.

    BalasPadam
  3. Sekondak hati ni judul lagu yang dinyanyikan oleh Azril Aziz anak saudara suami saya Hashim Adam

    BalasPadam

Kisah dolu-dolu

Pemikiran Politik dalam Novel Ahmad Boestamam

Title : Pemikiran Politik dalam Novel Ahmad Boestamam

Author : Zabidin Haji Ismail
ISBN : 978-983-100-439-5
Year Publish : 2010
Page Number : 160
Category : General


Price: 30.00

add to cart

Content

Ahmad Boestamam menguasai tiga bidang yang berbeza – politik, kewartawanan dan sasterawan – dan tersohor kerana ketiga-tiganya. Melalui pengalaman dan penglibatannya dalam bidang politik, Ahmad Boestamam menterjemahkan pemikiran politik ke dalam novel tulisannya. Penampilan pemikiran politik itu disimpulkan mengandungi tiga aspek iaitu nasionalisme, antikolonialisme dan sosialisme. Ketiga-tiga aspek pemikiran itu pula mempunyai perkaitan antara satu sama lain yang disampaikan dalam bentuk mesej yang digarap dalam novel.
Buku ini berasaskan kajian tekstual dan kontekstual dengan tumpuan pada sepuluh buah novel Ahmad Boestamam. Teks novel tersebut dianalisis dan dikupas bagi mencungkil pemikiran politik beliau yang dianggap seorang novelis-nasionalis berpengaruh. Sebelum ini kebanyakan sarjana hanya cenderung melihat peranannya dalam sejarah politik sehingga meminggirkan sumbangannya dalam mengisi rentetan sejarah kesusasteraan Melayu moden tanah air. Buku ini diharapkan dapat menambah khazanah kajian berkaitan Ahmad Boestamam selain boleh dijadikan bahan rujukan penyelidik sastera dan sains politik.

Buku Sekondakhati

Buku Sekondakhati
Buku yang memaparkan topik mengenai etnik Rao (Rawa) yang perlu dimiliki oleh mereka. Halaman 202 kulit kilat, kertas berkualiti dan penuh warna. Satu-satunya buku berbentuk journal khas mengenai Rao.Tiada di pasaran terbuka. Hanya boleh diperolehi melalui pesan kepada En Zabidin Hj Ismail 012-5070513. Harga termasuk belanja pos RM40. Pembayaran: CIMB 08021261220523. TEMPAH SEGERA* NASKHAH HAMPIR KEHABISAN.

Rao Di Sana-Sini

Rao Di Sana-Sini
Kompilasi 11 kertas kerja Seminar Melayu Rao yang julung kali diadakan di negara ini. Ketebalan 294 halaman. Tiada di pasaran terbuka. Kulit tebal RM70; kulit tipis RM40 termasuk belanja pos. Pesanan boleh dibuat kepada En. Zabidin Hj Ismail melalui 012-5070513. Pembayaran: CIMB 08021261220523

Antologi Puisi Rao Nusantara

Antologi Puisi Rao Nusantara
Buku yang memaparkan puisi mengenai etnik Rao (Rawa) yang ditulis oleh penyair Malaysia dan Indonesia. Halaman 176 kulit kilat, kertas berkualiti. Satu-satunya buku puisi Rao yang pernah diterbitkan di negara ini.Tiada di pasaran terbuka. Hanya boleh diperolehi melalui pesan kepada En Zabidin Hj Ismail 012-5070513. Harga termasuk belanja pos RM20. Pembayaran: CIMB 08021261220523.

Boleh juga bayar di sini

Rakan Sekondakhati

Lensa Rao