Kenalilah Nasab

" Kenalilah nasab keturunan kamu yang membawa kepada silaturrahim ( kasih sayang ) " - Riwayat Al Imam Tarmizi ( Ibnu Kathir, vol. 4 ms.218 ).

Followers

Khamis, 8 Januari 2009

Anak Rao Gunung Mesah, Gopeng berandai...



catatan drp hazlin


Aku.... memang orang rawa bahasakan dirinya aku. lebih mesra. kalau orang lain dengar macam brutal je. Memang mak dengan abah (arwah) pure Rawa. So, sepatuitnyo akupun pandai cakop Rawo.Tapi aku ko merantau ko tompek lain. Poi belaja. Eish malu gak nak cakop Rawo sobob aku indo pandei. Buek digolakkan ughang Rawo jo.

Di Gopeng tu sapo yang indo kona Puti Sahar Banun bt Sutan Arbi (arwah). Itu opah aku. Omak omak aku(Saripah Hidymiah bt Raja Sorah). Aku ko anak ko duo dari onom ughang adeik beradiek. Alamak guna bahasa standard lah. Yang sulung kakak; Noor Mazian, aku, adik Mohd Fazli, Noor Mahani, Noor Suhana dan yang bongsu Noor Asyikin. Arwah abah (Sofian Nazri b Baki) dulu kojo Sojar. Pueh la merantau. Aku sompek la sekolah di Pengkalan Chepa (75-76). Balik Gunung Mesah (Nama kampung aku) aku sambung belaja di SK Kopisan Baru sampai darjah onom. Lopeh tu memang aku tak tinggal lamo di Gunung Mesah....
Aku dapek belaja di MRSM Kuantan (81-85), MRSM Kulim - Matrikulasi (86-87), UKM - First Degree (87-91), UTM - Dip. Ed. (92-93). So kiranya aku ni chekgu la...

Sebonarnyo aku banggo jadi anak rawo. Bahasonyo, gayo hidupnyo terutama makanannyo. ommph... sodap.. Indo buleih lupo konangen mandi sungai masa kocik-kocik dulu. Beghobout buah dughien, mengaik jambu, menjalo udang. Semuo tu kenangan yang tidak mungkin aku lupakan. Sekarang abah dah poi menyahut panggilan Ilahi. 25 Julai ni genap 6 tahun abah poi. Tinggal omak sughang-sughang. Adik beradik lain semuonyo kojo & ikut suami. Sesekali ada mak datang ghumah anak-anak. Akupun dah lama tak jumpa mak. Asyik tak berkesempatan je. Bagaimanapun aku tetap rindu dengan semua.
0 nukilan

5 ulasan:

  1. Che gu..
    usah dikonang yg sudah poie.indo kan kembali..
    aku juo banggo ngen bangso kito.dlm usio mencocah 29 thn, aku banggo buleh ber"cakop" rawo dan aku satu2nyo anak abah aku yg buleh bercakop rawo.
    ayat rawo yg paling aku suko..

    "indo ku podah do!!"
    hidup bangso rawo!!

    BalasPadam
  2. Urhang Rawa indo copek putuih aso. Kalau di Raub ni lah bunyinyer lain intonasinyer.... " Indoh ku podah der!..hiduit bangser Rrhawer!!!

    BalasPadam
  3. assalamualaikum

    betuah aku dapek juo jumpo dogen urang rawo
    apo2 pun. dapek lah kito bertukar2 pendapek
    ontah la. bilo agak nge
    sodop bunyinya...INDO KO PODAH...ONDIK YAH.

    BalasPadam
  4. ako bosar ati lek jadi urang rao, ndo ado urang mocom urang rao, semuo'nyo special....ako la lamu berantau tompek urang, lobieh kurang 27 tahuon.tapi cakok rao totop dihati....moh kilen kito berandei rao...semerato tompek ado urang rao, tapi lek ndo ko mengotoih dimano kwuak yo...me ndo reti amek cakok rao, ngaji baleik bak kukuoh saduo'nyo...ondeik kilen la lamu ndo ko mendonga pekataen ko...arok, ngayier, o'ngok, cawuk, baju porak, menyawek, lohour.....ondeik banyak la'ei....

    BalasPadam
  5. Ughang Ghao Moderate18 Oktober 2010 9:14 PG

    sesanget banggo ako jadi ughang Rao..Uchi ako penah betanyu..bak mano kao 'isuok' nak mengatoke kao ughang Rao?..maso to taon 1974..umuor ako 12 taon..bakkari ko pon ntah yo ntah idak jawapen ako..

    bahaso?..ako nikah idak dengen ughang Rao..anak2 ako pahom cakop Rao tapi idak luruih cakop Rao'o

    mengkanen?..yang podeh2 dah indo tolok..penyakik yang sampei..kelamei pon dah diboti ughang 'raising powder'

    kegemaren?..ughang kito ko suko menyaket..cuak pulo kalau jadi budayo..paghah kito isouk

    ghumah?..dah tadak nampak'a bontuok Rao'o..ughang kito yang bagak2 to tengok la ghumah'a..

    pado ako..yang tingga 'bejojak' sang..kalau ado yang betanyu ito la yang ako cakopke..ako sesanget banggo jadi ughang Rao..

    BalasPadam

Kisah dolu-dolu

Pemikiran Politik dalam Novel Ahmad Boestamam

Title : Pemikiran Politik dalam Novel Ahmad Boestamam

Author : Zabidin Haji Ismail
ISBN : 978-983-100-439-5
Year Publish : 2010
Page Number : 160
Category : General


Price: 30.00

add to cart

Content

Ahmad Boestamam menguasai tiga bidang yang berbeza – politik, kewartawanan dan sasterawan – dan tersohor kerana ketiga-tiganya. Melalui pengalaman dan penglibatannya dalam bidang politik, Ahmad Boestamam menterjemahkan pemikiran politik ke dalam novel tulisannya. Penampilan pemikiran politik itu disimpulkan mengandungi tiga aspek iaitu nasionalisme, antikolonialisme dan sosialisme. Ketiga-tiga aspek pemikiran itu pula mempunyai perkaitan antara satu sama lain yang disampaikan dalam bentuk mesej yang digarap dalam novel.
Buku ini berasaskan kajian tekstual dan kontekstual dengan tumpuan pada sepuluh buah novel Ahmad Boestamam. Teks novel tersebut dianalisis dan dikupas bagi mencungkil pemikiran politik beliau yang dianggap seorang novelis-nasionalis berpengaruh. Sebelum ini kebanyakan sarjana hanya cenderung melihat peranannya dalam sejarah politik sehingga meminggirkan sumbangannya dalam mengisi rentetan sejarah kesusasteraan Melayu moden tanah air. Buku ini diharapkan dapat menambah khazanah kajian berkaitan Ahmad Boestamam selain boleh dijadikan bahan rujukan penyelidik sastera dan sains politik.

Buku Sekondakhati

Buku Sekondakhati
Buku yang memaparkan topik mengenai etnik Rao (Rawa) yang perlu dimiliki oleh mereka. Halaman 202 kulit kilat, kertas berkualiti dan penuh warna. Satu-satunya buku berbentuk journal khas mengenai Rao.Tiada di pasaran terbuka. Hanya boleh diperolehi melalui pesan kepada En Zabidin Hj Ismail 012-5070513. Harga termasuk belanja pos RM40. Pembayaran: CIMB 08021261220523. TEMPAH SEGERA* NASKHAH HAMPIR KEHABISAN.

Rao Di Sana-Sini

Rao Di Sana-Sini
Kompilasi 11 kertas kerja Seminar Melayu Rao yang julung kali diadakan di negara ini. Ketebalan 294 halaman. Tiada di pasaran terbuka. Kulit tebal RM70; kulit tipis RM40 termasuk belanja pos. Pesanan boleh dibuat kepada En. Zabidin Hj Ismail melalui 012-5070513. Pembayaran: CIMB 08021261220523

Antologi Puisi Rao Nusantara

Antologi Puisi Rao Nusantara
Buku yang memaparkan puisi mengenai etnik Rao (Rawa) yang ditulis oleh penyair Malaysia dan Indonesia. Halaman 176 kulit kilat, kertas berkualiti. Satu-satunya buku puisi Rao yang pernah diterbitkan di negara ini.Tiada di pasaran terbuka. Hanya boleh diperolehi melalui pesan kepada En Zabidin Hj Ismail 012-5070513. Harga termasuk belanja pos RM20. Pembayaran: CIMB 08021261220523.

Boleh juga bayar di sini

Rakan Sekondakhati

Lensa Rao