Sewaktu kecil aku tidak peduli cerita Pak Lang
bila petang bertandang di pangkin bawah rumahnya
dia selalu sebut Tuanku Rao
malas nak dengar tapi berulang kali dia bercerita
Pak Lang totok Rao dari Langgung
merantau ke Batu Karang menjadi buruh kompeni bijih
dah berbini beranak satu
tapi di Batu Masjid lalu menikah lagi satu
dengan uwah kakak ayah
Pak Lang rajin berkebun pandai pula bersilat
gulai lomak penganan Rao dimasaknya bersama baung
harum terbau satu kampung
dapur uwah selalu berasap
walaupun uwah sudah jarang ke dapur
Uwah gadis cantik Batu Masjid
ramah santun senyumnya menawan
anak-anaknya yang lima orang itu memanggil ibuku, amai[1]
pabila uwah berbual dengan rakan sebayanya, kerap sangat disebut abet[2]
begitu jua bertemu ibu saudara sepupu sebelah ayah, uwah kerap pula menyebut bayong[3]
keluarga Rao di Batu Masjid sungguh beradat
namun Pak Lang dari Rao itu tidakpun pantang tanah[4]
tapi aku dan anak-anak uwah wajib sekali bertatih[5]
Pak Lang totok Rao dari Langgung
lelaki perkasa tetapi bila uwah menutup usia dia jadi perasa
aku yang selalu bertandang di pangkin bawah rumahnya
acap juga terlihat matanya berkaca
petah bibirnya menyusun kisah uwah
kakak ayah yang satu itu
sesekali dia sebak dan sendu
tetapi dia bijak menyembunyikan pilu
lalu menukar cerita
yang aku malas nak dengar;
“Kato urang...Tuanku Rao tu wali Allah.” Pak Lang dah mula jual ubat cap Raonya. “Satu pagi, ketiko Tuanku Rao membasuh kulah mosojid, tibo-tibo nyonyo berkato; Mokah terbakar!. Sekolip mato Tuanku Rao hilang dari pandangen. Nak jadi cerito…urang baliek haji pun menyobut nyonyo ternampak Tuanku Rao memadam api ketiko Mokah terbakar,”
Aku sekelumitpun tak percaya tapi Pak Lang patriotik sifatnya
apa sahaja pasal Rao dia pasti bangga
dan aku sering menyakatnya;
“aku urang Jambi…niniek aku Ismail Jambi… urang pertamo menanam bijik gotah di Sumatera, dikutiek dari Malaya siko ni..bawak ke sinun”
Pak Lang lelaki perkasa Rao ini kekadang pemarah jua
macam ayah adik tunggal uwah;
sekali sekala aku ditengkingnya
“Jangen menciriek..kawu tu urang pantang tanah….Rao la tu!” jegel Pak Lang.
Ayah adik bongsu uwah sudah lama bermukim di Makkah
Pak Lang pun berbelas tahun telah menjadi arwah
jenazahnya disemadikan sebelah makam uwah
tapi lama sebelum dia pulang ke alam baqa
dia pernah menyebut;
“Indo ku podah baliek ke Rao.” Sewaktu uwah belum menutup usia.”Kalau baliek ke Rao indo la aku pulang ke siko laei…di sinun tang aku berkubor. Kesian uwah kelian.”
Sayang benar Pak Lang pada uwah
semacam sayangnya tertumpah kepadaku
aku anak nakal daripada keluarga Rao ini
acap sangat bersama Pak Lang;
pabila nak gunting rambut
Pak Lang usung dalam raga besar di belakang basikal
aku terkial-kial dalam raga sedang Pak Lang laju mengayuh
ke pekan kecil bernamaTimoh
Pak Lang totok Rao dari Langgung
bijak bukan kepalang
dia tak mahu pulang
dia minta adiknya datang
akulah, jari basurek dipaksa mengarang mengutus khabar ke Rao
akulah, jari basurek diupah sekupang dua tanpa pernah meminta
akulah, jari basurek yang sering membaca khabar dari Rao untuk Pak Lang
akulah, jari basurek menyampah pada Pak Lang yang tak tahu membaca
Bila petang itu bertandang di pangkin bawah rumahnya
Pak Lang mengulangi cerita lama;
“Tuanku Rao mengombang agamo Islam di tanah Batak,
menjadi Imam Bosar menantu Yang DiPertuan Rao,
sesudah Porang Paderi muncul pulo Belando
berporanglah nyonyo dengan si penjajah tu.”
Pak Lang nama sebenarnya Pado bin Yaman
kata ayah, di Rao dia bergelar Sutan Seri Pado
tapi Pak Lang tak pernah sebutpun
tapi Pak Lang tak pernah ceritapun
yang kerap dia sebut
yang kerap dia cerita;
ialah Tuanku Rao
Terlalu istimewa manusia itu di hati Pak Lang
suatu hari Pak Lang pernah mendakwa;
“Apabilo askar Belando menyorang. Ramainyo macom kalkatu bertebangen. Urang Rao terkopung. Saat itulah Tuanku Rao meminto ayer sekole langsung menyimbahnya ke askar Belando. Apo laie, terkapai-kapai, lomeh seolah-olah askar Belando tu macom tenggolom timbul di lautan.”
Dari mana Pak Lang dapat cerita itu
sedangkan dia dah berusia sembilan belas tahun
ketika tiba di Batu Karang
sebelum menutup usia, dia terlantar bertahun juga sakit di ranjang
ah! Malas aku nak fikirkan.
Namun berbelas tahun sesudah Pak Lang menutup ceritanya
aku pula menganti Pak Lang pulang ke Rao
umpama balik kampung sendiri
aku betah ke sana ke mari
ke mana tidak, ke Langgung pun aku jelajahi
menziarahi makam, mengkaji candi
dari Koto Rajo ke Padang Matinggi
singgah pula ke Sungai Ronyah
di Tanah Dingin tobek kunampak banyak
sawah dan boncah di kaki Banjaran Barisan
aku terpegun memandang Sungai Asyik mengalir lesu
berliku-liku membelahi Lembah Rao sayup di kejauhan mata
di atas bukit ini tak semena-mena aku teringat Pak Lang
Sutan Seri Pado warga totok Rao dari Langgung
hairan! Dia tak sudi pulang ke kampung
tanah tumpah darah pusaka ondiek kandung
begini cantik, tak secantik Batu Masjid
begini damai, tak sedamai Batu Masjid
Pak Lang totok Rao dari Langgung
hari ini aku ulang cerita mu
hari ini aku kenang cerita mu
Tuanku Rao
Tuanku Rao
Tuanku Rao
pahlawan misteri, pendekar sakti
hidup dikandung adat, pusara nan tiada bernesan
syahidmu di tengah lautan!
Rao, Pasaman
24-25 Mei 2009
[1] Ibu saudara sebelah bapa
[2] Panggilan mesra kenalan rapat sejantina. Barangkali mengambil sempena kata dasar sahabat.
[3] Panggilan mesra kepada isteri abang kandung (kakak ipar ) yang berusia lebih muda daripada adik perempuan abang kandung tersebut.
[4] Adat ini masih lagi diamalkan di Kg Batu Masjid
[5] Adat ini ada kaitan dengan pantang tanah iaitu kanak-kanak yang telah genap berusia 13 bulan perlu diturunkan ke tanah dengan upacara berwarna-warni yang dinamakan bertatih atau berjojak. Di Kg Batu Masjid adat ini lebih dikenali sebagai bertatih tetapi di Kg Sg Itek, Gopeng; berjojak. Walaupun nama adat ini berbeza tetapi hakikatnya sama dan serupa.
sALAM,
BalasPadamSebak hati mendengar cerita Rao nih ! Dulu semasa saya tinggal bersama serumah dengan Uci Fatimah dan Uci Aminah selalu juga bercakap rawa ni, apabila sudah berpisah dengan keluarga ni perasaan lain pulak jadinya apabila mendengar loghat Rao, Hmmm! entah lah, kadangkala keluar juga air mata di buatnya
Saya berketurunan mandailing Nasution Hmmm! entah lah, sedih saya mendengar lagu rao sekondak hati nih ! Aduuuyai !
PakKaramu
BalasPadamcerita benar tu Pak.....sebenarnya antara Mandailing dan Rao ada banyak persamaan. Ada satu tiori mengatakan bahawa di mana ada Rao di situ ada Mandailing dan sebaliknya. Mereka hidup umpama aur dengan tebing-aur tidak tumbang, tebing tidak rebak! tkasih pak.