Ku selak kisahmu Tuanku Rao
menjadi pandir aku;
antara cerita Pak Lang dan fakta buku
antara dakwa Onggang dan sanggah Hamka
antara bukti Asrul Sani dan teori Sanusi Pane
bacalah banyak buku
kisahmu tetap misteri
Kata Asrul Sani dia lahir di Padang Matinggi
nama kecilnya Shamsu Tabri
dewasa menerima gelar Imam Besar
menjadi suami anakanda Yang DiPertuan
lalu dipanggil Tuanku Rao
lalu berkuasa seantero Pasaman
lalu berdakwah sepanjang zaman
era yang dikenali Perang Paderi
lantas aku kenangi cerita Pak Lang;
“Kato urang...Tuanku Rao tu wali Allah. Satu pagi, ketiko Tuanku Rao membasuh kulah mosojid, tibo-tibo nyonyo berkato; Mokah terbakar!. Sekolip mato Tuanku Rao hilang dari pandangen. Nak jadi cerito…urang baliek haji pun menyobut nyonyo ternampak Tuanku Rao memadam api ketiko Mokah terbakar,”
MasyaAllah buraqkah tunggangannya
seperti kenderaan Nabi ke mikraj
ah! terlalu payah untuk ditelan mitos ini
namun Kun Fa Ya Kun, kata Allah
jadi maka jadilah ia
tapi Hamka sanggah dia tidak pernah ke Makkah
benar pada zahir, batinnya siapa tahu
sepertilah aku enggan percaya cerita Pak Lang;
“Apabilo askar Belando menyorang. Ramainyo macom kalkatu bertebangen. Urang Rao terkopung. Saat itulah Tuanku Rao meminto ayer sekole langsung menyimbahnya ke askar Belando. Apo laie, terkapai-kapai, lomeh seolah-olah askar Belando tu macom tenggolom timbul di lautan.”
Kalau disimpulkan dua cerita tadi
Tuanku Rao bukan sembarangan, dia wali
kehebatan dia adalah kehebatan Rao sebenarnya
kehebatan dia adalah kehebatan Melayu sebenarnya
sebab itu Tuanku Rao kepunyaan Batak, dakwa Onnggang
sebab itu Tuanku Rao keturunan Minang, kata Hamka
sebab itu Tuanku Rao leluhurnya Aceh, kata buku
sebab itu Tuanku Rao dan Tuanku Tambusai adalah sama, ujar Sanusi Pane
hanya Asrul Sani percaya dia urang Padang Matinggi
tetapi kenapa kita sampai kini tiada langsung mencari bukti
membiarkan orang lain merebut hak kita
kemudian kita bergaduh sesama sendiri
hanya yang kita tahu masjidnya di Padang Matinggi
hanya yang kita tahu bekas sujudnya di lantai masjid itu
sedangkan kemenakannya Bagindo Suman lagi banyak bukti
pergilah ke rumah Uci Sumi Salleh
di kaki benteng Rao @ Amerongen
dhaif Uci itu tetapi semangatnya tinggi
bertandanglah kalian ke rumahnya
dia tidak menghidang makanan tetapi bukti kepahlawanan
jubah berdarah, pedang dan rangka payung akan dihampar di depan mata, milik Bagindo Suman mamakandanya
Uci Sumi generasi keenam Tuanku Rao
petah berbahasa Rao, bergetar jabat tersembunyi hakikat
aku mengamati getar bibirnya berbisik
seolah-olah dia mengulangi cerita Pak Lang; “Tuanku Rao mengombang agamo Islam di tanah Batak, menjadi Imam Bosar menantu Yang DiPertuan Rao, sesudah Porang Paderi muncul pulo Belando berporanglah nyonyo dengan si Bagindo .”
aku merenungi wajah tua Uci
redup dan minta disayangi
luluh jiwaku menahan sebak
tiba-tiba dan bukan pula kepalang
wajahnya saling tak tumpah arwah Pak Lang
berat kaki untuk pulang
melihat tetes air jernih
membasahi pipi yang dimamah usia
Uci Sumi,
sejarah tidak pernah mati
kebatilan akan lenyap ditelan kebenaran
keraguan akan lenyap ditelan kenyataan
kebimbangan akan lenyap ditelan kepastian
dan ketahuilah
Tuanku Rao
antara dakwa dan fakta
Tuanku Rao
antara mitos dan lagenda
Tuanku Rao
kisahmu tulus dan misteri
dan aku tetap percaya
kau urang Padang Matinggi.
oleh ZABIDIN HJ ISMAIL
Ipoh-Bukit Jelutung, Shah Alam
_____
Puigrafi= puisi+biografi
Sajak ini tercetus dalam kereta sewaktu perjalanan panjang mulai jam 6.30- 9.30pg pada pagi Ahad, 28 Jun 2009 antara Ipoh-Bukit Jelutung, Shah Alam, Selangor hendak menghadiri Mesyuarat Jawatankuasa JARO di rumah Pn Hjh Ailin Ton Dato’ Isahak (selaku tuan rumah mesyuarat). Ia dituju khas kepada warga terpelajar Rao supaya mengambil daya usaha aktif “menyelamat” bukti sejarah yang banyak tersimpan dan tersembunyi di ranah Rao, Pasaman, Sumatera Barat, Indonesia agar tidak lenyap ditelan zaman.
Sajak ini tercetus dalam kereta sewaktu perjalanan panjang mulai jam 6.30- 9.30pg pada pagi Ahad, 28 Jun 2009 antara Ipoh-Bukit Jelutung, Shah Alam, Selangor hendak menghadiri Mesyuarat Jawatankuasa JARO di rumah Pn Hjh Ailin Ton Dato’ Isahak (selaku tuan rumah mesyuarat). Ia dituju khas kepada warga terpelajar Rao supaya mengambil daya usaha aktif “menyelamat” bukti sejarah yang banyak tersimpan dan tersembunyi di ranah Rao, Pasaman, Sumatera Barat, Indonesia agar tidak lenyap ditelan zaman.
Saya bukanlah warga terpelajar. Namun, berminat mencari lagi bahan bacaan berkenaan Hamba Allah yang mulia ini.. Terima kasih tuan penyajak
BalasPadamcer kelen cerito asal usul pantang tanah..dari mano datang pantang tanah ko...urang awak
BalasPadam