Malam itu aku menghantarkan beberapa foto copy buku tentang sejarah Rao yang dipesan pak zul. Baru sahaja aku melangkahkan kaki dirumah DR zul, beliau terus menanyakan sebuah pertanyaan yang amat berat untuk dijawab. Kata beliau, mungkin tak ibu bahasa melayu berasal dari bahasa Rao? Dalam hati aku bergumam, “ondeik… borek sungguah portanyaen pak zul tu… kok iyo pun bagi lah air minum bagei dolu…” Lama aku mencari rumah dr zul malam itu, sebab alamat yang tertera dalam business card tidak sama dengan alamat yang beliau tulis dengan pen disitu. Sebenarnya rumah beliau dekat sahaja dengan UM tempat aku belajar PhD sekarang ini. Disamping kerana sifat orang Rao yang selalu morondah yang merasa tidak layak membicarakan itu, Bidang aku juga adalah politik Islam antarabangsa, bukan linguistic.
Menurut dr zul dengan mengambil contoh bahasa cina, bahawa identiti bahasa yang tua itu ialah bahasa yang disingkat-singkatkan. Sedangkan bahasa Rao pula, banyak yang berasal dari singkatan sebagai contoh dari bahasa Rao, menjadi bahasa melayu yang belum sempurna dan akhirnya disempurnakan;
Bahasa Rao | Menjadi (BM) | Maksud |
Kuak | Ku agak | Mungkin |
Indokundak | Tak ku hendak | Taknaklah |
Indokupodah | Tak ku faedah | Tak ada faedahnya |
Caroolah | Ikut cara dialah | Suka hati dialah |
Klien | Kalian | You all |
Topapo | Ntah apa-apa | Nape ni… |
Poi | Pergi | |
Kunyonyonyak ge | Ku henyak-henyakan | Ku belasah |
Tetapi memang, sejarah telah mencatatkan bahawa bahasa melayu tertua berasal dari Riau yang terdapat dalam archive gurindam dua belas karya Raja Ali Haji (http://www.rajaalihaji.com/id/). Beliau adalah seorang raja, pahlawan, sasterawan dan seorang ulama. (http://id.wikipedia.org/) Beliau berasal dari Riau yang bersempadan dengan Rao yang tidak dipisahkan oleh lautan ataupun sungai dan juga kosa kata antara Riau dengan Rao pula memiliki persamaan. Masalah seterusnya adalah; apakah bahasa Rao berasal dari bahasa Riau atau bahasa Riau berasal dari bahasa Rao?. Dibeberapa daerah seperti rokan dan sebaginya memang terdapat persamaan yang ketara antara bahasa Rao dan bahasa Riau. Seperti yang kita ketahui bahawa kerajaan Riau Lingga pernah sampai ke Johor suatu ketika dahulu (http://melayuonline.com/)
Saat ini saudara kita di Rao Datuk Amran sedang mencari bukti-bukti ilmiyah untuk mengatakan bahawa bangsa Rao adalah bangsa yang tua. Ini berikutan penemuan beliau terhadap kuil-kuil zaman purba dahulu dekat tanjung air. Tempat itu dahulu disebut proyek. Aku sudah besar juga ketika tanjung air yang terdapat sungai besar bernama batang sumpur itu dijadikan sebagai pusat perdagangan yang menghubungkan antara satu kampong dengan kampong lainnya dengan menggunakan sampan atau kapal mesin. Menurut hipotesis beliau, dahulu Rao adalah sebuah Bandar besar tempat pusat peribadatan agama pribumi yang didatangi oleh manusia dari berbagai pelosok ketika itu. Kalau penemuan ini dapat dibuktikan lagi menurut beliau orang Minangkabaulah yang berasal dari Rao bukan orang Rao berasal dari minang.
Sementara andaian yang mengatakan bahawa orang Rao berasal dari mandailing adalah bertolak belakang dengan bukti-bukti sejarah sama sekali. Kata-kata mandailing sendiri menurut orang tua-tua yang aku tanya adalah berasal dari mande hilang yang bererti ibuku hilang yang diceritakan tentang mitos seorang anak yang menncari ibunya hilang. Cerita ini dianggap logik dan masuk akal disaat kita menemukan sebuah kampung dekat Kota Nopan Tapanuli yang bernama mandahiling dan setelah ditelusuri menurut Haji Chan silsilah orang kampung mandailing itu berasal dari daerah Sumatera Barat sekarang ini.
Dan menurut sejarah yang cuba aku ungkit lagi orang mandailing atau tapanuli didatangkan ke Rao sekitar tahun 60an atas kebijakan pemerintah Indonesia. Pemerintah melihat Rao adalah sebuah tanah yang subur yang perlu dikembangkan untuk tujuan pertanian, sementara masyarakat Rao ketika itu tidak mampu mengelolanya kerana jumlah mereka yang sedikit kerana ramai yang keluar. Untuk menutupi kekurangan itu, maka didatangkanlah masyarakat dari daerah lain. Kesimpulan ini juga diperkuat dengan terdapatnya perbedaan kultur, budaya, dan bahasa antara masyarakat Rao dengan Mandailing. Sampai sekarang perbezaan itu masih wujud dan susah disatukan. Akan tetapi mereka memiliki persamaan iaitu sama-sama beragama Islam. Menurut kajian lagi, dahulu mereka di Islamkan oleh Tuanku Rao. Sampai sekarang orang Mandailing dan Batak mengaji masih menggunakan bahasa Rao seperti;
Bahasa Rao | Maksud |
Alih di ateh a→a | Alif baris di atas = a |
Alih dibawah→i | Alif baris di bawah=i |
Alih didopen →u | Alif baris di hadapan =u |
Aku teringat dengan cerita cikgu disekolah dahulu katanya “diceritakan dalam batu bertulis tentang sebuah negeri yang dikelilingi oleh bukit-bukitan” dan kata beliau kemungkinan negeri yang diceritakan itu adalah Rao. Rao pula bukan wilayah yang digambarkan oleh pemerintahan RI dalam sebuah kecamatan saat ini, tetapi meliputi daerah yang dikelilingi oleh bukit-bukitan tersebut. Dan kalau cerita ini dapat dibuktikan tentu sahaja yang dimaksudkan Rao dahulu meliputi Rao, Panti, Tapus, Muara Sipongi, selayang, Bangkok, dan sebagainya itu.
Kalau cerita itu benar, lalu ke mana perginya masyarakat Rao yang dikatakan dulu ramai itu? Kemungkinan yang pertama ialah; suatu ketika dahulu Rao pernah diserang oleh suatu penyakit bawaan nyamuk yang membunuh ramai orang Rao. Kemungkinan kedua yang banyak kita ketahui dalam buku-buku sejarah adalah ditaklukkannya Rao oleh Belanda yang membuat masyarakatnya lari keluar. Saat ini sahaja masyarakat Rao yang berada di luar lebih ramai dari yang berada di Rao sendiri. Dan memang sepengetahuan aku, ada beberapa kampung tua sudah ditinggalkan dan tidak berpenghuni lagi.
Mengkaji sejarah memang terkadang membosankan kerana susahnya mencari bahan dan berbagai hambatan lainnya. Tetapi mengkaji sejarah juga menyeronokkan kerana kita bagaikan hidup berjuta-juta tahun lamanya. Semakin lama semakin menarik wacana yang coba aku kembangkan disini. Akan tetapi tentunya semua ini memerlukan kerjasama orang-orang yang peduli dengan asal usulnya. Aku hanyalah seorang pelajar yang memiliki berbagai keterbatasan kemampuan, waktu dan dana (kos) tentunya.
Kalau diteruskan diskusi kami dengan dr zul malam tu, mungkin sampai pagi tak habis-habis. Kerana malam sudah larut, akupun minta diri. Tanpa aku minta dr zul memberikan RM200 kepada aku. Katanya untuk biaya foto copy dan duit minyak mencari bahan ke berbagai university di Malaysia. akupun tak boleh cakap banyak kecuali hanya mengucapkan Alhamdulillah dan terima kasih.
Wallahu a`lam
Afriadi Sanusi (Anak jati Rao).
PhD cand. Islamic Political Science, University of Malaya
HP. 0122955829/ Email; adirao76@gmail.com
Alhamdulillah,
BalasPadamhappynya jumpa blog ini
jumpo yo ughang kito ya
sedako sini..
sekondakku,nak yo kito jumpe sekelian ado sini
hehe..
might be le buek gathering
Syabas sedharo ku..toghuihkan usoho..
Sila masuk ke dalam Facebook dan Friendster..ado dh ku buekkan group RAWA kito..:-)
-Anak Jati RAWA
Membesar dongan adat dan budayo RAWA
:-)
Akhirnyo pencarian aku berakhir...aku mencari dikalangan anak2 rao akhirnyo aku kotomu. Mengikuit cerito urang2 tuo kampung aku di Kampung Kubu Tanjung Malim, unyang kami Raja Mustafa yang berporang sedaro di Pahang, lari mengikuit sungai yang akhir nyo sampai di sungai Bernam dan berkubu di Tanjung Malim. Disitulah yang nama kampung Kubu timbul.
BalasPadamAku sekarang menotap di Alor Setar Kodah..barang siapa anak2 Rao yang di Kodah dan Perlis hubungilah aku bilo2 pun..bolih lah kito mengeratkan silaturahim.....
Nama aku Azhar 012-3293467
Salam Kenal.
BalasPadamPertemuan yang membangkitkan emosi karena berjumpa kembali dengan sejarah yang hampir dilupakan, cacatan yang hampir pupus, kebanggan yang hampir hilang. Nenek moyang kita.... Betapa bangga dan terharunya mereka, kalau nenek moyang kita mengetahui apo yang kito lakukan sekarang ini. Mengingat dengan keadaan dahulu, mereka (nenek moyang kita) mungkin tidak akan pernah menyangka anak cucu mereka akan dapat berkenalan seperti sekarang ini lagi. Betapa perit dan sakitnya perjuangan nenek moyang kita dahulu, tanpa perjuangan mereka kita tidak akan seperti sekarang ini. Mari kita jalin kembali persahabatan nenek moyang kita yang sudah lama terputus ini, semoga mereka tenang di alamnya. Amiin!