Kenalilah Nasab

" Kenalilah nasab keturunan kamu yang membawa kepada silaturrahim ( kasih sayang ) " - Riwayat Al Imam Tarmizi ( Ibnu Kathir, vol. 4 ms.218 ).

Followers

Isnin, 23 Mac 2009

Selamat bersidang UMNO: dilambong tak pocah! torompeh endo jamin!


Dipetik dari blog small talk

Pahang adalah negeri yang paling banyak loghat. Tiap-tiap daerah dalam negeri Pahang, loghat percakapannya berlainan. Malah ada juga kampung dalam daerah yang sama mempunyai loghat yang lain. Mungkin agaknya kerana asal usul penduduk awal kampung itu. Bagi mereka yang berasal dari Raub, kepelbagaian loghat adalah satu perkara yang amat biasa. Diantara orang Dong dengan orang Gali, loghat mereka pun sudah berbeza. Padahal Dong dengan Gali hanya 3 kilometer saja jarak diantara satu sama lain.

Berbagai loghat lagi apabila Dong dan Gali jadi Kuala dan Ulu yakni Kuala Dong dan Kuala Gali serta Ulu Dong dan Ulu Gali. Loghat itu bertambah unik bila Sega, Atuk, Batu Talam dan Batu Malim diambil kira. Itu pun belum lagi diambil kira orang dari keturunan Rao (Rawa), Kampar, Minangkabau dan lain-lain.
"Dilambong tak pocah, terompeh endo jamin", itu lah teriakan sipenjual pinggan mangkok di Pekan Rabu Dong zaman dulu-dulu. Memang si mamat itu lambong pinggan mangkuk tu keatas. Memang lah tak pecah. Mana ada pinggan mangkuk pecah kalau hanya dilambong. Kalau terhempas keatas tanah, tidak dijamin! Maksudnya pecah la tu!
Orang Minangkabau bila ditanya apa kerja dia, ada yang jawab "kerja guyang kaki". Jangan salah faham. Maksudnya dia si tukang jahit.
Orang Rao yang di zaman dulu menjadi askar upahan memang tergulung dalam kaum yang keras hati, cekal dan berani. Kalau orang Rao kata "inda ku podah". Jangan lah dipujuk lagi. Sampai mati pun dia dah tak nak! Tapi kalau setakat dia cakap "tak ku bahawa" atau "tak terliur", masih boleh lagi dipujuk.
Kata-kata loghat Raub ini lah yang akan diterima oleh UMNO kalau masih lagi tidak mahu berubah. Rasuah sudah menjadi-jadi. Jawatan dalam parti telah dijadikan harta mak bapak datuk nenek mereka punya. Tidak boleh dipertandingkan. Ketua tidak boleh dilawan. Incumbent tidak boleh dilawan. Orang yang cerdik pandai ditolak jauh-jauh. Pada mereka UMNO itu mesti dipegang oleh orang-orang dan kuncu-kuncu mereka sahaja. Kalau boleh mereka nak kata UMNO tu bapak aku punya!
Dilambong UMNO memang tak pocah, terompeh ke tanah endo jamin!
Orang UMNO tak payah buat kerja lain. Guyang kaki je lah! Satu hari nanti orang akan kata pada UMNO..."Inda ku podah!...Tak aku bahawa!...Tak aku terliur!..
Itu jam baru padan muka!

2 ulasan:

  1. Tuan,
    Terima kasih kerana sudi masukkan posting saya di blog tuan. Saya keturunan Rao/Rawa sebelah bapa dan kampar/Rao sebelah ibu.
    Terima kasih dan hubungilah saya melalui shamsuddinnawawi@yahoo.com.
    Salam
    (Dato' Shamsuddin Bin Haji Nawawi)

    BalasPadam
  2. YBhg Dato' boleh menyumbang tulisan mengenai urang Rao untuk dipaparkan dalam blog ini. Kami mengalu-alukan sebarang tulisan apa sahaja yang positif mengenai etnik Rao

    wassalam, terima kasih.

    BalasPadam

Kisah dolu-dolu

Pemikiran Politik dalam Novel Ahmad Boestamam

Title : Pemikiran Politik dalam Novel Ahmad Boestamam

Author : Zabidin Haji Ismail
ISBN : 978-983-100-439-5
Year Publish : 2010
Page Number : 160
Category : General


Price: 30.00

add to cart

Content

Ahmad Boestamam menguasai tiga bidang yang berbeza – politik, kewartawanan dan sasterawan – dan tersohor kerana ketiga-tiganya. Melalui pengalaman dan penglibatannya dalam bidang politik, Ahmad Boestamam menterjemahkan pemikiran politik ke dalam novel tulisannya. Penampilan pemikiran politik itu disimpulkan mengandungi tiga aspek iaitu nasionalisme, antikolonialisme dan sosialisme. Ketiga-tiga aspek pemikiran itu pula mempunyai perkaitan antara satu sama lain yang disampaikan dalam bentuk mesej yang digarap dalam novel.
Buku ini berasaskan kajian tekstual dan kontekstual dengan tumpuan pada sepuluh buah novel Ahmad Boestamam. Teks novel tersebut dianalisis dan dikupas bagi mencungkil pemikiran politik beliau yang dianggap seorang novelis-nasionalis berpengaruh. Sebelum ini kebanyakan sarjana hanya cenderung melihat peranannya dalam sejarah politik sehingga meminggirkan sumbangannya dalam mengisi rentetan sejarah kesusasteraan Melayu moden tanah air. Buku ini diharapkan dapat menambah khazanah kajian berkaitan Ahmad Boestamam selain boleh dijadikan bahan rujukan penyelidik sastera dan sains politik.

Buku Sekondakhati

Buku Sekondakhati
Buku yang memaparkan topik mengenai etnik Rao (Rawa) yang perlu dimiliki oleh mereka. Halaman 202 kulit kilat, kertas berkualiti dan penuh warna. Satu-satunya buku berbentuk journal khas mengenai Rao.Tiada di pasaran terbuka. Hanya boleh diperolehi melalui pesan kepada En Zabidin Hj Ismail 012-5070513. Harga termasuk belanja pos RM40. Pembayaran: CIMB 08021261220523. TEMPAH SEGERA* NASKHAH HAMPIR KEHABISAN.

Rao Di Sana-Sini

Rao Di Sana-Sini
Kompilasi 11 kertas kerja Seminar Melayu Rao yang julung kali diadakan di negara ini. Ketebalan 294 halaman. Tiada di pasaran terbuka. Kulit tebal RM70; kulit tipis RM40 termasuk belanja pos. Pesanan boleh dibuat kepada En. Zabidin Hj Ismail melalui 012-5070513. Pembayaran: CIMB 08021261220523

Antologi Puisi Rao Nusantara

Antologi Puisi Rao Nusantara
Buku yang memaparkan puisi mengenai etnik Rao (Rawa) yang ditulis oleh penyair Malaysia dan Indonesia. Halaman 176 kulit kilat, kertas berkualiti. Satu-satunya buku puisi Rao yang pernah diterbitkan di negara ini.Tiada di pasaran terbuka. Hanya boleh diperolehi melalui pesan kepada En Zabidin Hj Ismail 012-5070513. Harga termasuk belanja pos RM20. Pembayaran: CIMB 08021261220523.

Boleh juga bayar di sini

Rakan Sekondakhati

Lensa Rao