Kenalilah Nasab

" Kenalilah nasab keturunan kamu yang membawa kepada silaturrahim ( kasih sayang ) " - Riwayat Al Imam Tarmizi ( Ibnu Kathir, vol. 4 ms.218 ).

Followers

Rabu, 11 Ogos 2010

Orang Rao pakar buat jerat burung

oleh Mohd Azis Ngah

SELAIN mahir bertukang, Melayu Rao juga pakar membuat perangkap burung yang suatu ketika dulu pernah menjadi kebanggaan mereka kerana itulah kegiatan sampingan yang dijadikan hiburan dan punca mencari rezeki.

Warisan itu ialah tradisi turun temurun nenek moyang mereka sejak dulu ketika gerombolan awal orang Rao yang merantau ke Tanah Melayu secara berperingkat. Ia diubah suai mengikat keperluan setempat, tetapi masih mengekalkan ciri tersendiri.

Seorang peniaga, Nasaruddin Md Yaseh, 58, antara pemilik beberapa perangkap yang lebih dikenali sebagai jobak di kalangan orang Rao, yang ada antaranya berusia lebih 50 tahun tetapi masih elok dan berfungsi dengan baik.

Satu daripada perangkap burung yang popular ialah jobak serindit yang mempunyai empat pintu. Strukturnya diperbuat daripada kayu dan bilah dindingnya menggunakan kulit bertam. Perangkap itu berfungsi dengan memasang semua empat pintu perangkap dan biasanya dipasang ketika musim buah terutama di awal musim pokok durian mula berbunga.

Satu lagi jobak serindit mempunyai dua pintu tetapi rangkanya diperbuat daripada rotan menggunakan konsep yang sama iaitu burung akan terperangkap di dalam jobak jika terpijak tali yang bersambung dengan pintu perangkap.

Di dalam jobak itu mempunyai ruangan khas untuk meletakkan burung pemikat yang berfungsi memanggil burung lain yang di sekitar kawasan perangkap. Ia turut mengandungi bekas makanan dan minuman untuk burung yang terperangkap bagi mengelaknya mati.

Jobak tekukur pula diperbuat daripada dawai yang dipasang pada rangka kayu. Ia juga mempunyai satu ruangan untuk burung denak serta mempunyai dua ‘reman’ yang berfungsi seperti jala ikan. Jika burung hinggap dan memijak kayu panjang, jaring akan terjatuh menyebabkan burung terperangkap di dalamnya.

Nasaruddin berkata, kebanyakan jobak dibuat menggunakan kayu bulang kuning dan mempunyai batang berduri.

“Itu kayu asal yang digunakan sebagai asas membuat jobak, tetapi sekarang orang ada banyak pilihan. Kayu itu biasanya digunakan sebagai tiang seri jobak, mempunyai tempat sangkut khas untuk meletak tangan.

“Kebiasaannya, kayu yang baru dipotong dijemur kering kira-kira sebulan kerana semakin kering kayu itu, ia semakin bagus. Bagaimanapun, kita mesti belah kayu itu ketika masih bergetah sebab ia lembut,” katanya yang menegaskan, perangkap burung lama boleh bertahan lebih 50 tahun.

Antara perangkap yang biasa digunakan ialah sangkar puyuh diperbuat daripada kulit rotan serta buluh, manakala perangkap jenis racik digunakan khas untuk menangkap ayam hutan atau burung tekukur.

Sangkar puyuh mempunyai penutup penuh serta tempat berpijak dengan dindingnya diperbuat daripada kulit rotan yang dianyam teliti.

Satu lagi warisan yang masih kekal dan digunakan ialah beduk yang digelar kotok oleh orang Gopeng, manakala di Tapah ia dikenali sebagai kerantong.

Apa pun gelarannya, alat perhubungan atau komunikasi tradisi itu masih digunakan di surau dengan pelbagai tujuan.

Selain menandakan waktu solat lima kali sehari, kotok juga digunakan jika berlaku kematian atau memanggil penduduk untuk berhimpun. Kayu yang ditebuk itu mempunyai lubang khas serta pemukul yang digelar alu kratong.

INFO: Teknik menggunakan kotok

  • Ketuk pemula: banyak kali

  • 7 kali ketuk: tanda kematian

  • 5 atau 6 kali: berlaku sesuatu kejadian

  • Waktu solat: Subuh (2), Maghrib (3), Zohor, Asar dan Isyak (4).
  • Tiada ulasan:

    Catat Ulasan

    Kisah dolu-dolu

    Pemikiran Politik dalam Novel Ahmad Boestamam

    Title : Pemikiran Politik dalam Novel Ahmad Boestamam

    Author : Zabidin Haji Ismail
    ISBN : 978-983-100-439-5
    Year Publish : 2010
    Page Number : 160
    Category : General


    Price: 30.00

    add to cart

    Content

    Ahmad Boestamam menguasai tiga bidang yang berbeza – politik, kewartawanan dan sasterawan – dan tersohor kerana ketiga-tiganya. Melalui pengalaman dan penglibatannya dalam bidang politik, Ahmad Boestamam menterjemahkan pemikiran politik ke dalam novel tulisannya. Penampilan pemikiran politik itu disimpulkan mengandungi tiga aspek iaitu nasionalisme, antikolonialisme dan sosialisme. Ketiga-tiga aspek pemikiran itu pula mempunyai perkaitan antara satu sama lain yang disampaikan dalam bentuk mesej yang digarap dalam novel.
    Buku ini berasaskan kajian tekstual dan kontekstual dengan tumpuan pada sepuluh buah novel Ahmad Boestamam. Teks novel tersebut dianalisis dan dikupas bagi mencungkil pemikiran politik beliau yang dianggap seorang novelis-nasionalis berpengaruh. Sebelum ini kebanyakan sarjana hanya cenderung melihat peranannya dalam sejarah politik sehingga meminggirkan sumbangannya dalam mengisi rentetan sejarah kesusasteraan Melayu moden tanah air. Buku ini diharapkan dapat menambah khazanah kajian berkaitan Ahmad Boestamam selain boleh dijadikan bahan rujukan penyelidik sastera dan sains politik.

    Buku Sekondakhati

    Buku Sekondakhati
    Buku yang memaparkan topik mengenai etnik Rao (Rawa) yang perlu dimiliki oleh mereka. Halaman 202 kulit kilat, kertas berkualiti dan penuh warna. Satu-satunya buku berbentuk journal khas mengenai Rao.Tiada di pasaran terbuka. Hanya boleh diperolehi melalui pesan kepada En Zabidin Hj Ismail 012-5070513. Harga termasuk belanja pos RM40. Pembayaran: CIMB 08021261220523. TEMPAH SEGERA* NASKHAH HAMPIR KEHABISAN.

    Rao Di Sana-Sini

    Rao Di Sana-Sini
    Kompilasi 11 kertas kerja Seminar Melayu Rao yang julung kali diadakan di negara ini. Ketebalan 294 halaman. Tiada di pasaran terbuka. Kulit tebal RM70; kulit tipis RM40 termasuk belanja pos. Pesanan boleh dibuat kepada En. Zabidin Hj Ismail melalui 012-5070513. Pembayaran: CIMB 08021261220523

    Antologi Puisi Rao Nusantara

    Antologi Puisi Rao Nusantara
    Buku yang memaparkan puisi mengenai etnik Rao (Rawa) yang ditulis oleh penyair Malaysia dan Indonesia. Halaman 176 kulit kilat, kertas berkualiti. Satu-satunya buku puisi Rao yang pernah diterbitkan di negara ini.Tiada di pasaran terbuka. Hanya boleh diperolehi melalui pesan kepada En Zabidin Hj Ismail 012-5070513. Harga termasuk belanja pos RM20. Pembayaran: CIMB 08021261220523.

    Boleh juga bayar di sini

    Rakan Sekondakhati

    Lensa Rao