Kenalilah Nasab

" Kenalilah nasab keturunan kamu yang membawa kepada silaturrahim ( kasih sayang ) " - Riwayat Al Imam Tarmizi ( Ibnu Kathir, vol. 4 ms.218 ).

Followers

Jumaat, 5 Jun 2009

BIOGRAFI SYEIKH IMAM ISHAK BIN MUHAMAD ARIF AL-KHALIDI AN-NAQSYABANDI AR-RAWI




Nasab Keturunan

Dilahirkan di Kg Chemor, Ipoh, Perak pada 1908 Masehi bersamaan 1234 Hijrah. Bapanya bernama Muhamad Arif bin Tujuan Saka. Ibunya pula bernama Hindun @ Nujmah binti Tengku Nahmad.

Bapa Tujuan Saka bernama Merah Laut Silingkar Alam @ Limbang Laut. Ibu Merah Laut Selingkar Alam @ Limbang Laut adalah anak kepada Merah Mas (Tengku Muda Tanjung Alai, Padang Unang). Nama isteri Tujuan Saka ialah Siti Umai.

Manakala, bapa Hindun @ Nujmah ialah Tengku Nahmad, berketurunan suku kaum Siak di Kuantan. Nama ibu Hindun @ Nujmah pula ialah Maryam, orang Kg Teluk Pulai, Kelang, Selangor.

Dewasa Di Pahang

Bersama adik-beradiknya seramai 6 orang, beliau telah berhijrah dari Perak ke Kg Temau, Raub, Pahang pada sekitar tahun 1915. Disinilah beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Melayu Dong.

Setelah tamat sekolah Melayu, beliau telah mendalami pelbagai ilmu agama dari ramai ulama’ tersohor. Dan atas kefaqihan (kearifan) beliau dalam ilmu agama, maka Almarhum Sultan Abu Bakar (Pahang) telah memberi tauliah imam kepada beliau di Masjid Kariah Lechar, Raub, Pahang pada tahun 1932. Maka tak hairanlah, beliau lebih dikenali dengan nama Imam Ishak.

Beliau telah berkahwin dengan Rabiah bt Ludin, orang Kg Bukit Kemuning, Raub. Setelah isterinya kembali ke rahmatullah pada tahun 1976 kerana sakit tua, maka beliau telah berkahwin pula dengan Fatimah binti Mat Yasin, orang Kg Ulu Gali, Raub, Pahang. Kedua-dua perkahwinan tidak dikurniakan sebarang zuriat, namun beliau mempunyai ramai anak angkat.

Kefaqihan Dalam Bidang Agama

Beliau berimamkan Syeikh Abu Hasan al-Asy`ari dan Syeikh Abu Mansur al-Maturidi dalam bidang usuluddin/tauhid (IMAN). Manakala dalam bidang feqah/syariat (ISLAM) pula, beliau berpandukan kepada Mazhab Imam Yang Empat. Sementara dalam bidang tasauf (IKHSAN), beliau berimamkan kepada Syeikh Junaid al-Baghdadi.

”Sesiapa yang hanya bertasauf tanpa feqah, maka zindik lah akan dia. Sesiapa yang hanya berfeqah tanpa tasauf, maka fasiq lah akan dia. Maka, sesiapa yang menghimpunkan kedua-duanya; maka sesungguhnya tahkik lah akan dia”.[1]

Beliau berguru dengan ramai ulama’ dan masyaeikh yang tahkik dalam bidang ilmu masing-masing. Antara yang tersohor ialah Tuan Syeikh Kasyfal Anwar, seorang ulama’ berketurunan Syed dari Kalimantan, Indonesia yang amat arif dalam kitab-kitab arab tua dan ilmu alat (Nahu, Saraf, Bayan, Mantiq, Balaghah, Badi’ dan sebagainya). Maka tidak hairanlah, beliau telah mengarang banyak kalam puitis yang amat mengagumkan.

Dalam bidang tafsir al-Quran, beliau berpegang kepada Kitab Tafsir Ibn Abbas (Tanwirul Miqbas), Kitab Lathaif al-Isyarat karangan Syeikh Abu Qasim Abdul Karim Ibn Hawazan al-Qusyairi, Kitab Tafsir Imam Fakhru ar-Radzi, Kitab Tafsir Ibn Kathir dan sebagainya

Dalam bidang hadith, beliau merujuk kepada Kitab Sahih al-Bukhari, Kitab Sahih Muslim, Kitab Fathu al-Bari karangan Imam Ahmad bin Ali bin Hajar al-‘Asqolani, Kitab Bahrul Mazi karangan Dr. Muhammad bin Abdul Rauf al-Marbawi dan sebagainya.

Manakala, kitab-kitab usuluddin/tauhid yang menjadi rujukan beliau ialah Kitab ’Aqidah an-Najin karangan Syeikh Zainal Abidin bin Muhammad al-Fathani, Kitab Matan Jauharah at-Tauhid karangan Imam Syeikh Ibrahim al-Liqani, Kitab ad-Darr as-Samin karangan Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani dan sebagainya.

Dalam bidang feqah/syariat, beliau telah berguru dengan seorang ulama’ Batu Pahat, Johor yang bernama Tuan Syeikh Muhammad Salih b Syeikh Hj Umar. Kitab-kitab yang menjadi rujukan beliau adalah Kitab Sabilal Muhtadin karangan Syeikh Muhammad Arsyad bin Abdullah al-Banjari, Kitab Furu’ al-Masail karangan Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani, Kitab al-Iqna’ karangan Syeikh Abi Sujak dan sebagainya.

Kitab-kitab tasauf yang menjadi sandaran beliau ialah Kitab ar-Riayat Lihuquq Allah karangan Syeikh Abu Abdullah al-Harith ibn Asad al-Muhasabi, Kitab Kasyf al-Mahjub karangan Syeikh Abu Hasan Ali Ibn Osman Ibn Ali al-Jalabi, Kitab ar-Risalat al-Qusyairiyah oleh Syeikh Abu Qasim Abdul Karim Ibn Hawazan al-Qusyairi dan sebagainya.

“Kemudian sukalah (Rasulullah saw) kepada al-Khola’ yang bermaksud bertekun atau bersungguh-sungguh bersemadi seorang diri”. Perkataan al-Khola’ di dalam lafaz hadith ini ialah al-Khalwat yang mempunyai makna tersembunyi, iaitu bersungguh-sungguh mengosongkan hati selain berhadap kepada al-Khaliq semata-mata.[2]

Berpegang teguh kepada kata-kata Amirul Mukminin al-Hadith sepertimana di atas, maka beliau pada usia semuda 18 tahun, telah menjalani amalan suluk (khalwat) yang pertama di Kg Kubu, Durian Sebatang, Raub, Pahang selama 40 hari di bawah pimpinan Tuan Syeikh Hj Umar bin Hj Muhammad dari Batu Pahat, Johor seorang ulama’ tersohor dalam Tareqat Naqsybandiah Khalidiah.

Beliau kemudian telah diberi ijazah oleh gurunya untuk mengajar dan mengembangkan ilmu tasauf/tareqat ini; di samping memimpin amalan suluk di Kg Jeram Bangkin, Dong, Raub, Pahang.

`Tiap-tiap syariat yang tidak dikuatkan dengan hakikat, maka ia tidak diterima. Dan setiap hakikat yang tidak dikuatkan dengan syariat, maka sia-sia’[3]

Sepanjang 18 tahun menjadi khadam Tareqat Naqsyabandiah Khalidiah; beliau telah menganjurkan 120 amalan bersuluk di Surau Ehyaul Qulub, Kg Jeram Bangkin, Dong, Raub, Pahang; di samping menghasilkan banyak tulisan yang berkaitan dengan amalan tareqat. Khalifah yang diangkat di zaman hayatnya ialah seramai 350 orang.


Kembali ke Rahmatullah

Beliau telah kembali ke rahmatullah pada malam Sabtu, 21 Februari 1992 bersamaan 18 Sya’ban 1412 Hijrah. Beliau telah dimakamkan di Kg Bukit Kemuning, Dong, Raub, Pahang.


________________________________________
[1] Kata-kata Imam Malik ra yang dipetik daripada Kitab Ain Al-Ilmu Wa Zain Al-Hilm karangan oleh Al-Imam Ali Al-Qari (Vol. I), Hlmn. 33.
[2] Dipetik daripada Kitab Fathu al-Bari Syarah Sahih Al-Bukhari karangan Amirul Mukminin Hadith, Al-Imam Ahmad bin Ali bin Hajar Al-‘Asqolani Asy-Syafii (772H–852H), (Vol. 1), Hlmn. 22-23. Inilah asal khalwat yang disebut orang zaman sekarang ini sebagai suluk.
[3] Dipetik daripada Kitab Risalah al-Qusyairiyah karangan Al-Imam Al-’Alim Abu Qasim Abdul Karim bin Hawazan Al-Qusyairy, Hlmn. 43





1 ulasan:

  1. salam, info yang sangat2 berguna memberi pengetahuan kepada diri..

    BalasPadam

Kisah dolu-dolu

Pemikiran Politik dalam Novel Ahmad Boestamam

Title : Pemikiran Politik dalam Novel Ahmad Boestamam

Author : Zabidin Haji Ismail
ISBN : 978-983-100-439-5
Year Publish : 2010
Page Number : 160
Category : General


Price: 30.00

add to cart

Content

Ahmad Boestamam menguasai tiga bidang yang berbeza – politik, kewartawanan dan sasterawan – dan tersohor kerana ketiga-tiganya. Melalui pengalaman dan penglibatannya dalam bidang politik, Ahmad Boestamam menterjemahkan pemikiran politik ke dalam novel tulisannya. Penampilan pemikiran politik itu disimpulkan mengandungi tiga aspek iaitu nasionalisme, antikolonialisme dan sosialisme. Ketiga-tiga aspek pemikiran itu pula mempunyai perkaitan antara satu sama lain yang disampaikan dalam bentuk mesej yang digarap dalam novel.
Buku ini berasaskan kajian tekstual dan kontekstual dengan tumpuan pada sepuluh buah novel Ahmad Boestamam. Teks novel tersebut dianalisis dan dikupas bagi mencungkil pemikiran politik beliau yang dianggap seorang novelis-nasionalis berpengaruh. Sebelum ini kebanyakan sarjana hanya cenderung melihat peranannya dalam sejarah politik sehingga meminggirkan sumbangannya dalam mengisi rentetan sejarah kesusasteraan Melayu moden tanah air. Buku ini diharapkan dapat menambah khazanah kajian berkaitan Ahmad Boestamam selain boleh dijadikan bahan rujukan penyelidik sastera dan sains politik.

Buku Sekondakhati

Buku Sekondakhati
Buku yang memaparkan topik mengenai etnik Rao (Rawa) yang perlu dimiliki oleh mereka. Halaman 202 kulit kilat, kertas berkualiti dan penuh warna. Satu-satunya buku berbentuk journal khas mengenai Rao.Tiada di pasaran terbuka. Hanya boleh diperolehi melalui pesan kepada En Zabidin Hj Ismail 012-5070513. Harga termasuk belanja pos RM40. Pembayaran: CIMB 08021261220523. TEMPAH SEGERA* NASKHAH HAMPIR KEHABISAN.

Rao Di Sana-Sini

Rao Di Sana-Sini
Kompilasi 11 kertas kerja Seminar Melayu Rao yang julung kali diadakan di negara ini. Ketebalan 294 halaman. Tiada di pasaran terbuka. Kulit tebal RM70; kulit tipis RM40 termasuk belanja pos. Pesanan boleh dibuat kepada En. Zabidin Hj Ismail melalui 012-5070513. Pembayaran: CIMB 08021261220523

Antologi Puisi Rao Nusantara

Antologi Puisi Rao Nusantara
Buku yang memaparkan puisi mengenai etnik Rao (Rawa) yang ditulis oleh penyair Malaysia dan Indonesia. Halaman 176 kulit kilat, kertas berkualiti. Satu-satunya buku puisi Rao yang pernah diterbitkan di negara ini.Tiada di pasaran terbuka. Hanya boleh diperolehi melalui pesan kepada En Zabidin Hj Ismail 012-5070513. Harga termasuk belanja pos RM20. Pembayaran: CIMB 08021261220523.

Boleh juga bayar di sini

Rakan Sekondakhati

Lensa Rao