Kenalilah Nasab

" Kenalilah nasab keturunan kamu yang membawa kepada silaturrahim ( kasih sayang ) " - Riwayat Al Imam Tarmizi ( Ibnu Kathir, vol. 4 ms.218 ).

Followers

Isnin, 22 Disember 2008

ASAL USUL KETURUNAN RAWA PANTANG TANAH

July 14, 2007 by ku-alam

Asal usul pantang tanah ni kerana Raja asalnya yang berketurunan Rawa telah tersilap membunuh satu-satunya putera yang ada, kerana takut akan firasat bomoh yang mengatakan ada seorang yang telah lahir mengambil kuasa ditanah Rawa. Lalu diperintahnya selagi ada bayi lelaki yang lahir pada tarikh yang difirasat itu dibunuh semuanya.
Oleh kerana suasana kelam kabut, pengasuhnya yang sedang mendukong Putera Rawa di luar Istana terkejut apabila bayi yang di dukungnya dirampas olih pengawal raja Rawa untuk di Bunuh. Setelah selesai kerja pembunuhan dilakukan maka Raja Rawa meminta Puteranya dari pengasuh tersebut, alangkah terkejutnya bahawa Puteranya turut dibunuh kerana perintahnya yang zalim itu.

Maka Tiada lagi waris yang bolih memerintah Tanah Rawa, lalu diperintah pula mengambil putera raja dari berbagai jajahan dari negeri untuk dijadikan Waris Rawa, tapi semuanya mati. Lalu Raja Rawa meminta dari Raja Bugis untuk mengambil Puteranya menjadi Waris Rawa, tapi diberi satu syarat dan adat, iaitu Putera tersebut tidak bolih memijak tanah selagi upacara memijak tanah diadakan. Syarat tersebut diikut, hiduplah Putera Bugis itu menjadi Waris memerintah tanah Rawa.

Maka jadilah adat pantang tanah sehingga hari ini, setiapa keturunan Raja Rawa walaupun perempuan atau lelaki mesti mengikut adat pantang tanah sehingga adat dan upacara diadakan, barulah bayi itu dibenarkan berjalan diatas tanah. Kalau tak cirit birit kuning hijau akan terjadi dan bayi itu akan cacat atau mati. Inilah sejarah yang tersembunyi dan ada juga mereka yang tidak mahu mengaku bahawa mereka sebenarnya berdarah Raja Bugis campur dengan Rawa.

Cerita ini dari mulut Raja Rawa sendiri berasal dari Tanah Rawa yang telah menetap diKampung Sungai Itik, Gopeng, Perak. Beliau telah meninggal dunia. Keturunan asal Putera Bugis yang diambil sebagai Putera olih Raja Rawa dahulu. Itulah cerita serba sedikit keturunan Raja Rawa. Raja Rawa Sungai Itik, Gopeng Perak.
Wallahhualam.

Sumber dari farum jejakkeluarga bugis.
http://ku-alam.blog.friendster.com/archives/4#comment-79
12.12.08

24 ulasan:

  1. Cerita mengenai Raja Bugis ni sumbernya dari mana ? boleh dibuka untuk perbincangan ? supaya dapat memperkayakan ilmu dan mengelakkan apa bentuk kekeliruan yang bakal timbul . Saya telah banyak mengikuti perbincangan on line dan off line beberapa bulan kebelakangan ini dan inilah kali pertama nama Raja Bugis ditimbulkan dalam salasilah Raja Rao . Wallahualam .

    BalasPadam
  2. RazakRao
    saya rasa cerita tersebut tiada asas kerana tidak dinyatakan Raja Rawa yang mana adakah yang dimaksudkan Raja Pagaruyung ? Bilakah anggaran kurun kejadian peristiwa tersebut ?
    Raja Rao ada ramai dan mengamalkan sistem pemerintahan daerah sendiri .

    BalasPadam
  3. ondeik...iko pon urang rawo jugo...
    susah lek nak jumpo rawo dokek malaysia ko..
    salom dari urang rawo plajar UM :)

    BalasPadam
  4. lagi 1, baco la mastika, indo pulo ku ingek taon bilo..lamo dah...
    arwah atok ku ado kluar cerito pasal pantang tanah ko..
    memang botol ado yang kuek pantang larangnyo mati bilo kono tanah ngn pogang bungo sebolom berjojak..
    keluargo ku kuek pantang larangnyo sampei skarang pon di amalke...
    ku pon samo kociek2 dolo pon berjojak..

    salom dari plajar UM :)

    BalasPadam
  5. kalau yg berketurunan Rawa n Bugis pantang tanah, yg tak pantang tanah,keturunan Rawa tulen ke? Dengar cerita dari darah pahlahwan-pahlawan yang menjadi pengikut setia Raja Rao. kata omak, keturunan kami dari keturunan Panglima Bukit gantang. Panglima tu, keturunan Rao jugak ke? Omak pun tak boleih menjawopnyo..

    BalasPadam
  6. Salam semua dan Selamat Hari Raya Idul Fitri,
    Aku pun rao juo.
    Kita tidak mengetahui cerita sebenarnya mengenai adat pantang tanah ini. Yg ada hanyalah cerita dari mulut kemulut yg tidak berfakta dan lebih kpd mitos sahaja.
    Dalam usaha untuk memperkayakan khazanah kebudayaan Melayu, aku fikir ada lebih baik jika dapat diusahakan agar cerita dan fakta sebenarnya "digali" oleh org2 akademik. Mungkin juga faktanya sudah ada dari khazanah seberang. Maka aku cadangkan agar sesuatu diusahakan. TS Dr Ahmad Sarji mungkin boleh mambantu. Bukan hanya cerita disebalik "pantang tanah" sahaja tetapi juga sejarah rao ditanah rao dan juga sejarah penghijrahan mereka kesemenanjung. Mungkin maklumat ini sudah ada, hanya aku sahaja yg belum terjumpa. Jika ada, tolong sesiapa yg sudi berikan aku maklumatnya.

    Poppiapap..

    BalasPadam
  7. Solom pado smuo,Tekojuit botol la kito lek cerito Rajo Rao dari Sungei Itiek tu. Ako ko beranak di Sungei Itiek, bosa pun di Sungei Itiek. Walau pun jenjarang ke Gopeng ko Sungei Iteik ko tapi setahu ako mano ada Rajo Rao di Sugei Iteik dari dolu sampai lah bak kare. Kalau ado pun keturunen terdokek Rajo Rao Uci Bariah yang dah arwah pado 1970 an dolu di Dusun Seribu, Sungei Iteik. Entahlah susah yuo nak percayo cerito asal Ku alam tu.

    Komen: Sekupang Duo

    BalasPadam
  8. Assalamualaikum urang semuo urang rawo

    Ondek... tekojuit juo. Ako pun dibosarkan dikg.Gunong Panjang. Tak ponah ku dongar cerito Rajo Rio. Ako raso la, elok kita tanyo urang2 awak yg tahou pasal asal usul RAWO.

    BalasPadam
  9. SALAM AIDIL ADHA,
    aku pun rao pantang tanah juo. tapi sampai hari ini tak ada berita kenapa pantang tanah amalkan.
    Tai aku bangga jadi urg rao 100% sebab omak dan ayah aku Rao pantang tanah. dan mengikut sejarah urg terawal mengatakan urg awk ni UNIK, berniaga dan berpeang adal professionnya.memang heba... itulah yg mengair dalam diri aku....berkenaan pantang tanahni kalau disobut pasal raja bugis aku tak setuju dan tak percaya...spt cerita mat cincang kat Langkawi kerana marahkan seseorang habis semua gunung kat langkawi tu di cincangnya... percaya kah klien semua... urg awak tetap urg awak tiada tolok bandingnya...
    Saya percaya pantang tanahni satu kaedah perubatan atau sambutan hari jadi...mungkin klien pernah dengar pasal ibu sawan.. indo percaya indo mengapa, ttp mengapa?

    BalasPadam
  10. Salam semuo,

    Aku pun pantang tanah juo tapi lain pulo edisi ceritonya...Ayahku ku kato ada kono mengono dgn Puteri Lindungan Bulan...Tapi x tau la yg mano satu botul...Aku beranak di Kg Gunung Mesah Hilir....Rumah nenekku sebolah markas PAS Kg Gunung Mesah Hilir tu la... Nak sonang, tanyo jo cucu Haji Saidan insyaAllah konal la org kpg tu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. zabedah bt ismail7 September 2012 2:35 PG

      nenek saya berasal dari gunung panjang.mungkin ab toing kenal dengan nenek suki,pak leman anknya bernama shamsudin dan safie..dia adalah saudara saya.gunung mesah dan gunung panjang berjiran

      Padam
    2. Cerita diatas tu satu pun tak betul kerja gila, mencemarkan keturunan nya.jgn buat gitu rosak sejarah nya.

      Padam
  11. salam...
    saya pun rao pantang tanah kedua2 belah mak & abah... arwah opah pun ado gak ceto pasal ni, tp versi lain... katanya oleh sabab ada satu negeri yg takde pemerintah, maka puteri raja diminta jadi pemerintahnya, raja (bapa kpd puteri tu) pula meletakkan syarat keturunan puteri tu nanti mesti dijojakkan...harap yg pakar dpt mengkaji...

    BalasPadam
  12. assalamuallaikum sekadar berbicara asal usul keturunan raja pantang tanah yg saya tahu dari keturunan raja pagaruyong dgn raja pagaunang yg pantang tanah sebelah perempuan

    BalasPadam
  13. assalamuallaikum sekadar berbicara asal usul keturunan raja pantang tanah yg saya tahu dari keturunan raja pagaruyong dgn raja pagaunang yg pantang tanah sebelah perempuan

    BalasPadam
  14. bukan semua orang rawo pantang tanah kg kijang baru

    BalasPadam
  15. assalamualaikum apo ado berito urang rawo disiko indo laaye yg menarek chumo kalau hondak tahu juo mengapo pantang tanah poiye lah tanyo yg tahu menjojak tanah inyo tahu rahsio nyo chumo urang tertentu sajo ako cicit tun daik

    BalasPadam
    Balasan
    1. assalamualaikum saya asal dari kg kinjang baru saya juga cicit tun daik sebelah ibu ibu bernama rodiah bte saleh bin tun daik kemunkinan anda kenal keturunan berjojak ini sekarang saya bekerja di klia

      Padam
  16. dari kg kinjang baru perak

    BalasPadam
  17. versi yg saya dpt...asal jojak tanah ni..kwsn pagaruyung takde raja laki..yg ada waris pompuan..kmdn mereka nak memerintah kwsn tu dgn adat perpatih minang yg mengutamkan perempuan.Tp ada seorang bapa saudara kepada bakal raja perempuan itu tak setuju.Berlaku pergaduhan..kmdn bapa saudara tu lari ke tanah melayu..dr situlah mulanya keturunan rao di malaysia.Jojak pulak tak semua rao berketuranan raja..yg berketurunan raja shj yg dikenakan adat berjojak ni..ontah...wallah'lam

    BalasPadam
  18. Salam semua owg rawo sy pon org rawo nk tnye klu pantang tanah x bleh pkai brg kemas ke untuk ank pompuan

    BalasPadam
  19. Botui semuo tu. Aku pun keturunan yg same. Yg magisnya, semua pasangan hidup yg nak masuk keluarga aku masa hari pernikahan terkena sumphn cirit birit tu, arwah abah kta, diaorg tak thn daulat kits tu. He he. Kmi keturunan ulama yg bernaung dgn raja Perak. Sampai keturunan kmi penghafiz alquran.

    BalasPadam
  20. Kmi satu ketrunan dgn ustaz akhil rawo tu.

    BalasPadam
  21. Saya keturunan pagar ruyung dan saya sejak lahir pantang tanah...tak boleh sentuh bunga dan naik buaian. ..bila nak berjejak kena mandi 7 jenis bunga..dengan payung kuning pakai kain kuning..kena ada pulut kuning. .pisang raja..dll....tapi sebelah mak pula org Mandailing. ..bkn rawa...jadi saya agak confuse adat berjejak ni adat rawa atau pagar ruyung...sampai skrg saya masih kena amalkan mandi bunga...Tiada niat utk syirik tapi saya diwajibkan ikut adat...Banyak rujukan ustaz dan perawat warisan kata kena buat sbb keturunan saya..

    BalasPadam

Kisah dolu-dolu

Pemikiran Politik dalam Novel Ahmad Boestamam

Title : Pemikiran Politik dalam Novel Ahmad Boestamam

Author : Zabidin Haji Ismail
ISBN : 978-983-100-439-5
Year Publish : 2010
Page Number : 160
Category : General


Price: 30.00

add to cart

Content

Ahmad Boestamam menguasai tiga bidang yang berbeza – politik, kewartawanan dan sasterawan – dan tersohor kerana ketiga-tiganya. Melalui pengalaman dan penglibatannya dalam bidang politik, Ahmad Boestamam menterjemahkan pemikiran politik ke dalam novel tulisannya. Penampilan pemikiran politik itu disimpulkan mengandungi tiga aspek iaitu nasionalisme, antikolonialisme dan sosialisme. Ketiga-tiga aspek pemikiran itu pula mempunyai perkaitan antara satu sama lain yang disampaikan dalam bentuk mesej yang digarap dalam novel.
Buku ini berasaskan kajian tekstual dan kontekstual dengan tumpuan pada sepuluh buah novel Ahmad Boestamam. Teks novel tersebut dianalisis dan dikupas bagi mencungkil pemikiran politik beliau yang dianggap seorang novelis-nasionalis berpengaruh. Sebelum ini kebanyakan sarjana hanya cenderung melihat peranannya dalam sejarah politik sehingga meminggirkan sumbangannya dalam mengisi rentetan sejarah kesusasteraan Melayu moden tanah air. Buku ini diharapkan dapat menambah khazanah kajian berkaitan Ahmad Boestamam selain boleh dijadikan bahan rujukan penyelidik sastera dan sains politik.

Buku Sekondakhati

Buku Sekondakhati
Buku yang memaparkan topik mengenai etnik Rao (Rawa) yang perlu dimiliki oleh mereka. Halaman 202 kulit kilat, kertas berkualiti dan penuh warna. Satu-satunya buku berbentuk journal khas mengenai Rao.Tiada di pasaran terbuka. Hanya boleh diperolehi melalui pesan kepada En Zabidin Hj Ismail 012-5070513. Harga termasuk belanja pos RM40. Pembayaran: CIMB 08021261220523. TEMPAH SEGERA* NASKHAH HAMPIR KEHABISAN.

Rao Di Sana-Sini

Rao Di Sana-Sini
Kompilasi 11 kertas kerja Seminar Melayu Rao yang julung kali diadakan di negara ini. Ketebalan 294 halaman. Tiada di pasaran terbuka. Kulit tebal RM70; kulit tipis RM40 termasuk belanja pos. Pesanan boleh dibuat kepada En. Zabidin Hj Ismail melalui 012-5070513. Pembayaran: CIMB 08021261220523

Antologi Puisi Rao Nusantara

Antologi Puisi Rao Nusantara
Buku yang memaparkan puisi mengenai etnik Rao (Rawa) yang ditulis oleh penyair Malaysia dan Indonesia. Halaman 176 kulit kilat, kertas berkualiti. Satu-satunya buku puisi Rao yang pernah diterbitkan di negara ini.Tiada di pasaran terbuka. Hanya boleh diperolehi melalui pesan kepada En Zabidin Hj Ismail 012-5070513. Harga termasuk belanja pos RM20. Pembayaran: CIMB 08021261220523.

Boleh juga bayar di sini

Rakan Sekondakhati

Lensa Rao