| ||||||||
| DI PERSEMBAHKAN PADA |
|
|
|
|
| ||
| MALAM MAKAN MALAM JARO |
|
|
|
| |||
| AHAD 18 JULAI 2010 |
|
|
|
|
| ||
| DI KELAB DARUL IHSAN, AMPANG JAYA, SELANGOR |
|
| |||||
| | | | | | | | |
1 | Pada satu ketiko, tigo tahun-dulu kuak,masa yang bersejarah, dan bermakno, | |||||||
| Di hati Pak Tahiruddin, Pak Harith dan NGO, dan Jalinan Anak Anak Rao | |||||||
| teringet kami juo Rao lamo di Sumatera, moh kito poi menziarah beramai2 | |||||||
| untuk mengisi nostalgia bersamo2, terpendam di hati, yang sudah tertanyo2 | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 | Duo tahun-dulu, berangkat lah kami dengan Air Asia ke Padang |
|
| |||||
| dan dengan bus godang dan kereta, kami diraikan, tidak terhinggo |
| ||||||
| Mogah raso nyo kedatangan kito disambut dengan baik dengan mesro |
| ||||||
| Mengapa lamo sungguh Rao Semenanjung baru datang kinin mengunjungi kami di Rao? | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 | Dengan semangat yang di suntik dari pengelaman kami dari tanah Rao | |||||||
| Kito berkumpul semulo, beramai2 di Tanjung Malim, mengerak berito | |||||||
| Menyatukan tenaga bersamo Universiti Perguruan, dan jugo sanak saudaro Rao | |||||||
| duduk se dewan, mendongar berito-berito di bontang dan di kupas, tontang Rao | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 | Soalan demi soalan demi pertanyaan, yang penuh makna, bertubi2 tibo |
| ||||||
| Mengaji semula siapo diri, dari mana kito tibo, dan mengapo pulo |
|
| |||||
| dan pengenalan asal usul diri bersamo dan keluargo perlu di timbo |
| ||||||
| sebab masyarakat Rao yang bertanggung jawab, sudah risau dan gelisah juo | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 | Mungkin Loghat Rao dan Rao sendiri, di ketepikan sebab tidak berguno | |||||||
| Balada ini adalah mengikatkan kito ikatan Rao yang kuat dengan Bahaso Melayu | |||||||
| dari asal lagi hingga sekarang, dan Balada yang ini mengingatkan kito | |||||||
| akan ikatan berdarah yang di tumpahkan Rao demi islam, Allahu Akhbar ! | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 | Insyallah, semangat Tuanku Rao, yang dibunuh, mati syahid, menjadi semangat kito | |||||||
| dan dengan penuh azam , pada malam yang baik ini, kito bersamo |
| ||||||
| mengulangi, menganalisa , mencari, menimba, berkongsi sejarah silam kito | |||||||
| yang bermulo tahun 12,000 dulu-kala, zaman ais berakhir dan musim panas bermulo, | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 | Kekawasan nusantara, dimana itu? , kawasan tanah bosar yang rato, bukan berpulau | |||||||
| Di mana air laut? menjadi ais, bagitulah zaman ais, membeku sajo, kerjo nyo | |||||||
| ais menjadi air semulo, sungai2 godang mula mengalir, air laut mulai pasang | |||||||
| manusio yang kesejukkan di Tongah Asia, yang lamo, menderito, tibo2 dapat berhirah ! | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 | Penghijrahan ke Nusantara ado duo gelombang, pada tahun 12,000 dulu-kalo dan 3,500 dulu-kalo | |||||||
| Manusio, bakal penghuni Nusantara, berhijrah sedikit demi sedikit mengikut sungai, ke siko | |||||||
| Bebentuk pulau2 Nusantara yang ada sekarang, mulai menjolmo , dan air laut yang belum cukup | |||||||
| penuh lagi, membenar, dan menyenangkan penghijrahan yang tidak putus2 juo | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 | Pada tahun 2010 dulu-kala, semua suku dan bahasa di Nusantara, sudah ado | |||||||
| Sumatera pada masa itu, sudah ada penghuni, melainkan di tengah2, sebab berpayo | |||||||
| Payo yang di gelar Rawa-Rawa yang di dapati di pantai Barat Sumatera | |||||||
| Menunggu datang nyo orang Melayu, Rao, yang akan tibo pada tahun 1900 dulu-kalo | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 | Melayu lambat sedikit datang nyo ke Semenanjung dan Nusantara, , mungkin sebuk berniago kuak | |||||||
| Pada tahun 2300 dulu-kala baru orang yang akan di gelar "Melayu" sampai ke Champa | |||||||
| dan di sini mereka di gelar "Melayu Champa" |
|
|
| ||||
| dari sini penghijrahan dua cabang menuju Nusantara bermula pulo pada tahun 1900 dulu-kala juo | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 | dimana aua kumpulan Melayu menjelma, yang satu menuju semenanjung , | |||||||
| membeno kerajaan Langkasuka dan Gangga Negara yang gagah perkaso | |||||||
| Dan yang kedua, di barat Sumatera, mendarat di Paya Besar Rawa Rawa, membeno | |||||||
| Lima Puluh Kota, dimana sekarang pada zaman kito terlotak Payakumbuh | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 | Dan dari tempat persinggahan "Paya,Rawa Rawa" namo "Rao' di abadikan |
| ||||||
| Rao bermula pada tahun 1900 tahun-hulu bagitulah kesah nyo |
|
| |||||
| dengan kekuatan memperkembanganlah Bahasa Melayu, melalui Sungai Rokan, sampai ke Riau | |||||||
| Untuk perbandingan Bahaso, semasa ini tahun 2000 dulu-kala Bahasa Inggeris pun belum ado | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13 | Rao mengembang pesat , sebelah timur berbataskan Pantai Lautan Hindi | |||||||
| Sebelah barat berbataskan Lautan yang akan di panggil selat Melaka | |||||||
| Ke utara berbatas dengan negeri Panai lamo |
|
|
| ||||
| dan di selatan berbatas dengan negeri Minangkabau juo | (mukasurat 193 RaoDiSanoSini) | ||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14 | Dengan keindahan Bahasa Melayu, dalam semua penjuru hidup, dizaman lamo | |||||||
| berkembang lah bahasa ini dalam suasana muhibbah di kawasan sungai2 besar di situ | |||||||
| Sungai2 Rokan, Indragiri, Siak dan Kampar , sungai2 gergasi mengalir ke arah Selat Melaka | |||||||
| Terciptalah Empire Melayu, berbahasa Melayu, asas kerajaan Srivijaya yang akan datang, | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15 | Penghijrahan Duo Mato atau "Pincer movements" menobatkan bahasa Melayu, | |||||||
| Dari Utara dari Langkasuka terus ke Gangga Negara, ke daerah Malaysia Utara | |||||||
| Dari Rao, ke Riau ,Siak, Brunei , Batam dan seterusnya ke Malaysia selatan | |||||||
| Dan dengan kerajaan Melaka di tengah2, pergerakkan ini bercantum menjadi Satu | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16 | Bahasa Rao mendukung Bahasa Melayu, tapi dipendekkan nyo. Hingga bahaso merano | |||||||
| Perkataan di pendekkan, mengikut kehendak maso, selero, nak ringkas demi ringkas kuak | |||||||
| Kuak dari " Aku dah Agak", bagitu nyo Kuak ! |
|
|
| ||||
| "Tiadakan aku peduli" menjad "indo ko podah" |
|
|
| ||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17 | Barang di golekkan atas tanah" menjadi "guro", |
|
|
| ||||
| Sekiallah che pa lih ba po', ringkasan dari ayat doa yang bermaksud |
| ||||||
| "Semoga-Allah-membantu-kelian-dengan-mempaling-mengalih-arah, buat apo lagi " | |||||||
| "Beramah mesra dengan pandai' mungkin asal "berandai" |
|
| |||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 | Ondeik dari perkataan Melayu "Emak den aku " |
|
|
| ||||
| "Apa gerangan 'binatang' itu aku agak " , menjelma menjadi "apo tang tu kuak " | |||||||
| Perkataan " Bersiatar" mungkin "bekerja-pelahan2-dan-relax", asal usul tak dapat di analisa | |||||||
| yang tak dapat di analisa juga seperti 'are you well? " Kao Bo Botah ? " |
| ||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19 | Tahun 1900 dulu-kala jua, berlaku dua perjalanan di era yang sama, Ptolemy dari Eropah | |||||||
| menziarah Sumatera Barat melalui jalan laut, yang sama di lalui orang Melayu Rao | |||||||
| Maka berhubungan diplomatik Srivijaya, yang akan datang, adalah Timur dan Barat | |||||||
| Termasuk jua mengantar utusan2 ke kerajaan Islam yang sudah ado di Timur Tengah ! | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20 | Islam dalam penyebarannya merangkumi seluruh Nusantara bermula dengan kesabaran | |||||||
| Bermula dengan perhubungan perniagaan Islam mendekati orang Melayu yang masih bukan, | |||||||
| Tempat yang mula di Islamkan di Sumatera adalah Acheh dan kawasan sempadan nya, Rao | |||||||
| Pada tahun 1300 ke atas Islam mula bertapak putik Islam di Alam Nusantara Lamo | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21 | Pada tahun 1300 hingga 1600 bermacam2 perbezaan agama berlaku di Nusantara Lamo | |||||||
| Srivijaya yang Melayu membena Borobodor di Jawo dan Angkor Wat di utaro | |||||||
| Empire Majapahit di Jawa, bukan Islam, menjaga Borobodor |
| ||||||
| Datang pula Portuguese, Belanda dan Inggeris, mengeruhkan suasano agamo | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
22 | Orang Minangkabau yang tidak mahu berajakan keturunan Adityarwarman , pindah ke N Sembilan | |||||||
| di Jawa lahir nya Wali Sembilan, Wali Sonngo, pejuang pejuang Islam yang gagah perkaso | |||||||
| Di Acheh, Ternate, Mataram ,Pajang, Batam, Jailalo dan Melaka Islam bermulo | |||||||
| 1803-1837 Perang Saudara menjadi Perang Paderi di Sumatera Barat bergema lamo | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23 | Imam Bonjol, Tuanku Rao, Tengku Tembusai ketuo2 ternamo |
| ||||||
| Menyerang dan melawan secara pedang anti Islam yang tak inginkan Islam yang mulio | |||||||
| Serang demi serang, Belanda menyebelahi yang anti Islam yang sudah ketaro | |||||||
| Seperti yang berlaku nya di Palestine, Iraq dan Afghanistan pado maso kito | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
24 | Rakyat jelato Rao dan rakyat Mendailing menyebelahi Tuanku Rao |
| ||||||
| Benteng nya yang kuat ado di Rao |
|
|
|
| |||
| Tetapi sebab kekuatan Belando mengaturkan strateji yang di timbo |
| ||||||
| Dari Peperangan di Jawo dan peperangan Napoleon di negeri Belando |
| ||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
25 | Tuanku Rao mati syahid bersama bala tentera Islam nyo |
|
| |||||
| Tuanku Rao di buang ke laut, di pantai Rao |
|
|
| ||||
| Rao pocah perando |
|
|
|
|
| ||
| Di jajah oleh Belando dan kuncu2 nyo |
|
|
|
| |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
26 | Dan yang tidak mahu tunduk dengan kuncu2 Belando |
|
|
| ||||
| berhijrah terus ke Tanah Semenanjung Melayu di soborang Selat Melako |
| ||||||
| Di iringi tangisan tetapi dengan penuh semangat untuk Islam dan diri dan keluargo | |||||||
| Di sini lah mulo nyo, bilo di tanyo, nama mu siapo, engan memberito, |
| ||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
27 | Untuk menyamar dari buruan, namo ku kinin "sekondah hati" |
| ||||||
| Meredah mengikut sungai2 di Perak ke Gopeng , Lenggong dan daerah nyo | |||||||
| Mengikut darat dan laut ke Kelantan, Trengganu, Raub dan Pahang |
| ||||||
| Berpindah ke Pulau Pinang, Johor dan Singapura dan juo di merato2 | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
28 | Semangat berjuang Rao di warisi Mat Kilau, Bahaman, Imam Perang dan lain2 wiro | |||||||
| Melawan masalah tempatan, British dan Jopon |
|
|
| ||||
| Banyak Rao kecundang demi kecundang dalam pergolakan dan peperangan |
| ||||||
| dan yang hilang dan mati, kubur tidak tahu di mano |
|
|
| ||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
29 | Dengan ini wahai Rao yang masih ado |
|
|
|
| |||
| dan yang bersamodalam Jalinan Anak Anak Rao |
|
|
| ||||
| Rao adalah satu2 negara lama yang menegakkan bahasa Melayu tercinto | |||||||
| Dan berperang untuk Islam, seperi Uhud sehingga Negara Rao ranap dan merano | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
30 | Walau pun bagitu caro kehujung nyo, pada batin nyo |
|
|
| ||||
| Kita rasa bango dalam perlibatan orang Rao dalam menegakkan Agamo dan Bahaso | |||||||
| Berniago bersungguh2 adalah amalan Rao, dari Jakarta ke Kuala Lumpo |
| ||||||
| Menjadi pakar diplomat , penasihat negara dan pentadbiran menjadi biaso |
| ||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
31 | Dalam bidang penulisan dan bidang artist music Orang Rao baik sungguh | |||||||
| Dalam bidang pelajaran banyak yang menjadi pendidik dan professional di merato2 | |||||||
| Tetapi ada sifat rao yang agak pelik, ganjil dan ketaro |
|
| |||||
| Mengapo anak cucu Tuanku Rao indo suko di panggil "RAO? " |
| ||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Jangan lah memencilkan diri seperti nasib Mat Soreh |
|
| |||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Tidor mat soreh tidor berbuai |
|
|
|
| |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Kepalo terjulur kaki terjuntai |
|
|
|
| ||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| omak ke sawah ayah ke ladang |
|
| |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| tinggal mat soreh berbuai sorang |
| |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Karya |
|
|
|
|
|
|
|
| Dr Dzulkhaini Hj Husain Julai 2010 |
|
|
|
| |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kenalilah Nasab
Followers
.
Jumaat, 23 Julai 2010
BALADA MELAYU RAO DARI DULU-KALO HINGGO BAKARIE
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Kisah dolu-dolu
| Title : Pemikiran Politik dalam Novel Ahmad BoestamamAuthor : Zabidin Haji IsmailISBN : 978-983-100-439-5 Year Publish : 2010 Page Number : 160 Category : General | ||
Content Ahmad Boestamam menguasai tiga bidang yang berbeza – politik, kewartawanan dan sasterawan – dan tersohor kerana ketiga-tiganya. Melalui pengalaman dan penglibatannya dalam bidang politik, Ahmad Boestamam menterjemahkan pemikiran politik ke dalam novel tulisannya. Penampilan pemikiran politik itu disimpulkan mengandungi tiga aspek iaitu nasionalisme, antikolonialisme dan sosialisme. Ketiga-tiga aspek pemikiran itu pula mempunyai perkaitan antara satu sama lain yang disampaikan dalam bentuk mesej yang digarap dalam novel. Buku ini berasaskan kajian tekstual dan kontekstual dengan tumpuan pada sepuluh buah novel Ahmad Boestamam. Teks novel tersebut dianalisis dan dikupas bagi mencungkil pemikiran politik beliau yang dianggap seorang novelis-nasionalis berpengaruh. Sebelum ini kebanyakan sarjana hanya cenderung melihat peranannya dalam sejarah politik sehingga meminggirkan sumbangannya dalam mengisi rentetan sejarah kesusasteraan Melayu moden tanah air. Buku ini diharapkan dapat menambah khazanah kajian berkaitan Ahmad Boestamam selain boleh dijadikan bahan rujukan penyelidik sastera dan sains politik. |
Buku Sekondakhati
Rao Di Sana-Sini
Rakan Sekondakhati
-
-
TERKINI: KEUNIKAN DAN KEPAKARAN MELAYU dlm SBDJ - PENERBIT: Kayacipta, 2016 ISBN : 978971109595 HALAMAN: 223 HARGA: RM34 (promosi) POS Laju: RM6 (Semenanjung) RM10 (Sabah/ Saraw...8 tahun yang lalu
-
-
ilmu - Yang perlu dipelajari itu adalah TUHAN, bukan agama. Kerna ILMU KETUHANAN itu awalan beragama. Tanpa ilmu yang awal ini nescaya menjadi si beragama tanpa ber...10 tahun yang lalu
-
-
-
PANGLIMA AWANG @ ENRIQUE MELAKA PENAKLUK DUNIA - oleh Djazlam Zainal pada pada 20hb Januari 2012 pukul 9.05 ptg Panglima Awang @ Enrique Melaka adalah penyumbang besar terhadap ketamadunan Melayu. Beliau ...12 tahun yang lalu
-
Perak yakin Unesco senarai Lembah Lenggong tapak warisan - January 24, 2012 IPOH - Kerajaan Perak yakin Lembah Lenggong akan disenarai sebagai Tapak Warisan Dunia oleh Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebuday...12 tahun yang lalu
-
Raja Perempuan Muzwin mangkat - BumiPerak, Friday, October 7, 2011 *Ipoh 7 Oktober 2011* Duli Teramat Mulia, Raja Perempuan Muzwin balu kepada Al-marhum Sultan Idris II Sultan Perak ke-3...13 tahun yang lalu
-
Lumiglow - *PERHATIAN PARA PESAKIT & WANITA* : Jika anda mempunyai sebarang masalah kecantikan atau kesihatan, maka anda bakal meneroka penyelesaian alternatif yang *...13 tahun yang lalu
-
-
RIWAYAT KETURUNAN IMAM HJ. ABDULLAH FAKEH BIN RAJA SALEH – KETURUNANNYA MENJADI PEMIMPIN DAN TOKOH NEGARA. - Allahyarham Hj. Abdullah Fakeh bin Raja Saleh berasal dari Djambi Sumatera adalah salah seorang pengasas Kg. Gumut Kalumpang. Beliau adalah salah seoran...14 tahun yang lalu
-
Berjalan-jalan di Pesta Buku - Pada 25 Mac 2010 saya ke Pesta Buku Antarabangsa di PWTC saya beli buku sendiri dengan mendapat potongan 30% drp harga asal RM35. Penerbit Universiti Mala...14 tahun yang lalu
-
Tiada ulasan:
Catat Ulasan