| ||||||||
| DI PERSEMBAHKAN PADA |
|
|
|
|
| ||
| MALAM MAKAN MALAM JARO |
|
|
|
| |||
| AHAD 18 JULAI 2010 |
|
|
|
|
| ||
| DI KELAB DARUL IHSAN, AMPANG JAYA, SELANGOR |
|
| |||||
| | | | | | | | |
1 | Pada satu ketiko, tigo tahun-dulu kuak,masa yang bersejarah, dan bermakno, | |||||||
| Di hati Pak Tahiruddin, Pak Harith dan NGO, dan Jalinan Anak Anak Rao | |||||||
| teringet kami juo Rao lamo di Sumatera, moh kito poi menziarah beramai2 | |||||||
| untuk mengisi nostalgia bersamo2, terpendam di hati, yang sudah tertanyo2 | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 | Duo tahun-dulu, berangkat lah kami dengan Air Asia ke Padang |
|
| |||||
| dan dengan bus godang dan kereta, kami diraikan, tidak terhinggo |
| ||||||
| Mogah raso nyo kedatangan kito disambut dengan baik dengan mesro |
| ||||||
| Mengapa lamo sungguh Rao Semenanjung baru datang kinin mengunjungi kami di Rao? | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 | Dengan semangat yang di suntik dari pengelaman kami dari tanah Rao | |||||||
| Kito berkumpul semulo, beramai2 di Tanjung Malim, mengerak berito | |||||||
| Menyatukan tenaga bersamo Universiti Perguruan, dan jugo sanak saudaro Rao | |||||||
| duduk se dewan, mendongar berito-berito di bontang dan di kupas, tontang Rao | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 | Soalan demi soalan demi pertanyaan, yang penuh makna, bertubi2 tibo |
| ||||||
| Mengaji semula siapo diri, dari mana kito tibo, dan mengapo pulo |
|
| |||||
| dan pengenalan asal usul diri bersamo dan keluargo perlu di timbo |
| ||||||
| sebab masyarakat Rao yang bertanggung jawab, sudah risau dan gelisah juo | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 | Mungkin Loghat Rao dan Rao sendiri, di ketepikan sebab tidak berguno | |||||||
| Balada ini adalah mengikatkan kito ikatan Rao yang kuat dengan Bahaso Melayu | |||||||
| dari asal lagi hingga sekarang, dan Balada yang ini mengingatkan kito | |||||||
| akan ikatan berdarah yang di tumpahkan Rao demi islam, Allahu Akhbar ! | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 | Insyallah, semangat Tuanku Rao, yang dibunuh, mati syahid, menjadi semangat kito | |||||||
| dan dengan penuh azam , pada malam yang baik ini, kito bersamo |
| ||||||
| mengulangi, menganalisa , mencari, menimba, berkongsi sejarah silam kito | |||||||
| yang bermulo tahun 12,000 dulu-kala, zaman ais berakhir dan musim panas bermulo, | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 | Kekawasan nusantara, dimana itu? , kawasan tanah bosar yang rato, bukan berpulau | |||||||
| Di mana air laut? menjadi ais, bagitulah zaman ais, membeku sajo, kerjo nyo | |||||||
| ais menjadi air semulo, sungai2 godang mula mengalir, air laut mulai pasang | |||||||
| manusio yang kesejukkan di Tongah Asia, yang lamo, menderito, tibo2 dapat berhirah ! | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 | Penghijrahan ke Nusantara ado duo gelombang, pada tahun 12,000 dulu-kalo dan 3,500 dulu-kalo | |||||||
| Manusio, bakal penghuni Nusantara, berhijrah sedikit demi sedikit mengikut sungai, ke siko | |||||||
| Bebentuk pulau2 Nusantara yang ada sekarang, mulai menjolmo , dan air laut yang belum cukup | |||||||
| penuh lagi, membenar, dan menyenangkan penghijrahan yang tidak putus2 juo | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 | Pada tahun 2010 dulu-kala, semua suku dan bahasa di Nusantara, sudah ado | |||||||
| Sumatera pada masa itu, sudah ada penghuni, melainkan di tengah2, sebab berpayo | |||||||
| Payo yang di gelar Rawa-Rawa yang di dapati di pantai Barat Sumatera | |||||||
| Menunggu datang nyo orang Melayu, Rao, yang akan tibo pada tahun 1900 dulu-kalo | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 | Melayu lambat sedikit datang nyo ke Semenanjung dan Nusantara, , mungkin sebuk berniago kuak | |||||||
| Pada tahun 2300 dulu-kala baru orang yang akan di gelar "Melayu" sampai ke Champa | |||||||
| dan di sini mereka di gelar "Melayu Champa" |
|
|
| ||||
| dari sini penghijrahan dua cabang menuju Nusantara bermula pulo pada tahun 1900 dulu-kala juo | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 | dimana aua kumpulan Melayu menjelma, yang satu menuju semenanjung , | |||||||
| membeno kerajaan Langkasuka dan Gangga Negara yang gagah perkaso | |||||||
| Dan yang kedua, di barat Sumatera, mendarat di Paya Besar Rawa Rawa, membeno | |||||||
| Lima Puluh Kota, dimana sekarang pada zaman kito terlotak Payakumbuh | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 | Dan dari tempat persinggahan "Paya,Rawa Rawa" namo "Rao' di abadikan |
| ||||||
| Rao bermula pada tahun 1900 tahun-hulu bagitulah kesah nyo |
|
| |||||
| dengan kekuatan memperkembanganlah Bahasa Melayu, melalui Sungai Rokan, sampai ke Riau | |||||||
| Untuk perbandingan Bahaso, semasa ini tahun 2000 dulu-kala Bahasa Inggeris pun belum ado | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13 | Rao mengembang pesat , sebelah timur berbataskan Pantai Lautan Hindi | |||||||
| Sebelah barat berbataskan Lautan yang akan di panggil selat Melaka | |||||||
| Ke utara berbatas dengan negeri Panai lamo |
|
|
| ||||
| dan di selatan berbatas dengan negeri Minangkabau juo | (mukasurat 193 RaoDiSanoSini) | ||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14 | Dengan keindahan Bahasa Melayu, dalam semua penjuru hidup, dizaman lamo | |||||||
| berkembang lah bahasa ini dalam suasana muhibbah di kawasan sungai2 besar di situ | |||||||
| Sungai2 Rokan, Indragiri, Siak dan Kampar , sungai2 gergasi mengalir ke arah Selat Melaka | |||||||
| Terciptalah Empire Melayu, berbahasa Melayu, asas kerajaan Srivijaya yang akan datang, | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15 | Penghijrahan Duo Mato atau "Pincer movements" menobatkan bahasa Melayu, | |||||||
| Dari Utara dari Langkasuka terus ke Gangga Negara, ke daerah Malaysia Utara | |||||||
| Dari Rao, ke Riau ,Siak, Brunei , Batam dan seterusnya ke Malaysia selatan | |||||||
| Dan dengan kerajaan Melaka di tengah2, pergerakkan ini bercantum menjadi Satu | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16 | Bahasa Rao mendukung Bahasa Melayu, tapi dipendekkan nyo. Hingga bahaso merano | |||||||
| Perkataan di pendekkan, mengikut kehendak maso, selero, nak ringkas demi ringkas kuak | |||||||
| Kuak dari " Aku dah Agak", bagitu nyo Kuak ! |
|
|
| ||||
| "Tiadakan aku peduli" menjad "indo ko podah" |
|
|
| ||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17 | Barang di golekkan atas tanah" menjadi "guro", |
|
|
| ||||
| Sekiallah che pa lih ba po', ringkasan dari ayat doa yang bermaksud |
| ||||||
| "Semoga-Allah-membantu-kelian-dengan-mempaling-mengalih-arah, buat apo lagi " | |||||||
| "Beramah mesra dengan pandai' mungkin asal "berandai" |
|
| |||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 | Ondeik dari perkataan Melayu "Emak den aku " |
|
|
| ||||
| "Apa gerangan 'binatang' itu aku agak " , menjelma menjadi "apo tang tu kuak " | |||||||
| Perkataan " Bersiatar" mungkin "bekerja-pelahan2-dan-relax", asal usul tak dapat di analisa | |||||||
| yang tak dapat di analisa juga seperti 'are you well? " Kao Bo Botah ? " |
| ||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19 | Tahun 1900 dulu-kala jua, berlaku dua perjalanan di era yang sama, Ptolemy dari Eropah | |||||||
| menziarah Sumatera Barat melalui jalan laut, yang sama di lalui orang Melayu Rao | |||||||
| Maka berhubungan diplomatik Srivijaya, yang akan datang, adalah Timur dan Barat | |||||||
| Termasuk jua mengantar utusan2 ke kerajaan Islam yang sudah ado di Timur Tengah ! | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20 | Islam dalam penyebarannya merangkumi seluruh Nusantara bermula dengan kesabaran | |||||||
| Bermula dengan perhubungan perniagaan Islam mendekati orang Melayu yang masih bukan, | |||||||
| Tempat yang mula di Islamkan di Sumatera adalah Acheh dan kawasan sempadan nya, Rao | |||||||
| Pada tahun 1300 ke atas Islam mula bertapak putik Islam di Alam Nusantara Lamo | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21 | Pada tahun 1300 hingga 1600 bermacam2 perbezaan agama berlaku di Nusantara Lamo | |||||||
| Srivijaya yang Melayu membena Borobodor di Jawo dan Angkor Wat di utaro | |||||||
| Empire Majapahit di Jawa, bukan Islam, menjaga Borobodor |
| ||||||
| Datang pula Portuguese, Belanda dan Inggeris, mengeruhkan suasano agamo | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
22 | Orang Minangkabau yang tidak mahu berajakan keturunan Adityarwarman , pindah ke N Sembilan | |||||||
| di Jawa lahir nya Wali Sembilan, Wali Sonngo, pejuang pejuang Islam yang gagah perkaso | |||||||
| Di Acheh, Ternate, Mataram ,Pajang, Batam, Jailalo dan Melaka Islam bermulo | |||||||
| 1803-1837 Perang Saudara menjadi Perang Paderi di Sumatera Barat bergema lamo | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23 | Imam Bonjol, Tuanku Rao, Tengku Tembusai ketuo2 ternamo |
| ||||||
| Menyerang dan melawan secara pedang anti Islam yang tak inginkan Islam yang mulio | |||||||
| Serang demi serang, Belanda menyebelahi yang anti Islam yang sudah ketaro | |||||||
| Seperti yang berlaku nya di Palestine, Iraq dan Afghanistan pado maso kito | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
24 | Rakyat jelato Rao dan rakyat Mendailing menyebelahi Tuanku Rao |
| ||||||
| Benteng nya yang kuat ado di Rao |
|
|
|
| |||
| Tetapi sebab kekuatan Belando mengaturkan strateji yang di timbo |
| ||||||
| Dari Peperangan di Jawo dan peperangan Napoleon di negeri Belando |
| ||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
25 | Tuanku Rao mati syahid bersama bala tentera Islam nyo |
|
| |||||
| Tuanku Rao di buang ke laut, di pantai Rao |
|
|
| ||||
| Rao pocah perando |
|
|
|
|
| ||
| Di jajah oleh Belando dan kuncu2 nyo |
|
|
|
| |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
26 | Dan yang tidak mahu tunduk dengan kuncu2 Belando |
|
|
| ||||
| berhijrah terus ke Tanah Semenanjung Melayu di soborang Selat Melako |
| ||||||
| Di iringi tangisan tetapi dengan penuh semangat untuk Islam dan diri dan keluargo | |||||||
| Di sini lah mulo nyo, bilo di tanyo, nama mu siapo, engan memberito, |
| ||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
27 | Untuk menyamar dari buruan, namo ku kinin "sekondah hati" |
| ||||||
| Meredah mengikut sungai2 di Perak ke Gopeng , Lenggong dan daerah nyo | |||||||
| Mengikut darat dan laut ke Kelantan, Trengganu, Raub dan Pahang |
| ||||||
| Berpindah ke Pulau Pinang, Johor dan Singapura dan juo di merato2 | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
28 | Semangat berjuang Rao di warisi Mat Kilau, Bahaman, Imam Perang dan lain2 wiro | |||||||
| Melawan masalah tempatan, British dan Jopon |
|
|
| ||||
| Banyak Rao kecundang demi kecundang dalam pergolakan dan peperangan |
| ||||||
| dan yang hilang dan mati, kubur tidak tahu di mano |
|
|
| ||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
29 | Dengan ini wahai Rao yang masih ado |
|
|
|
| |||
| dan yang bersamodalam Jalinan Anak Anak Rao |
|
|
| ||||
| Rao adalah satu2 negara lama yang menegakkan bahasa Melayu tercinto | |||||||
| Dan berperang untuk Islam, seperi Uhud sehingga Negara Rao ranap dan merano | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
30 | Walau pun bagitu caro kehujung nyo, pada batin nyo |
|
|
| ||||
| Kita rasa bango dalam perlibatan orang Rao dalam menegakkan Agamo dan Bahaso | |||||||
| Berniago bersungguh2 adalah amalan Rao, dari Jakarta ke Kuala Lumpo |
| ||||||
| Menjadi pakar diplomat , penasihat negara dan pentadbiran menjadi biaso |
| ||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
31 | Dalam bidang penulisan dan bidang artist music Orang Rao baik sungguh | |||||||
| Dalam bidang pelajaran banyak yang menjadi pendidik dan professional di merato2 | |||||||
| Tetapi ada sifat rao yang agak pelik, ganjil dan ketaro |
|
| |||||
| Mengapo anak cucu Tuanku Rao indo suko di panggil "RAO? " |
| ||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Jangan lah memencilkan diri seperti nasib Mat Soreh |
|
| |||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Tidor mat soreh tidor berbuai |
|
|
|
| |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Kepalo terjulur kaki terjuntai |
|
|
|
| ||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| omak ke sawah ayah ke ladang |
|
| |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| tinggal mat soreh berbuai sorang |
| |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Karya |
|
|
|
|
|
|
|
| Dr Dzulkhaini Hj Husain Julai 2010 |
|
|
|
| |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wacana Pemikiran Politik Dr Burhanuddin Al-Helmi
-
Para peminat pemikiran politik, politikus dan penulis adalah dijemput hadir
tanpa undangan protokal dan terbuka. Wacana ini akan mengupas beberapa
buah...
9 tahun yang lalu
Tiada ulasan:
Catat Ulasan