Kenalilah Nasab

" Kenalilah nasab keturunan kamu yang membawa kepada silaturrahim ( kasih sayang ) " - Riwayat Al Imam Tarmizi ( Ibnu Kathir, vol. 4 ms.218 ).

Followers

Khamis, 18 Februari 2010

Berjalan-jalan di Gunung Mesah, Gopeng, Perak
















Hari ini, 18 Februari 2010 aku berjalan-jalan di Kg. Gunung Mesah Hulu sambil minum-minum di gerai dan bergebang dengan orang di situ. Banyak cerita yang diperolehi. Kata mereka, Kg Gunung Mesah dibuka oleh orang Rao dari tanah seberang kira-kira pada tahun 1800-an yang silam. Kg ini mendapat nama berdasarkan kisah seorang penduduk bernama Mesah hilang di sebuah gua di kampung itu. Gua ini berada di kaki Gunung Mesah (foto) yang terletak di pinggir 21 KM Jalan Persekutuan Ipoh-Kuala Lumpur.
Pelik gunung ini kerana di atas lerengnya berdiri megah sebatang pokok mempelam yang acap kali juga berbuah!

Kampung ini termasuk Kg-kg berdekatan; Jahang, Sg. Itik, Gunung Mesah Hilir, Kg. Pulai dan sebagainya adalah "lubuk Rao" yang masih tulen mengamalkan budaya, adat resam serta loghat Rao. Dirgahayu Raoku!

19 ulasan:

  1. salam. ke dopen sikik kek mesojid tu, teratak omak ako..

    BalasPadam
  2. Jangen lupo, dokek sinun ada kg lawen kudo...

    BalasPadam
  3. lamen sesawang ko untuk kilen sodoalahnyo. tulieh la sikit tontang bondo-bondo yang elok untuk totopen kito bersamo....iduuk rao!

    BalasPadam
  4. teringek ti aku dolu semaso kekociek, bilo baliek kampuong lawen kudo rumah uci ku, mandi ayer telago, teberak pulo ti di jamben korek belantaikeh buloh....takuit ku nak teberak, meh runtoh lah lantei tu habih ti aku belumuren tayik.... tapi indo betu doh....

    BalasPadam
  5. Salam Rao...mmg cantik gunung mesah ko. Kenangen zamen pepaja dolu. Ramei sedaro maro awak di sinun. Omak & ayah bersemadi di perkuburan kg. gunung mesah hilir.

    BalasPadam
  6. Teman tengok ko orang tulih Rawo segan teman sebab teman ni Rawe Murtad, ape satu jadah Rawe pon awok tak tau. Tu yang awok linkkan sikit kat blog awok Rawo kat ade yang kne. Awok rawe yang ade kat daerah Matang jalan ke Kuale Sepetang Tepen. Sudohnye awok loghat Perak je.

    BalasPadam
  7. Salam Rao...Sharouk, omak ako org rao, duduok dalom korong urang rao..cakop rao mmg bedontang. Ayah pulo mmg 'Perak Jati',cakap perak mngelor! Di rumah ayah cakop loghat perak, omak mengecek rao, kami cakop 'sekolah'..haha..Tapi ako banggo sobob buleh mengecek rao bedontang-dontang dan 'caior belabun'loghat perak. Pendek kato, Sharouk belajar pelahen-lehen kalau ondak juo mengecek dongen urang rao..jangen sesogen..B-)

    BalasPadam
  8. Sharouk nak belaja berandei Rao poei sang ke facebook RAWA MALAYSIA banyak bulih dipelajari. Jangen hilangkan jati diri. Bermogahlah dongen Rao ko. Dirgahayu Raoku!

    BalasPadam
  9. belakang mosojid tu ada tanah ninik aku

    BalasPadam
  10. mogah lek awak jd urang gunung masah ko....tapi bebudak ginari sogen nk cakop rao..memasig cakop poken....menyampah pulo awk da mendongar..jontiek....tp awk urang jati gnung mesah indo kn lupo asl usul awk....

    BalasPadam
  11. me todotiek di ati kilen ondak bohapoih cakok Rao ko, ci layang boliwong kodeku kok tolok kilen, me ndo, brandei sang cakok Rao, heren lek ako, ginarin ado pulo bagei lah mogah pulo me ndo dapek cakok Rao. ndo sang kokoh kelaku.

    BalasPadam
  12. asalamualaikom...awk urang jelintuh,pepajar laie..kalu buleh nk konal sesado urang rao kek siko lek....seronok ako,leh konal dongen kilen sumu...

    BalasPadam
  13. darkk_buchukk17 Mei 2010 7:49 PG

    bilo donga lagu sekondakhati nk menagis pun ado,teringin lek nk poi ke rao indonesia..tapi tadak yg awak konal di sinun...uci awak cakop ado sedaro di sinun tapi mano la awk konal awak pun pepaja laie...tapi ramei awak konal urang rao jati yg kerejo di gopeng ko...teringin sangek nk poie ke rao....

    BalasPadam
  14. ako pun rindu ngen cakap rao, poi siko sinun idak berandi rao, sumo cakop poken

    BalasPadam
  15. ampuah lah dek kalamak kalien.. bantai lah mamak oiii...

    BalasPadam
  16. urang rao ko memang baguih...tmbah kalo ado urg kwin ,ponoh.dri mlom nikah smpei la ko esok..urang meningga pun samu..ponoh tanah wakop to...semangek urang rao kito ko...tapi satu yo awk pratekn dr awk kocik laie,urg rao ko suko becokak..mati kito mamak...

    BalasPadam
  17. Baso rao iko mirip lah jo bahasa minangkabau. Rancak bana lah urang rao ko. Baliak lah sanak sadonyo ka nagari awak Minangkabau. Hahaha

    BalasPadam
  18. Mak saya nak jual tanah sebelah masjid tu 1 ekar, gunung mesah hilir ...saper saper berminat roger cepat 012-3957659 amiruddin bin mohd zain

    BalasPadam

Kisah dolu-dolu

Pemikiran Politik dalam Novel Ahmad Boestamam

Title : Pemikiran Politik dalam Novel Ahmad Boestamam

Author : Zabidin Haji Ismail
ISBN : 978-983-100-439-5
Year Publish : 2010
Page Number : 160
Category : General


Price: 30.00

add to cart

Content

Ahmad Boestamam menguasai tiga bidang yang berbeza – politik, kewartawanan dan sasterawan – dan tersohor kerana ketiga-tiganya. Melalui pengalaman dan penglibatannya dalam bidang politik, Ahmad Boestamam menterjemahkan pemikiran politik ke dalam novel tulisannya. Penampilan pemikiran politik itu disimpulkan mengandungi tiga aspek iaitu nasionalisme, antikolonialisme dan sosialisme. Ketiga-tiga aspek pemikiran itu pula mempunyai perkaitan antara satu sama lain yang disampaikan dalam bentuk mesej yang digarap dalam novel.
Buku ini berasaskan kajian tekstual dan kontekstual dengan tumpuan pada sepuluh buah novel Ahmad Boestamam. Teks novel tersebut dianalisis dan dikupas bagi mencungkil pemikiran politik beliau yang dianggap seorang novelis-nasionalis berpengaruh. Sebelum ini kebanyakan sarjana hanya cenderung melihat peranannya dalam sejarah politik sehingga meminggirkan sumbangannya dalam mengisi rentetan sejarah kesusasteraan Melayu moden tanah air. Buku ini diharapkan dapat menambah khazanah kajian berkaitan Ahmad Boestamam selain boleh dijadikan bahan rujukan penyelidik sastera dan sains politik.

Buku Sekondakhati

Buku Sekondakhati
Buku yang memaparkan topik mengenai etnik Rao (Rawa) yang perlu dimiliki oleh mereka. Halaman 202 kulit kilat, kertas berkualiti dan penuh warna. Satu-satunya buku berbentuk journal khas mengenai Rao.Tiada di pasaran terbuka. Hanya boleh diperolehi melalui pesan kepada En Zabidin Hj Ismail 012-5070513. Harga termasuk belanja pos RM40. Pembayaran: CIMB 08021261220523. TEMPAH SEGERA* NASKHAH HAMPIR KEHABISAN.

Rao Di Sana-Sini

Rao Di Sana-Sini
Kompilasi 11 kertas kerja Seminar Melayu Rao yang julung kali diadakan di negara ini. Ketebalan 294 halaman. Tiada di pasaran terbuka. Kulit tebal RM70; kulit tipis RM40 termasuk belanja pos. Pesanan boleh dibuat kepada En. Zabidin Hj Ismail melalui 012-5070513. Pembayaran: CIMB 08021261220523

Antologi Puisi Rao Nusantara

Antologi Puisi Rao Nusantara
Buku yang memaparkan puisi mengenai etnik Rao (Rawa) yang ditulis oleh penyair Malaysia dan Indonesia. Halaman 176 kulit kilat, kertas berkualiti. Satu-satunya buku puisi Rao yang pernah diterbitkan di negara ini.Tiada di pasaran terbuka. Hanya boleh diperolehi melalui pesan kepada En Zabidin Hj Ismail 012-5070513. Harga termasuk belanja pos RM20. Pembayaran: CIMB 08021261220523.

Boleh juga bayar di sini

Rakan Sekondakhati

Lensa Rao