Kenalilah Nasab

" Kenalilah nasab keturunan kamu yang membawa kepada silaturrahim ( kasih sayang ) " - Riwayat Al Imam Tarmizi ( Ibnu Kathir, vol. 4 ms.218 ).

Followers

Jumaat, 9 Oktober 2009

Jamuan Mesra Aidilfitri JARO di Gopeng, Perak





Tanggal 9 Oktober 2009, Kelompok Rao, Gopeng telah mengadakan Majlis Jamuan Mesra Aidilfitri JARO kelompok Gopeng yang dihadari lebih seratus orang. Turut hadir ialah Pn Hjh Zurinah Yusof Rawa dari Pulau Pinang. Setiausaha JARO sdr Tahirudin Ahmad turut mengumumkan kutipan derma Gempa Padang yang dikendalikan oleh JARO. Buat permulaan JARO telah menyumbangkan seribu ringgit melalui tabung yang dikelolakan oleh akhbar Sinar Harian. JARO juga berharap dapat mengumpul derma lagi termasuk melalui blog ini. Kepada sesiapa yang ingin menderma bolehlah bank-in ke akaun JARO 5581-7210-2797 (Maybank). Sila sms ke nombor tel; 0165200550 Tahirudin Ahmad sekiranya anda ingin resit rasmi.

7 ulasan:

  1. Elok sesangat lah tak panggil urang... diPenang kan ramai lai... ontah apo apo.

    BalasPadam
  2. Salam,
    urang tuo-tuo sang.. mano poinyo yang memudo? indo dijompoit?

    BalasPadam
  3. Ontah lah...patut eh..yang jauh dicari cari.di dokek dokek kan..iko kelian buek urang tempatan jo bak mano?

    BalasPadam
  4. aku sokong bak kato gunungmesahhulu tu... kalo dijompuik ari tu 9 Okt aku ado di Ipoh . Buken jauh Ipoh Gopeng tu....jompuik dalam web iko pun jadilah..

    BalasPadam
  5. kami jemput semua terutama ahli JARO berdekatan. Orang Rao Jln Paku, Bidor pun ada datang. Rao Seri Manjung pun datang dengan isterinya. Sebenarnya kita jemput semua - sila lihat Sinar Harian edisi Perak - yang jadi ahli JARO ada alamat kita jemput semua tapi yang muda-muda tak mahu jadi ahli. Lagipun program ini anjuran Kelumpuk Rao Gopeng...kitapun teringin juga nak pergi anjuran kelumpuk Rao di Pasir Mas, Kelumpuk Rao Kelumpang atau Kelumpuk Rao Tapah.

    BalasPadam
  6. Bak nonkolah... pasal bapak pun baru tau tontang gabungan rao ko... mmg baguih dan mmg dialu-alukan sangek... macam mano kalau masing masing "cater" kawasan masing masing dongan bagi no telepon ko biar selagi ado urang rao dikawasan tu atau dipoken to dia yang tolong kumpulkan..lopeh ito baru kito daftarkan dlm persatuan...untuk bapak, ako tinggal di poken kepala batas,penang..sebolah pulau keluargo arwah Yusuf Rao ado..(Hjh Zurinah)..jadi sesapo urang rao sebolah tanah godang perai bulieh berurusan dongan bapak ( ako )..bak mano?.. no tepon 0194776740 - Md.Fahmi . harap harap lopeh ko jangan ado yg tercicier laie.. Bak mano Tajuddin??..konal tang kao diako??.hahahahah..

    BalasPadam
  7. Ondeik! ado keramaien rupo, indo ku ngotuih lek, lanswong telopeh pek ei. Minggu rayo kemaren yo? Elok te dijejompoit urang memudo bak konal nyonyo de keturunen Raonyo. Sodop lek jamuen rayo to, larek tang ditutwoh sumonyo kuak? hahaha! ondeik mampiek poroitko. haha! RAO BERJAYO! sayanggggg kelien sumonyo!

    -Rao Totok Gopeng!

    BalasPadam

Kisah dolu-dolu

Pemikiran Politik dalam Novel Ahmad Boestamam

Title : Pemikiran Politik dalam Novel Ahmad Boestamam

Author : Zabidin Haji Ismail
ISBN : 978-983-100-439-5
Year Publish : 2010
Page Number : 160
Category : General


Price: 30.00

add to cart

Content

Ahmad Boestamam menguasai tiga bidang yang berbeza – politik, kewartawanan dan sasterawan – dan tersohor kerana ketiga-tiganya. Melalui pengalaman dan penglibatannya dalam bidang politik, Ahmad Boestamam menterjemahkan pemikiran politik ke dalam novel tulisannya. Penampilan pemikiran politik itu disimpulkan mengandungi tiga aspek iaitu nasionalisme, antikolonialisme dan sosialisme. Ketiga-tiga aspek pemikiran itu pula mempunyai perkaitan antara satu sama lain yang disampaikan dalam bentuk mesej yang digarap dalam novel.
Buku ini berasaskan kajian tekstual dan kontekstual dengan tumpuan pada sepuluh buah novel Ahmad Boestamam. Teks novel tersebut dianalisis dan dikupas bagi mencungkil pemikiran politik beliau yang dianggap seorang novelis-nasionalis berpengaruh. Sebelum ini kebanyakan sarjana hanya cenderung melihat peranannya dalam sejarah politik sehingga meminggirkan sumbangannya dalam mengisi rentetan sejarah kesusasteraan Melayu moden tanah air. Buku ini diharapkan dapat menambah khazanah kajian berkaitan Ahmad Boestamam selain boleh dijadikan bahan rujukan penyelidik sastera dan sains politik.

Buku Sekondakhati

Buku Sekondakhati
Buku yang memaparkan topik mengenai etnik Rao (Rawa) yang perlu dimiliki oleh mereka. Halaman 202 kulit kilat, kertas berkualiti dan penuh warna. Satu-satunya buku berbentuk journal khas mengenai Rao.Tiada di pasaran terbuka. Hanya boleh diperolehi melalui pesan kepada En Zabidin Hj Ismail 012-5070513. Harga termasuk belanja pos RM40. Pembayaran: CIMB 08021261220523. TEMPAH SEGERA* NASKHAH HAMPIR KEHABISAN.

Rao Di Sana-Sini

Rao Di Sana-Sini
Kompilasi 11 kertas kerja Seminar Melayu Rao yang julung kali diadakan di negara ini. Ketebalan 294 halaman. Tiada di pasaran terbuka. Kulit tebal RM70; kulit tipis RM40 termasuk belanja pos. Pesanan boleh dibuat kepada En. Zabidin Hj Ismail melalui 012-5070513. Pembayaran: CIMB 08021261220523

Antologi Puisi Rao Nusantara

Antologi Puisi Rao Nusantara
Buku yang memaparkan puisi mengenai etnik Rao (Rawa) yang ditulis oleh penyair Malaysia dan Indonesia. Halaman 176 kulit kilat, kertas berkualiti. Satu-satunya buku puisi Rao yang pernah diterbitkan di negara ini.Tiada di pasaran terbuka. Hanya boleh diperolehi melalui pesan kepada En Zabidin Hj Ismail 012-5070513. Harga termasuk belanja pos RM20. Pembayaran: CIMB 08021261220523.

Boleh juga bayar di sini

Rakan Sekondakhati

Lensa Rao