Pada satu Syawal tahun hijrah, agenda tahunan umat Islam ialah menyambut kedatangan Aidilfitri, hari kebesaran dan kegembiraan, setelah berupaya menunaikan ibadat puasa sepanjang bulan Ramadan al-Mubarak dengan mampu menepis gelodak hawa nafsu tajaan syaitan.
Kemenengan inilah yang dirayakan pada hari itu dengan penuh rasa keinsafan, kaum muslim akan saling bermaaf-maafan di pagi lebaran dan berpusu-pusu pula ke masjid dan surau menunaikan solat sunat Aidilfitri. Berkumandanglah di segenap ceruk lafaz takbir memuji-muji Ilahi:
Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar. Tiada Tuhan melainkan Allah. Allah Maha Besar, Allah Maha Besar segala puji-pujian untuk Allah. Allah Maha Besar Teramat Besar. Segala puji-pujian untuk-Nya sebanyak-banyaknya. Maha Suci Allah dari pagi hingga petang. Tiada Tuhan melainkan Allah. Tiada lagi yang berhak disembah melainkan Dia dengan hati yang ikhlas mengerjakan agama untuk-Nya sekalipun orang-orang kafir membencinya.
Tiada Tuhan melainkan Allah sahaja. Janji-Nya sentiasa benar. Dia selalu menolong hamba-Nya. Allah sentiasa memuliakan pejuang-Nya dan menaklukkan pasukan musuh dengan zat-Nya sendiri.
Umat Islam bertakbir membesarkan nama Allah s.w.t kerana Dialah yang memberi petunjuk kepada kita sehingga dapat melaksanakan ibadah puasa selama sebulan. Inilah pengucapan syukur kepada-Nya. Justeru sepotong hadis riwayat Abu Nu’aim dan Anas menganjurkan kita bertakbir di hari raya: Hiasilah dua hari raya (Aidilfitri dan Adha) kamu dengan membaca tahlil, takbir, tahmid dan taqdis.
Demikian anjuran agama Islam yang maha suci dalam merayakan Aidilfitri atau Aiduladha. Pun begitu bagi penyair, kekudusan satu Syawal Berjaya mengugah kotak fikir mereka. Pada setiap agenda tahunan itu menjelang tiba, garapan bait-bait puisi mendapat tempat di hati mereka. Kepuitisan bahasa puisi adakala boleh mengusik jiwa di pagi raya apatah lagi ketika keseorangan di perauntauan walaupun ia tidak sehebat lagu-lagu raya.
Hakikatnya, lagu-lagu raya dapat dinikmati dengan melodi serta suara penyanyi di samping menghayati lirik yang boleh memukau pendengar. Umpamanya, Musafir di Aidilfitri dendangan gemulah S Jibeng menjadi evergreen sehinga kini.
Namun demikian, penghasilan puisi lebih merupakan produksi yang mementingkan daya ingatan dan intelek dan penghayatan jitu tanpa menelurkan ciri glamour seperti lagu.
Puisi Aidilfitri lebih merupakan rakaman pengalaman, perasaan dan khayalan penyair. Misalnya, puisi Adi Badiozaman Tuah berjudul Salam Aidilfitri yang termuat dalam kumpulan puisi Nafas Kemanusiaan (DBP:8) merakamkan kehadiran satu Syawal yang syahdu di Miri, Sarawak.
Kedatangan Syawal telah menggamit hati Adi Badiozaman Tuah untuk bermaaf-maafan dengan sanak saudara dan rakan taulan serta mengeratkan lagi tali silaturrahim di samping memahatkan ke hati perasaan kesyukuran ke hadrat Allah s.w.t. Hayatilah puisi itu sepenuhnya:
bersama azan di hujung minaret sayup dan syahdu mengembang kepak syawal kutebarkan rimbunan doa maaf kemesraan sezaman dalam ucap selamat setia jujur ikhlas budi dalam member dan menerima memang semanis semulia ini kita pahatkan di hati rasa kecintaan sejagat
-Miri, 1974
Berbeza dengan Adi, penyair Cheng Poh Hock yang telah memeluk agama Islam menyifatkan kedatangan Syawal menawarkan keadaan keterasingan pada dirinya dalam kelompok masyarakat Muslim yang baru digaulinya. Perasaan yang berjauhan dengan ibunya serta sahabat begitu dirasakan. Lihat puisi beliau berjudul Aidilfitri 1396 (Nafas Kemanusiaan:41) merakamkan seperti berikut:
Syawal menghiasi dada pagimu: Pagiku aku jauh dari sahabat juga berjauhan dengan seorang mama,seorang Min dan asing bagi kebudayaan lain kumiliki situasi ini, kekasih betapa seksanya kutelan diri
Namun sebagai seorang Islam dia tetap tabahkan diri dan memberi senyum pada mereka yang mengucapkan Selamat Hari Raya kepadanya. Seperti katanya:
Aku masih tersenyum bila manusia-manusiamu di daerah asing mengucapkan padaku: “selamat hari raya aidilfitri!”
Begitulah pengalaman Cheng Poh Hock atau nama Islamnya Muhamad Yusri Cheng, penyair dari Perlis ini ketika merayakan hari lebaran buat pertama kalinya setelah dia menerima hidayah Allah s.w.t.
Manakala Nawawee Mohammad menyatakan kesyukurannya pada setiap kali bulan Syawal tiba. Dalam puisinya, Aidilfitri (Utusan Zaman, 5.10.1975) dia berkata:
Setiap hilal Syawal adalah kesekian kali tafakur dan bersyukur erti segantang fitrah mengakhiri musafir suci oleh Ramadan Mubarak
Perasaan kesyukurannya ke hadrat Allah s.w.t bertolak dari kemampuannya menunaikan ibadah puasa sepanjang Ramadan. Bayangkanlah ibadah yang menuntut seseorang itu berlapar dan dahaga dari waktu imsak sehingga waktu berbuka dengan disulami ibadah-ibadah lainya merupakan suatu kemenangan jika dapat dilakukan sepenuhnya. Bagi Nawawee, kesempurnaan itu tertunai sudah.
Begitupun, kadangkala hari raya disambut dengan duka nestapa. Kehibaan bersarang di dada lebih-lebih lagi berpulangnya ke alam baqa orang kita sayangi. Lantaran itulah penyair Jafri BN dari Kerian, Perak menasihatkan seseorang dalam puisi berjudul Aidilfitri (lihat Mingguan Timur, 3.10.1976 bersamaan 9 Syawal 1396) berkata:
Dan Aidilfitri menjenguk lagi dengan takbir dan tahmid adalah silaturrahim yang kejap, di sinipun jangan biarkan dukamu melara hentikan airmata di pipi yang berjujus atas kehilangan sastriamu
Tema kesedihan dalam puisi Aidilfitri memang tidak lepas daripada garapan penyair kerana kebanyakan mereka pernah mengalami keadaan itu. Badarudin MZ menulis puisi bertajuk Aidilfitri dalam Mingguan Timur edisi 11.9.1977 bersamaan 27 Ramadan 1397. Dia mengeluh:
Maharinduku di pagi mulia ini pada ibu yang bernama aku si anak piatu.
Kesimpulannya, puisi Aidilfitri memancarkan sikap positif penyair terhadap kemunculan satu Syawal dengan memberi harapan baru dalam memperbaharui azam bagi menangani masalah peribadi, agama mahupun isu antarabangsa. “Selamat Hari Raya Aidilfiri, maaf zahir batin,” kata-kata puitis berusia berabad-abad itu dikira dapat menyimpulkan topik ini – Zabidin Hj Ismail
Tiada ulasan:
Catat Ulasan