Kenalilah Nasab

" Kenalilah nasab keturunan kamu yang membawa kepada silaturrahim ( kasih sayang ) " - Riwayat Al Imam Tarmizi ( Ibnu Kathir, vol. 4 ms.218 ).

Followers

Ahad, 25 November 2012

Orang Rao Pahang dan Perak: cerita di sebalik jendela














 


Foto:
Pembentang Kertas, Pemimpin JARO, Pegawai-pegawai 
UPSI, DBP Wilayah Timur  dan JKKN Pahang
 
 

Oleh
Zabidin Hj Ismail


Pengenalan

Asal-usul orang Rao ialah dari Champa. Mereka adalah suku bangsa Lubu atau ras Mongolite yang menyeberang ke Sumatera dalam dua  gelombang iaitu;

i.      Pada abad ke-2Masihi yang mendarat di muara Sungai Batang Toru terus bergerak ke pedalaman Sumatera seperti Sipirok, Padang Lawas dan Tapsel[1].

ii.    Pada abad ke-6 Masihi yang datang melalui Selat Melaka masuk ke muara Sungai Rokan atau Sumpu, kemudian mudik dan mendarat suatu tempat yang dinamakan Lubuk Godang.

 
        Di Lubuk Godang atau Ranjau Batu (Kecamatan Mapat Tunggul pecahan dari kecamatan Rao),  suku Lubu membuka kampung dan ladang. Ketika meneroka belantara, mereka bertemu dengan orang asli yang tinggal di pedalaman Sumatera yang disebut sebagai suku Leco. Suku primitif  ini belum mengenal pakaian dan makanan bermasak. Bentuk tubuhnya rendah; tidak lebih dari satu meter tetapi mengikut keterangan masyarakat setempat,  mereka sangat kuat dan dapat membalik-balikkan batu-batu yang besar melebihi saiz tubuhnya. Suku Leco hidup berkelompok dan berpindah-randah di serata Pasaman Barat, Madina, Pasir Pongoraian, Rokan,  Jambi dan tempat lain di pedalaman Sumatera.

         Ada juga pendapat mengatakan bahawa Mandailing di Sumatera Utara pun berasal dari  suku Lubu. Hal ini bersandarkan teori yang mengatakan suku Lubu sampai ke Sipirok dan Padang Lawas dan mereka menamakan daerah tersebut dengan nama Mandailing dan Koto  Pungkut yang akhirnya berubah menjadi Huta  Pungkut.

         Ini bererti orang Mandailing, Sipirok, Padang Lawas dan sekitarnya bukanlah berasal dari Batak seperti dakwaan umum sebaliknya adalah suku Lubu. Hal ini berpadanan dengan sejarah Kerajaan Haru dan Panai bahawa kedua kerajaan ini disebut kerajaan Melayu bukan kerajaan Batak. Apatah lagi kerajaan ini menggunakan bahasa Melayu yang seakan-akan bahasa Rao.

            Kenyataan ini diperkukuhkan dengan penghijrahan sebahagian suku Lubu di Rao ke Sumatera Utara mencari tanah subur melewati Mandailing, Sipirok dan Padang Lawas bertujuan untuk bertani. Justeru suku Lubu yang sampai ke situ pada abad ke- 2 bergabung dengan suku Lubu yang datang dari Rao dan akhirnya mereka bergerak ke Aceh melalui pantai timur Sumatera kecuali daerah Tapanuli Utara yang telah sedia didiami oleh orang Batak dan daerah Aceh  Gayo yang didiami oleh orang Batak Gayo.

Pergerakan suku Lubu ke arah selatan pula melalui Agam, Tanah Datar, Painan, Jambi, Bengkulu kecuali daerah Danau Rangau yang terlebih dahulu didiami oleh bangsa Batak Rangau. Manakala ke arah timur mereka sampai ke Rokan, Dalu-dalu, Pasir Pongoraian, Pantai Timur dan Kepulauan Riau serta ke arah barat pula, mereka sampai ke pesisir pantai barat seperti Air Bangis, Natal, Sibolga, Barus dan Singkil.

Demikianlah bentuk pergerakan suku Lubu di Sumatera. Di Rao keberadaan mereka lebih dominan dan menyerlah dengan terbukti banyak nama tempat berasal daripada perkataan “lubu” seperti Lubuk Godang, Lubuk Layang, Lubuk Sikaping dan sebagainya di samping kewujudan candi atau artifak  di Padang Nunang, Tanjong Medan dan di Koto Rao.

Lokasi strategik

            Rao terletak di jantung Sumatera. Ia dahulu kala dikenali sebagai daerah yang menghasilkan emas[2], beras, kerbau, kopi dan rempah menyebabkan para pedagang dari India, Arab, China dan Indo China  datang ke Rao melalui Sungai Rokan atau Sungai Sumpu untuk berniaga dan bertukar-tukar barangan.

            Melalui perdagangan ini, Islam masuk ke bumi Rao pada awal abad ke-15 oleh pedagang dari Melaka dan Aceh. Saudagar-saudagar ini datang ke Rao untuk berniaga kain, permaidani, porselen, minyak wangi dan lain-lain, sedangkan dari Rao mereka membeli emas, beras, kerbau, kopi dan rempah untuk dibawa pulang. 

            Pedagang dari Melaka masuk ke Rao melalui Bagan Siapi-api (Riau) mudik Sungai Rokan lalu ke Choronting,  manakala pedagang dari Aceh masuk ke Rao melalui pelabuhan Katiagan di pantai barat Sumatera. Dari Katiagan mereka ke Kinali, Ladang Panjang, Kumpulan, Bonjol, Lubuk Sikaping, Panti terus ke Rao.

            Menurut orang tua-tua, dahulu kala Kota Rao bernama Kota Tinggi terletak di empat persimpangan jalan iaitu  ke Sumatera Utara, ke Air Bangis, ke Riau dan ke Agam. Manakala Lembah Rao pula mempunyai penduduk ramai sekali kerana ia merupakan pusat perdagangan dan perkembangan agama Islam[3].

            Apabila Melaka ditewaskan oleh Portugis di bawah pimpinan Alfonso De Albuquerque pada tahun 1511, para pedagang Islam mengalih perdagangan ke Teluk Banten kerana enggan berniaga dengan orang Eropah.  Namun demikian, kapal-kapal dagang mereka selalu dihalang dan dipaksa ke Melaka tetapi secara bersembunyi mereka berdagang pula di pantai barat Sumatera.

Bagi menjaga keamanan di pantai barat Sumatera, Kerajaan Aceh meletakkan armadanya berkawal dan mengawasi kawasan perdagangan itu. Akhirnya pada awal abad ke-19 sebahagian Pasaman dikuasai oleh Kerajaan Aceh. Serentak dengan itu, Islam berkembang pesat di Rao termasuk dengan kemunculan ulama-ulama tariqat dengan berbagai aliran seperti satari,  zamani dan Naqsyabandiah. Semenjak itu, kegiatan bersuluk atau berkhalwat kian berkembang sehingga ke hari ini.

Asal Nama Rao

          Letnan H. Bahar, Pengkaji Sejarah Rao yang berasal dari Ton-Toruang berpendapat bahawa nama Rao berasal daripada bahasa Lubu iaitu  manggarao yang bererti bertelanjang. Mitos kemunculan perkataan manggarao ini dikatakan sewaktu  suku Lubu mendarat di Lubuk Godang mereka ternampak orang asal kepulauan Sumatera yang dikenali sebagai  suku Leco bertelanjang bulat sedang menangkap (mengalah) ikan di Sungai Sumpu. Lantas orang Lubu menamakan suku Leco itu sebagai orang Manggarao dan kawasan yang mereka terokai digelar pula sebagai daerah Manggarao. Perkataan Manggarao ini lama kelamaan berubah akibat peredaran zaman dan akhirnya dipendekkan menjadi Rao.

Rao atau Rawa

            Istilah Rawa merujuk kepada satu etnik suku bangsa Melayu yang berasal dari daerah  Rao di Sumatera.  Perkataan Rawa hanya popular di Makkah dan Malaysia. Ia kurang dikenali di Rao. Wan Mohd Shaghir Abdullah (Utusan Malaysia: 19.3.2007) berpendapat bahawa istilah Rawa di Malaysia bermula daripada Haji Abdullah Nordin ar-Rawi yang mengasaskan syarikat percetakan dan penerbit Persama Press tahun 1921 di Lebuh Aceh, Pulau Pinang. Anak beliau bernama Haji Yusuf bin Abdullah tersohor dengan gelaran Yusuf Rawa (1922-2000) yang pernah menjadi wakil Malaysia ke Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB), sebagai duta ke Iran, Iraq, Afghanistan dan Turki.

Pada asalnya disebut ar-Rawi mengikut istilah Arab yang bermaksud dibangsakan kepada ”Rao” tetapi lama kelamaan menjadi ar-Rawa yang menunjukkan asal seseorang itu iaitu dari Negeri Rao di Sumatera Barat. Namun demikian, tidak terdapat dalam sejarah yang menceritakan orang-orang Rawa yang menuntut atau menetap di lain-lain negeri atau negara menggunakan perkataan Rawa atau Rawi dicantumkan pada akhiran nama mereka.

Penggunaannya juga dianggarkan bermula di sekitar awal abad ke-19 khususnya sewaktu aktiviti pengajian Islam sedang berkembang pesat di Makkah. Juga tidak dapat dipastikan penggunaan ar-Rawa pada akhir nama seseorang itu bermula di Tanah Melayu atau Makkah.  Walau bagaimanapun, mengikut catatan sejarah terdapat seorang syeikh terakhir di Makkah di kalangan orang Rawa bernama Syeikh Jamal Rawa yang menggunakan perkataan tersebut.

Hubungan Rao dengan Pagarruyung

Kerajaan Pagarruyung mula didirikan pada 1347 Masihi. Ia diasaskan oleh pembesar-pembesar adat bekas Kerajaan Sriwijaya yang terletak di Batu Sangkar dengan menamakan kerajaan tersebut “Pagarruyung” sebagai satu kawasan autonomi menandakan had kuasa hanya    lingkungan dalam pagar istana.

Ekoran sokongan kerajaan ini kepada Belanda, Raja Alam Pagarruyung terakhir bernama Bagagar Shah telah dilantik sebagai wakil Belanda bergelar Regent  Tanah Datar.  Asalnya sebelum Belanda menjajah, tuan Pagarruyung tidak ada kuasa politik sebaliknya selepas Belanda berkuasa di Sumatera,  baharulah berbagai anugerah diberi kepada kerabat  Pagarruyung termasuk perluasan wilayah.

            Justeru itu, di antara Rao dengan Pagarruyung tiada perhubungan langsung kecuali Padang Nunang.  Pada suatu ketika semua daerah di Rao memiliki raja masing-masing kecuali Padang Nunang. Akhirnya disepakati oleh pembesar-pembesar adat di Padang Nunang dengan  mengambil putera raja Pagarruyung  untuk ditabalkan sebagai raja Padang Nunang.

Ditakdirkan Allah S.W.T berjayalah mereka membawa pulang seorang putera raja dengan menaiki gajah dan sebaik tiba di Padang Nunang, putera itu pun ditabalkan sebagai Raja Padang Nunang dan bersemayam di singgahsana yang dibina khas.  Adat hamba mengangkat sembah; adat raja menerima sembah. Tetapi putera itu tidak tahan daulat lalu muntah-muntah dan tercirit-birit.

Maka berkatalah pawang bahawa putera raja itu bukanlah anak raja tulen sebaliknya orang biasa. Telahan pawang itu lagi, anak raja yang sebenarnya masih berada di istana Pagarruyung menyamar sebagai hamba raja bagi mengelakkan dirinya “diambil” oleh orang-orang Rao.
Setelah mendapat penjelasan pawang, orang-orang Rao  sekali lagi berangkat ke Pagarruyung dan kali ini berjaya dalam misi mereka untuk mendapatkan seorang putera raja yang tulen dan lantas digelar Yam  Dipertuan Padang Nunang. Setiba di Padang Nunang terus dirajakan mengikut adat Rao lalu baginda bersemayam di istana   dan kemudiannya dikahwinkan dengan puteri Padang Nunang.  Setelah memperoleh puteri, baginda pun pulang ke Pagarruyung seorang diri.

Beberapa tahun selepas kepulangan Yam Dipertuan Padang Nunang ke Pagarruyung, puterinya pun berkahwinlah dengan beberapa orang lelaki termasuk dengan kenamaan Rao. Pertama kali berkahwin, suaminya sakit lalu meninggal dunia. Kemudian puteri itu berkahwin lagi; mati juga kesudahan suaminya sehinggalah dia telah menikah dengan  tujuh orang; kesemuanya meninggal dunia.
Dan ditakdirkan Allah S.W.T puteri itu berkahwin pula untuk kali ke lapan dengan seorang ulama yang berasal dari Choroting, Rao. Namun begitu, ulama ini hanya sempat mengandungkan puteri tersebut. Apabila genap tiga bulan mengandung, ulama itu menceraikan isterinya seraya berkata; “Aku yang kuat beramal kepada Allah S.W.T  pun alah kepada mu, inikan pula orang biasa.” 
Sebenarnya, ulama itu telah menyedari bahawa dirinya sudah dihinggapi tulah dan matanya mula beransur menjadi hijau. Sebaik sahaja dia menceraikan isterinya tiba-tiba penyakitnya sembuh seperti sedia kala dan berkatalah ulama itu; “inilah kuasa Allah Taala.”
Enam bulan kemudian janda ulama itu melahirkan anak lelaki dan diberi nama Marah Sani. Anak ini dikatakan memiliki daulat.  Barang siapa yang melintas di hadapannya tanpa meminta izin akan muntah taik. Untuk kembali sedia kala; penawarnya ialah terpaksa minum air tapak kaki Marah Sani.
Adalah dipercayai kelahiran Marah Sani disambut dengan “adat pantang tanah” justeru itu keturunan Marah Sani sehingga sekarang masih lagi mengamalkan adat tersebut kerana dengan kehendak Allah jua, jika ditinggalkan akan mendatangkan mudarat kepada kanak-kanak yang dalam tempoh berpantang iaitu kira-kira 13 purnama atau sehingga kanak-kanak itu  pandai berjalan dan pantang tersebut terbatal apabila kanak-kanak sudah berjojak atau bertatih[4].
            Oleh yang demikian hubungan Rao dengan Pagarruyung adalah berpunca daripada kisah klasik ini. Justeru keturunan Padang Nunang di Rao memang ada pertalian darah dengan kerabat Pagarruyung di Batu Sangkar. Misalnya, kebanyakan masyarakat Rao di Raub Pahang mempunyai tali keturunan dengan Pagarruyung sebaliknya masyarakat Rao Gopeng, Tapah dan sebagainya tiada kaitan langsung kerana mereka bukan berasal dari Padang Nunang melainkan dari Langgung, Sungai Ronyah, Padang Matinggi, Langsat Kadap, Lubuk Hijau, Lubuk Layang dan sebagainya.

Hubungan simbiosis Tokoh Rao Raub dan Perak

Hubungan simbiosis dalam kalangan masyarakat Rao berlaku melalui satu konsep yang dinamakan “merapatkan saudara”. Kata kunci “urang awak” yang ditujukan kepada seseorang kenalan itu, menjadikan masyarakat Rao mencipta persahabatan dengan mudah serta mesra sehinggakan ada kalanya begitu erat dan intim bagaikan sebuah keluarga.

            Konsep merapatkan saudara acap kali berlaku apabila bertembung sesama mereka walaupun pada peringkat awal perkenalan, saling tidak mengenali di antara satu dengan yang lain. Namun apabila mereka bertegur sapa, lebih-lebih lagi menggunakan dialek Rao, proses merapatkan saudara akan bermula dan secara tidak langsung “persahabatan” akan bertambah erat atau intim ketika “borandai” (berbual/bercakap-cakap) tentang perkara-perkara seperti keturunan, teromba atau asal usul kampung di Rao. Setelah wujud keintiman lahirlah sebutan “urang awak” bermaksud saudara kita atau seketurunan.
            Hakikatnya apabila proses “merapatkan saudara” itu menjadi mantap, beberapa gelaran kehormatan dalam masyarakat Rao akan digunakan terhadap kenalan baru itu. Misalnya, kalau lelaki agak berumur akan dipanggil “mamak” bererti bapa saudara. Jika anak dara dipanggil “upik” manakala lelaki bujang dipanggil “buyung”. 
Begitulah cara masyarakat Rao merapatkan saudara. Walau bagaimanapun nilai-nilai kemasyarakatan Rao kini kian luntur akibat sebahagian besar orang-orang Rao tidak lagi mampu bertutur dialek asli mereka.
            Demikian juga dengan masyarakat Rao Pahang didapati menjalin perhubungan dengan masyarakat Rao Perak berasaskan enam faktor utama iaitu melalui perkahwinan, kekeluargaan, kepahlawanan, politik, keagamaan dan penerokaan penempatan baru. Hal ini dapat dijelaskan seperti berikut;

1.   Perkahwinan
Perkahwinan dalam kalangan masyarakat Rao Pahang dengan Perak lumrah berlaku kerana untuk memanjangkan pertalian keluarga. Perkahwinan di antara Rao Pahang dengan Perak bukan hanya membabitkan tokoh malahan golongan marhaen. Misalnya, Raja Ahmad@ Tok Prak antara tokoh penting dalam penerokaan beberapa buah kampung di Raub menikah dengan orang Rao Sungkai, Perak bernama Nuriah (1728 Masihi)[5].

2.   Kekeluargaan

Pertalian keluarga antara masyarakat Rao Pahang dengan Perak merupakan bukti konsep merapatkan saudara menjadi kelaziman dalam kehidupan orang-orang Rao. Walaupun mereka tinggal berjauhan tetapi tali kekeluargaan tersimpul rapi. Mereka sering berkunjung atau bertandang di antara satu dengan lain terutama ketika mengadakan kenduri-kendara, kematian dan sebagainya. Ini bermakna keluarga berjauhan tidak semestinya hilang perhubungan, sebaliknya dieratkan dengan kunjung-berkunjung dalam kalangan mereka. Tokoh Rao Pahang iaitu Mohd Taib bin Santan @ Pawang Nong , Pembuka Ulu Cheka, Jerantut, Pahang yang juga seorang pawang diraja,  walaupun dilahirkan di Pahang pada 1874  tetapi ibunya, Bon berasal dari Kg Gunung Mesah, Gopeng, Perak.
Begitu juga Tan Sri Sallehudin Mohamed, mantan Ketua Setiausaha Negara (1984-1990) meskipun dilahirkan di Raub, Pahang tetapi mempunyai seorang abang bernama Zakaria yang menetap di Gopeng, Perak, malahan beliau pernah mendapat pendidikan awal di Gopeng sebelum ke Universiti Malaya, Singapura.
Dua contoh di atas membuktikan bahawa pertalian keluarga merupakan antara faktor penting dalam hubungan masyarakat Rao di antara kedua-dua negeri itu berkekalan sehingga ke hari ini.

3.   Kepahlawanan
Menuntut ilmu persilatan dan perubatan tradisional Melayu khususnya, menyebabkan seseorang itu merantau dan berhijrah. Dalam masyarakat Rao hal ini juga lazim berlaku terutama dalam kalangan tokoh mereka. Mat Kilau, pahlawan Rao Pahang umpamanya, dikatakan pernah menyeberangi Banjaran Titiwangsa dari Raub ke Hulu Slim, Perak terus ke Sungkai untuk menimba ilmu persilatan.
Begitu juga Kulup Mat Diah @ Long Mat Piah watak utama dalam Siri Bercakap dengan Jin (SBDJ) karya Tamar Jalis[6] dari Beruas, Perak pernah berguru dengan Pawang Nong di Jerantut, Pahang mempelajari ilmu menundukkan jin. Dalam SBDJ siri ke-20 bertajuk Memburu Raja Pukau diceritakan bagaimana Kulup Mat Diah ke rumah Pawang Nong dengan meredah belantara dari Lanchang, Cameron Highlands ke Jerantut dan dia bermalam seminggu di rumah Pawang Nong. Peristiwa ini berlaku sekitar tahun 1960-an sewaktu empangan Jor di Batu 16 Jalan Pahang-Tapah sedang dalam pembinaan[7].

4.   Politik
Arena politik tanah air turut dimeriahkan oleh tokoh-tokoh Rao. Misalnya, pertandingan   merebut jawatan Ketua  Wanita UMNO  Malaysia di antara  Dato’ Dr Siti Zaharah Sulaiman (Rao Pahang) bekas Menteri Perpaduan Negara dan Pembangunan Masyarakat (2008) dengan Tan Sri Rafidah Aziz  (Rao Perak) bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa (1987) pada tahun 1996 menyaksikan kekalahan tokoh Rao Perak (penyandang 1984-1996) di tangan tokoh Rao Pahang dengan majoriti 27 undi. Walau bagaimanapun pada tahun 2000 Tan Sri Rafidah Aziz pula menang menewaskan Dato’ Siti Zaharah Sulaiman dengan majoriti 12 undi.
Nyata sekali kehebatan kedua-dua tokoh Rao tersebut telah mewarnai persada politik negara yang memperlihatkan bahawa kewibawaan mereka dalam kepimpinan serta mempengaruhi perwakilan cukup meyakinkan serta mempertingkatkan imej Rao itu sendiri.

5.   Keagamaan
Tokoh agama Rao iaitu Imam Ishak Muhamad Arif, Kadam Tareqat Naqsyabandiah Khalidiah dan Perintis Teromba Rao yang dilahirkan di Chemor, Perak  pada tahun 1908 berpindah ke Kg. Temau, Raub, Pahang pada tahun 1915. Penghijrahan beliau ke Pahang telah melebarkan pengajian agama dengan beberapa orang ulama sehingga Imam Ishak ditauliahkan sebagai imam Masjid Kariah  Lechar, Raub oleh Sultan Abu Bakar.

6.   Penerokaan  penempatan baru           

Penerokaan penempatan baru turut melibatkan tokoh Rao. Penerokaan ini telah memantapkan lagi hubungan masyarakat Rao di antara Pahang dan Perak. Hal ini terbukti apabila  Ketua orang Rao Kg. Gali, Raub, Pahang iaitu Dato’ Haji Mustapha bin Raja Kamala telah berhijrah dan membuka Tanjong Malim sekitar tahun 1870-1871. Kemudian tokoh ini dilantik sebagai Penghulu Tanjong Malim sekali gus menjadi ketua masyarakat Rao di sekitar Ulu Bernam dan Kalumpang di Selangor.

Penentangan Tok Gajah[8], Dato’ Bahaman dan Mat Kilau terhadap campur tangan Inggeris ke atas hal ehwal politik Pahang sekitar tahun 1891-1895 telah mencetuskan peperangan hebat. Kekalahan di pihak pribumi menyebabkan  beberapa orang keluarga Mat Kilau melarikan diri ke Perak. Sampai di Perak mereka meneroka hutan belantara untuk dijadikan kampung dan ladang.

Hal ini terjadi kepada Monik dan adik-beradiknya yang lari dari Pahang terus menerusi Raub-Hulu Slim ke Tapah. Beliau seorang wanita dikatakan membuka hutan di Tapah dari pasar hingga ke balai polis sekarang walaupun ketika itu Tapah telah dibuka oleh Tok Tua Sakti yang juga tokoh Rao dari Sumatera Barat. Monik dikatakan pernah berkahwin dengan Ngah Ibrahim dan telah mendirikan sebuah rumah berhampiran masjid jamek Tapah. Rumah itu masih ada lagi tetapi kini telah dimiliki oleh orang lain[9].

Penutup

Sesuatu peristiwa itu berlaku ekoran daripada sebab dan akibat. Demikianlah apa yang terjadi tentang hubungan simbiosis masyarakat Rao Pahang dengan orang Rao Perak adalah disebabkan beberapa faktor yang dinyatakan seperti di atas. Inilah antara contoh bahawa hubungan orang-orang Rao Pahang dan Perak cukup intim dan di sebalik sesuatu peristiwa itu, hadir pula pelbagai kisah yang tersendiri yang seharusnya dikaji dengan mendalam untuk rujukan generasi Rao akan datang.

Bibliografi

Abdullah Zakaria Ghazali, “Perak 1651-1955: Satu Tinjauan Mengenai Perjuangan Orang Melayu” dlm. Adnan Haji Nawang (Peny.) 1988. Perak Dahulu dan Sekarang. Kuala Lumpur: Muzium Negara

A Samad Ahmad (Peny.)1979. Sulalatus Salatin. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan                   Pustaka
Buyung Adil 1972. Sejarah Pahang. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
Ibrahim Shah, “Bongai atau Rentak Kuda” dlm. Norazit Selat (Editor) 1990. Negeri Sembilan Dahulu dan Sekarang. Kuala Lumpur: Muzium Negara

Iskandar Kemal 2009. Pemerintahan Nagari Minangkabau dan Perkembangannya; Tinjuan Tentang Kerapatan Adat. Yogyakarta: Graha Ilmu

Jari Basurek 2009. Sekondakhati. Jitra, Kedah: Altacom Sdn Bhd.

Marsden, W 2008. Sejarah Sumatra. Yogyakarta: Komunitas Bambu Depok

Muhamad Bukhari Lubis, Mohd Rosli Saludin dan Talib Samat 2009. Rao di sana sini. Kuala Lumpur: Persatuan Jalinan Jaro Malaysia (JARO

Subari Ahmad Jaafar ar-Rawi  2012. “Raja Ahmad Anak Datuk Bendahara Putih: Nenek Moyang Keturunan Rao Persemendaan di Raub Abad ke-17” (Kertas Kerja) Seminar Memperkasakan Tokoh Rao anjuran UPSI, Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Timur dan Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Pahang  di Sekolah Menengah Gali, Raub, Pahang  pada 25 November 2012.

Tamar Jalis 1984. Buku 1: Siri Bercakap Dengan Jin 1984. Kuala Lumpur:  Variapop Grop

Zabidin Haji Ismail 2012. Biografi Tokoh Rao: Sumbangan dan Jasa Terhadap Pembangunan Negara. Ipoh: Persatuan Karyawan Perak

Zaffuan Haji Manaf 2007. Bingkisan Sejarah Raub: Rao dan Pagarruyung dengan Raub dan Pahang. Kuala Lumpur: Anjung Media Resources


__________
23 November 2012
Putrajaya


Kertas ini dibentangkan di Seminar Memperkasakan Tokoh-tokoh Rao Pahang anjuran Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjong Malim, Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Timur, Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Pahang serta kerjasama Biro Pendidikan dan Sejarah Persatuan Jalinan Rao Malaysia (JARO) di Sekolah Menengah Kebangsaan Gali, Raub, Pahang pada 25 November 2012



 
[1]Parlindungan  Mangaraja  Onggang 1965. Sipingki Nangol-Ngolan  Sinambela. Gelar Tuanku Rao. Tanjung Harapan
 
[2]Rao merupakan daerah pertambangan emas yang paling penting di Sumatera sesudah Alahan Panjang. Perdagangan emas di Rao sudah diketahui oleh pedagang-pedagang India sejak awal abad ke-2 Masihi. Sebab itu mereka telah mendirikan permukiman, baik di lembah mahu pun di bahagian atas sungai Kampar, kemudian berkembang menjadi pangkalan yang dikhaskan untuk perdagangan emas dari Rao.
 
Ketika itu Rao adalah pengeksport emas. Misalnya pada tahun 1826  Singapore Choronicle menetapkan nilai emas Rao antara 13.000 dan 14.000 dollar Sepanyol per tahun. Di samping mengeksport, pedagang-pedagang   Rao juga berdagang di pantai barat dengan membawa emasnya ke Natal, Air   Bangis, Pasaman, bahkan hingga ke Padang.
 
[3]  Pada tahun 1830-an  Lembah Rao mempunyai penduduk sekitar 25.000 orang. Kawasannya terbahagi kira-kira dua puluh desa besar dengan di kelilingi sawah padi yang luas. Kopi juga ditanam di situ.
[4]  Mitos ini telah diceritakan Allahyarham Hj Sutan Seri Pado bin Yaman, 80 tahun pada 8.11.1992 jam 12.15 tengah hari di rumah beliau di Kampong Pasir, Batu Masjid, Temoh, Perak.  Beliau berasal dari Langgung, Rao, Sumatera Barat.Mitos ini telah diceritakan Allahyarham Hj Pado bin Yaman, 80 tahun pada 8.11.1992 jam 12.15 tengah hari di rumah beliau di Kampong Pasir, Batu Masjid. Beliau berasal dari Langgung, Rao, Sumetera Barat.
 
 
Mitos ini telah diceritakan Allahyarham Hj Pado bin Yaman, 80 tahun pada 8.11.1992 jam 12.15 tengah hari di rumah beliau di Kampong Pasir, Batu Masjid. Beliau berasal dari Langgung, Rao, Sumetera Barat.
Mitos ini telah diceritakan Allahyarham Hj Pado bin Yaman, 80 tahun pada 8.11.1992 jam 12.15 tengah hari di rumah beliau di Kampong Pasir, Batu Masjid. Beliau berasal dari Langgung, Rao, Sumetera Barat.[5] Subari Ahmad Jaafar ar-Rawi 2012. “Raja Ahmad Anak Datuk Bendahara Putih: Nenek Moyang Keturunan Rao Persemendaan di Raub Abad ke-17” (Kertas Kerja) Seminar Memperkasakan Tokoh Rao anjuran UPSI, Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Timur dan Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Pahang di Sekolah Menengah Gali, Raub, Pahang pada 25 November 2012.[5] Subari Ahmad Jaafar ar-Rawi 2012. “Raja Ahmad Anak Datuk Bendahara Putih: Nenek Moyang Keturunan Rao Persemendaan di Raub Abad ke-17” (Kertas Kerja) Seminar Memperkasakan Tokoh Rao anjuran UPSI, Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Timur dan Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Pahang di Sekolah Menengah Gali, Raub, Pahang pada 25 November 2012.[5] Subari Ahmad Jaafar ar-Rawi 2012. “Raja Ahmad Anak Datuk Bendahara Putih: Nenek Moyang Keturunan Rao Persemendaan di Raub Abad ke-17” (Kertas Kerja) Seminar Memperkasakan Tokoh Rao anjuran UPSI, Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Timur dan Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Pahang di Sekolah Menengah Gali, Raub, Pahang pada 25 November 2012.
Mitos ini telah diceritakan Allahyarham Hj Pado bin Yaman, 80 tahun pada 8.11.1992 jam 12.15 tengah hari di rumah beliau di Kampong Pasir, Batu Masjid. Beliau berasal dari Langgung, Rao, Sumetera Bara
Mitos ini telah diceritakan Allahyarham Hj Pado bin Yaman, 80 tahun pada 8.11.1992 jam 12.15 tengah hari di rumah beliau di Kampong Pasir, Batu Masjid. Beliau berasal dari Langgung, Rao, Sumetera Bar
Mitos ini telah diceritakan Allahyarham Hj Pado bin Yaman, 80 tahun pada 8.11.1992 jam 12.15 tengah hari di rumah beliau di Kampong Pasir, Batu Masjid. Beliau berasal dari Langgung, Rao, Sumetera Barat.
Mitos ini telah diceritakan Allahyarham Hj Pado bin Yaman, 80 tahun pada 8.11.1992 jam 12.15 tengah hari di rumah beliau di Kampong Pasir, Batu Masjid. Beliau berasal dari Langgung, Rao, Sumetera B
Mitos ini telah diceritakan Allahyarham Hj Pado bin Yaman, 80 tahun pada 8.11.1992 jam 12.15 tengah hari di rumah beliau di Kampong Pasir, Batu Masjid. Beliau berasal dari Langgung, Rao, Sumeter
Mitos ini telah diceritakan Allahyarham Hj Pado bin Yaman, 80 tahun pada 8.11.1992 jam 12.15 tengah hari di rumah beliau di Kampong Pasir, Batu Masjid. Beliau berasal dari Langgung, Rao, Sum
Mitos ini telah diceritakan Allahyarham Hj Pado bin Yaman, 80 tahun pada 8.11.1992 jam 12.15 tengah hari di rumah beliau di Kampong Pasir, Batu Masjid. Beliau berasal dari Langgung, Rao, Sumetera
Mitos ini telah diceritakan Allahyarham Hj Pado bin Yaman, 80 tahun pada 8.11.1992 jam 12.15 tengah hari di rumah beliau di Kampong Pasir, Batu Masjid. Beliau berasal dari Langgung, Rao, S
Mitos ini telah diceritakan Allahyarham Hj Pado bin Yaman, 80 tahun pada 8.11.1992 jam 12.15 tengah hari di rumah beliau di Kampong Pasir, Batu Masjid. Beliau berasal dari Langgung
Mitos ini telah diceritakan Allahyarham Hj Pado bin Yaman, 80 tahun pada 8.11.1992 jam 12.15 tengah hari di rumah beliau di Kampong Pasir,      [5]  Subari Ahmad Jaafar ar-Rawi  2012. “Raja Ahmad Anak Datuk Bendahara Putih: Nenek Moyang Keturunan Rao Persemendaan di Raub Abad ke-17” (Kertas Kerja) Seminar Memperkasakan Tokoh Rao anjuran UPSI, Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Timur dan Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Pahang  di Sekolah Menengah Gali, Raub, Pahang  pada 25 November 2012.
[6]   Siri Bercakap dengan Jin (SBDJ) karya Tamar Jalis adalah siri cerita kreatif Melayu yang terbanyak dan paling lama bersiaran dalam sebuah majalah tempatan.  Sebanyak 284 siri disiarkan dalam majalah Variasari terbitan Variapop Group, Kuala Lumpur berterusan selama 23 tahun enam bulan mulai bulan April 1981 hingga Januari 2005. Ini adalah rekod Malaysia bahkan  merupakan satu rekod dalam arena persuratan dunia.
 
[8]   Tok Gajah dikenali sebagai Imam Perang  Pahang  dan nama sebenarnya,  Imam Rasu bin Shahrum iaitu ayah kepada Mat Kilau. Lihat  J.M Gullick 1958.  Indigenour Political System of Western Malaya  hlm. 79 ada mencatatkan bahawa ayah Tok Gajah  itu orang Melayu Rao dari Sumatera. Lihat juga keterangan gambar Tok Gajah dan orang besar Pahang lain yang tersiar dalam surat khabar Utusan Melayu bertarikh 10 Januari 1970 yang menyebut bahawa ayah Tok Gajah itu bernama Shahrum.
 
[9]  Seperti yang diceritakan oleh Puan Azizah Abdul Karim (Ahli JARO)  yang  berasal dari Tapah, Perak kini menetap di Shah Alam kepada penulis pada 19 November 2012.  Arwah Monik adalah moyang beliau.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kisah dolu-dolu

Pemikiran Politik dalam Novel Ahmad Boestamam

Title : Pemikiran Politik dalam Novel Ahmad Boestamam

Author : Zabidin Haji Ismail
ISBN : 978-983-100-439-5
Year Publish : 2010
Page Number : 160
Category : General


Price: 30.00

add to cart

Content

Ahmad Boestamam menguasai tiga bidang yang berbeza – politik, kewartawanan dan sasterawan – dan tersohor kerana ketiga-tiganya. Melalui pengalaman dan penglibatannya dalam bidang politik, Ahmad Boestamam menterjemahkan pemikiran politik ke dalam novel tulisannya. Penampilan pemikiran politik itu disimpulkan mengandungi tiga aspek iaitu nasionalisme, antikolonialisme dan sosialisme. Ketiga-tiga aspek pemikiran itu pula mempunyai perkaitan antara satu sama lain yang disampaikan dalam bentuk mesej yang digarap dalam novel.
Buku ini berasaskan kajian tekstual dan kontekstual dengan tumpuan pada sepuluh buah novel Ahmad Boestamam. Teks novel tersebut dianalisis dan dikupas bagi mencungkil pemikiran politik beliau yang dianggap seorang novelis-nasionalis berpengaruh. Sebelum ini kebanyakan sarjana hanya cenderung melihat peranannya dalam sejarah politik sehingga meminggirkan sumbangannya dalam mengisi rentetan sejarah kesusasteraan Melayu moden tanah air. Buku ini diharapkan dapat menambah khazanah kajian berkaitan Ahmad Boestamam selain boleh dijadikan bahan rujukan penyelidik sastera dan sains politik.

Buku Sekondakhati

Buku Sekondakhati
Buku yang memaparkan topik mengenai etnik Rao (Rawa) yang perlu dimiliki oleh mereka. Halaman 202 kulit kilat, kertas berkualiti dan penuh warna. Satu-satunya buku berbentuk journal khas mengenai Rao.Tiada di pasaran terbuka. Hanya boleh diperolehi melalui pesan kepada En Zabidin Hj Ismail 012-5070513. Harga termasuk belanja pos RM40. Pembayaran: CIMB 08021261220523. TEMPAH SEGERA* NASKHAH HAMPIR KEHABISAN.

Rao Di Sana-Sini

Rao Di Sana-Sini
Kompilasi 11 kertas kerja Seminar Melayu Rao yang julung kali diadakan di negara ini. Ketebalan 294 halaman. Tiada di pasaran terbuka. Kulit tebal RM70; kulit tipis RM40 termasuk belanja pos. Pesanan boleh dibuat kepada En. Zabidin Hj Ismail melalui 012-5070513. Pembayaran: CIMB 08021261220523

Antologi Puisi Rao Nusantara

Antologi Puisi Rao Nusantara
Buku yang memaparkan puisi mengenai etnik Rao (Rawa) yang ditulis oleh penyair Malaysia dan Indonesia. Halaman 176 kulit kilat, kertas berkualiti. Satu-satunya buku puisi Rao yang pernah diterbitkan di negara ini.Tiada di pasaran terbuka. Hanya boleh diperolehi melalui pesan kepada En Zabidin Hj Ismail 012-5070513. Harga termasuk belanja pos RM20. Pembayaran: CIMB 08021261220523.

Boleh juga bayar di sini

Rakan Sekondakhati

Lensa Rao