Kenalilah Nasab

" Kenalilah nasab keturunan kamu yang membawa kepada silaturrahim ( kasih sayang ) " - Riwayat Al Imam Tarmizi ( Ibnu Kathir, vol. 4 ms.218 ).

Followers

Isnin, 23 Ogos 2010

Sabtu, 14 Ogos 2010

Misteri Etnik: Rao terkenal adat berjojak, tobek

oleh Mohd Azis Ngah
Berita Minggu
8/8/2010

ISTILAH Rawa merujuk kepada satu etnik suku bangsa Melayu daripada keturunan Rao, sebuah kacamatan di dalam Kabupaten Pasaman di Sumatera Barat. Negeri Rao berjiran dengan Tapanuli (utara) yang didiami Mandailing dan Sumatera Barat (selatan) yang majoriti penduduknya Minangkabau.

Di sebelah barat Rao ialah Selat Mentawai dan timur bersempadan dengan Riau. Perkataan Rawa hanya popular di Makkah dan Malaysia tetapi kurang dikenali di Rao.

Pengkaji sejarah masyarakat Rao, Zabidin Hj Ismail (Jari Basurek) merujuk kepada catatan penulis, Wan Mohd Shaghir Abdullah yang mengatakan, istilah Rawa di Malaysia bermula daripada Haji Abdullah Nordin al-Rawi yang mengasaskan syarikat percetakan dan penerbitan, Persama Press di Lebuh Aceh, Pulau Pinang (1921).

Pada asalnya, di sebut ar-Rawi mengikut istilah Arab yang bermaksud dibangsakan kepada ‘Rao;’ tetapi lama kelamaan menjadi ar-Rawa yang menunjukkan seseorang itu berasal dari Negeri Rao. Penggunaannya bermula awal abad ke-19 khususnya ketika pengajian Islam berkembang di Makkah.

Berdasarkan kajian Zabidin melalui bukunya, Sekondakhati (2009) beliau memberikan pendapat dan analisis bahawa wujud tanggapan bahawa asal usul orang Rao adalah dari Pagar Ruyung.

Bagaimanapun, katanya jika merujuk kepada penelitian Dr Mukhtar Naim dan pendapat daripada MO Parlindungan yang menyatakan orang Rao adalah dari Champa iaitu suku bangsa Lubu, bukannya orang Pagar Ruyung.

Hal ini sesuai dengan situasi pendapat orang tua di Rao yang menerima fakta sejarah bahawa mereka adalah orang Lubu dan sesuai dengan peninggalan sejarah klasik Rao yang menganut Hindu dan Budha yang dibawa dari Champa.

Penghijrahan beramai ramai ke Tanah Melayu berlaku semasa Perang Paderi (1816-1833) di Indonesia semasa zaman pemerintahan kolonial Belanda. Sebahagian besarnya terdiri daripada golongan istana, ulama, cendikiawan, panglima dan tentera.

Mereka kini bertuah kerana wujudnya pertubuhan Jalinan Anak Rao Malaysia (JARO) yang didaftar pada 6 Disember 2007 bagi menguruskan, mengumpul, mengembangkan serta menghidupkan semula budaya Rao.

Setiausaha JARO, Tahiruddin Ahmad berkata, berdasarkan kajian tidak rasmi, ada kira-kira 250,000 keturunan Rao di Malaysia dan 700 daripadanya sudah mendaftar dengan JARO.

“Masih ada kira-kira 150,000 Rao di Sumatera Barat atau di penempatan asal. Kami pernah adakan seminar Melayu Rao buat pertama kali pada UPSI (Universiti Perguruan Sultan Idris) yang dihadiri 1,500 orang, itu suatu yang di luar jangkaan,” katanya.

Orang Rao sebenarnya cukup terkenal dengan adat Berjojak (Pantang Tanah), kemahiran tobek (membela ikan air tawar), masakan tradisional gulai lemak dan kelamai (lemang).

INFO: Proses penghijrahan:
Negeri Sembilan
Ke Seri Menanti sekitar 1773 dan Sungai Ujong 1848

• Pahang
Melalui Sungai Hulu Pahang (Bera, Hulu Pahang, Kuala Lipis, Raub, Bentong) sekitar 1857-1863), antaranya Tengku Khairul Alam, Pakeh Khalifah Saka dan Tujuan Saka.

• Selangor
Melalui Sungai Klang (Hulu Langat), Sungai Selangor (Kalumpang, Ampang, Kuala Lumpur, Gombak) sekitar 1867 - 1873.

• Perak
Melalui Sungai Perak, Sungai Bidor, Sungai Bernam (Teluk Intan, Kuala Kangsar, Larut, Kinta, Gopeng, Temoh, Tapah, Kampar) sekitar 1875-1876. Antara tokoh - Datuk Sakti Putih.

• Kelantan
Melalui Pahang ke jajahan Pasir Mas melalui Sutan Amir Kaharuddin Budiman.

Aktiviti JARO:
• Lawatan 'Balik Kampung' ke Rao, Sumatera Barat.
• Majlis Silaturahim sempena Hari Raya Aidiladha.
• Lawatan ke negeri dan daerah yang mempunyai orang Rao.
• Tabung dan majlis makan malam.

Jumaat, 13 Ogos 2010

Misteri Etnik: Harimau jadian awasi pergerakan anak cucu


Oleh Mohd Azis Ngah
Berita Harian
2010/08/14

JIKA diikut orang tua-tua, mereka seboleh-bolehnya tidak mahu perkara ini dipanjangkan. Tetapi orang muda pula semangat bercerita soal asal usul nenek moyang mereka dari seberang yang katanya mempunyai pelbagai ilmu atau lebih senang mereka sebenarnya ada ‘penjaga’.


Di sekitar Gopeng, Perak sendiri yang majoritinya dihuni orang Rao ilmu itu masih ada, dan masih ada penjaganya. Cuma bukan sembarangan orang yang boleh rapat atau berhubung dengannya.

Menurut cerita lisan turun temurun, lembaga yang dikatakan harimau jadian itu sebenarnya tidak pernah dilihat secara keseluruhan bentuk fizikalnya. Cuma beberapa penduduk pernah terserempak dengannya pada sebelah malam yang dikatakan mempunyai dua mata yang terang. Sekalipun cuma melihat dua mata yang terang dalam gelap, ia sudah cukup menggerunkan seolah-olah berdepan seekor harimau besar.

Saharudin Karim, 80, adalah antara individu yang pernah terserempak dengan ‘penjaga’ kawasan sekitar Gunung Mesah, tidak jauh daripada kediamannya sekarang. Dulu kawasan itu pernah menjadi tempat kediaman tetapi kini sudah lama ditinggalkan.

Beliau cukup keberatan untuk berkongsi pengalaman tetapi daripada penerangan ringkasnya, makhluk itu pernah menjelma sepintas lalu. Sepanjang ingatannya, penduduk kampung pernah terserempak dua kali dengan makhluk itu.

“Kalau musim durian, usahlah ada niat nak mencuri atau sengaja nak masuk ke kebun orang lain. Jika ada ‘rezeki’ mereka akan terserempak dengan penjaga di situ. Siaplah, mesti demam berminggu-minggu. Ini nak bercerita pun meremang bulu roma.

“Bukannya apa, dia cuma menjaga kawasan kerana orang yang berniat jahat saja akan disergah. Kalau anak cucu ternampak, itu cuma nak tunjukkan dia ada di situ jaga kawasan. Ia tak pernah kacau orang atau saja-saja nak takutkan,” katanya.

Difahamkan, ilmu pusaka itu diwarisi daripada sebelah ibu dan diperturunkan kepada warisnya yang layak memegang amanah. Ia tidak boleh diserahkan sembarangan kerana bimbang tidak mampu mengawalnya. Ilmu itu sebenarnya dibawa nenek moyang mereka dari tanah Rao di Sumatera dan setakat ini ditugaskan menjadi pelindung kepada tiga generasi keturunan mereka.

Bahkan, satu daripada petua amalan berdamping dengan ‘penjaga’ mereka ialah mesti ada satu sesi pertemuan. Bak kata orang tua-tua mesti bergomol dulu dengan harimau itu, baru boleh jadi kawan, maknanya ada wujud rasa serasi.

Kalau lulus bahagian itu, petanda seterusnya ialah bakal pewaris atau penerima akan menerima satu bekalan bahan untuk dijadikan air mandian. Mereka akan menerima daun dan akar kayu yang dihantar ke rumah mereka pada sebelah malam.

Jika ada sebarang kematian membabitkan ahli keluarga atau waris terdekat, pewaris ilmu itu akan menerima petanda ada harimau mencakar dinding rumah dan mengetuk pintu menandakan ada kematian orang terdekat.

Sepanjang upacara mengurus dan mengebumikan jenazah juga biasanya akan berlaku perkara luar dugaan. Kebiasaannya, akan ada antara ahli keluarga yang secara automatik akan bersilat ketika jenazah diusung dan dibawa keluar dari rumah. Biasanya, mereka akan beraksi silat harimau dan ahli keluarga akan membiarkan sehingga dia habis bersilat kerana mereka faham mengenai perkara itu yang dianggap kejadian biasa.

Misteri Etnik: Senjata purba warisan dipertahan setiap generasi

Oleh Mohd Azis Ngah
azis@bharian.com.my
2010/08/14
PELBAGAI senjata masyarakat Rao masih disimpan dengan elok.
PELBAGAI senjata masyarakat Rao masih disimpan dengan elok.



Hulubalang Rao pernah bantu Mat Kilau lawan Inggeris di Pahang

PERMODENAN adalah hakikat yang harus diterima tetapi soal warisan tetap perlu dijaga dan dipertahankan kerana orang Rao percaya mereka yang tidak mengenal sejarah adalah orang yang tidak mengenang bangsanya. Ia bukan saja sejarah peperangan tetapi warisan senjata dan kemahiran tertentu orang Rao yang kini boleh dikatakan hanya dimiliki individu tertentu.

Khalip Yaacup, 63, daripada keturunan Siti Rawa yang mewarisi senjata itu menganggapnya suatu amanah bangsa dan keturunannya dengan menyimpannya sebaik mungkin.

Diteliti, sundang panjang itu yang dikhaskan untuk panglima perang itu mempunyai 52 titik pada pangkal mata senjata. Setiap titik sebenarnya mewakili satu pewaris atau generasi, ini bermakna sudah ada 52 waris yang pernah menjaganya.

Jika diambil kira cerita Khalip yang mengatakan orang dulu ‘panjang umur’, misalnya Siti Rawa iaitu neneknya meninggal dunia pada usia 152 tahun, sudah tentu usia sundang itu mencecah hampir 600 tahun jika dikira purata setiap waris hidup 100 tahun.

Sudang itu mempunyai dua tanda silang sebagai tanda kebesaran dan jika orang Rao melihatnya, mereka akan tahu tanda berkenaan dengan menghormati keistimewaan, keunikan serta pewarisnya. Ada juga ukiran pada bahagian mata sundang.

Hulunya yang diperbuat daripada gading gajah mempunyai mata berwarna hitam. Senjata itu pernah digunakan dalam Perang Pahang pada 1892 ketika hulubalang Rao membantu Mat Kilau menentang Inggeris di Pahang.

Ketika itu, seramai 50 tentera Rao daripada Perak berkumpul dan bergerak ke Pahang bagi membantu saudara mereka yang terbabit dalam perang menentang penjajah Inggeris.

“Orang Rao ini sukakan ilmu tetapi paling penting mesti mengamalkan ajaran Islam, jangan sesekali tersasar. Orang yang berilmu adalah orang yang sentiasa ingatkan Allah dan jangan kita disukai ramai kerana benda lain.

“Umpama pisang masak setandan, ramai yang datang berkerumun tetapi jika buah dah habis, tandan akan makan tuan. Itulah perumpamaan orang tidak berilmu dan itulah warisan bangsa Rao,” katanya.

Pedang yang dimilikinya mempunyai tanda diperbuat pada 1842. Menurut Khalip, ia senjata yang dirampas daripada tentera Inggeris. Cuma sarung asalnya sudah rosak dan digantikan dengan sarung pedang yang baru.

Badik kecil itu pula mempunyai tulisan ayat al-Quran iaitu tulisan Bismillah di kedua-dua belah yang menggambarkan pemiliknya adalah orang Islam. Sarung dan hulu diperbuat daripada gading berwarna kuning seolah-olah menggambarkan kekuatan serta ketaatan pada pemiliknya.

Difahamkan, badik itu digunakan di sebelah tangan kiri dengan memegangnya secara terbalik kerana boleh digunakan sebagai penahan serangan dan menikam musuh. Mata badik berwarna putih dipercayai warna asal putih besi.

Selain mengamalkan ajaran Islam, menggunakan senjata klasik yang dianggap rapat dan akrab dengan pemiliknya, orang Rao juga sebenarnya mempunyai beberapa amalan lain yang bertujuan menyihatkan diri.

Antaranya ialah amalan mandi embun pada tengah malam hingga awal pagi pada setiap 15 hari bulan mengikut kalendar Islam yang jatuh pada malam Jumaat. Hari berkenaan hanya ada datang sekali dalam tempoh setahun dan sering ditunggu-tunggu pengamalnya.

Bahkan, pahlawan Mat Kilau juga mengamalkan mandi embun pada malam Jumaat yang dikatakan mempunyai kelebihan tersendiri berbanding hari lain.

Khamis, 12 Ogos 2010

Misteri Etnik: Melayu Rao kaya petua tradisional


oleh Mohd Azis Ngah
Berita Harian
2010/08/11

BIARPUN hidup dalam serba moden termasuk menikmati kemudahan perubatan terkini, masih ada dalam kalangan masyarakat Melayu Rao yang terikat atau banyak mengamalkan petua tradisional nenek moyang sehingga ke hari ini.

Kebanyakan perubatan dan petua tradisional itu berasaskan sumber alam semula jadi, terutama tumbuhan untuk dijadikan ubat dan amalan berkenaan diterima pakai sehingga kini oleh generasi pertengahan dan baru.

Satu daripadanya ialah penawar sakit kepala atau demam yang digelar Semparan dengan menggunakan kunyit atau halia dan bawang untuk mengesan jika wujud sebarang petanda keteguran.

Sebagai contoh, sepotong kunyit dibelah dua diletakkan di atas belakang tangan dalam keadaan tertangkup sebelum dilambung dan dibiarkan jatuh ke lantai. Seolah-olah bermain buah guli, cuma kunyit kecil itu tidak disambut dan dibiarkan jatuh.

Ketika ini dibacakan doa tertentu dan jika satu atau kedua-duanya kunyit itu jatuh dalam keadaan tertangkup, ia bermakna terkena keteguran dan mesti dirawat.

Individu yang melakukannya mesti mengambil kunyit tertangkup itu dan mencium di mulut dan hidung serta menyapu ke dahi, dada, hati, pusat, belakang badan diikuti lengan kanan dan kiri hingga ke jati telunjuk.

Sharipah Azizah Raja Sorah, 75, berkata rawatan itu mesti disusuli tindakan sama dengan menyapu pada kedua-dua lutut disudahi kaki kanan dan kaki kiri.
“Selepas habis pusingan pertama, kena ulang lagi sehingga beberapa kali sehingga jika kedua-dua belah potongan kunyit itu jatuh dalam keadaan terlentang. Itu maknanya sudah tidak keteguran,” katanya yang mewarisi amalan itu daripada arwah neneknya, Kaimah Daud.

Katanya, mereka percaya pesakit terkena teguran makhluk halus, roh orang mati atau akibat hujan panas, jadi amalan itu bertujuan membuang benda yang tidak baik di dalam badan pesakit.

Bagaimanapun, rawatan itu mesti dikenakan pengeras yang ditetapkan, iaitu bayaran yang berakhir dengan nilai suku. Misalnya duit sebanyak RM1.25 atau RM10.25 dan 25 sen itu bermaksud suku daripada nilai seringgit.

“Jumlah pengeras tidak boleh lebih atau tak boleh kurang daripada nilai suku di belakangnya, tetapi berapa nilai yang hendak dibayar bergantung kepada pemberi,” katanya.

Satu lagi amalan ialah teknik membuang angin dalam badan dengan menggunakan ibu jari tangan yang disentuh pada lelangit dan kemudian dijampi dengan bacaan tertentu lalu ditekan pada pusat pesakit diikuti jampi seterusnya. Teknik itu mesti dilakukan sebanyak tiga kali berturut-turut.

Bagi yang menghadapi masalah anak kecil sering muntah, mereka kerap menggunakan tangkal muntah daripada tali kasut yang sudah digunakan.

Seutas tali kasut akan disimpul tiga kali dan diletakkan di tapak tangan untuk dijampi lalu dikalungkan pada leher kanak-kanak berkenaan. Kalung itu mesti dipakai selama tiga hari berturut-turut dan apabila penyakit muntah itu sudah pulih, kalung berkenaan dibuang.

“Jampi itu boleh dibuat melalui telefon, jika pesakitnya berada jauh, saya sendiri boleh buatkan dari sini, tetapi mesti letakkan tali kasut itu di tepi telefon untuk dijampi. Semua jampi itu menggunakan ayat al-Quran dan kita cuma berusaha dengan izin Allah,” katanya.

Sementara itu, wakil generasi pertengahan masyarakat Rao, Normah Mohd Nasir, generasinya juga masih mengamalkan tradisi sama dan turut meluahkan kebimbangan ia pupus jika tidak diwarisi dan diamalkan.

Antara amalannya ialah menggunakan buah terung Belanda yang dikenali sebagai pokok Limbang atau terung liar sebagai ubat beguk akibat bengkak di leher. Kebiasaannya ia dipadankan dengan amalan masyarakat Melayu menggunakan nila cair yang disapu pada tempat bengkak.

Buah terung bulat itu sebesar jari kelingking orang dewasa akan dicucuk dengan benang untuk dijadikan rantai dan akan dikalungkan ke leher pesakit sehinggalah buah itu menjadi kecut yang menandakan penyakitnya sudah sembuh.

Penggunaannya bertujuan mengurangkan suhu badan panas pesakit kerana buah terung itu diakui antara buahan yang dikategorikan sebagai makanan sejuk, bahkan boleh dijadikan ulam dan sesuai untuk merawat usus.

“Semua tumbuhan ini boleh ditemui di kebanyakan tempat, terutama di sekitar Gopeng. Cuma terpulang kepada kita nak gunakan khasiatnya atau tidak. Kami masih amalkan kerana ia terbukti berkesan,” katanya.

Katanya, daun Malai Alam pula banyak digunakan bagi merawat luka kecil berdarah dengan menggosok daun sehingga lembik dan menyapu pada tempat luka. Pesakit yang menggunakannya akan terasa pedih bila disapu pada luka, tetapi sangat berkesan menghentikan pendarahan kecil.

Misteri Etnik: ‘Rontak kudo’ penyeri majlis semakin dilupai


oleh Mohd Azis Ngah
Berita Harian
2010/08/11

TRADISINYA menarik dan menghiburkan, tetapi kini hampir pupus ditelan zaman. Jika dulu, setiap kali musim kenduri kahwin, musim menuai padi pasti meriah dengan pesta berbalas pantun yang dinamakan ‘rontak kudo’.

Irama tradisional ini boleh diibaratkan sebagai satu luahan rasa, luahan hati yang menggambarkan kegembiraan, kesedihan, keseronokan, suatu pencarian, perasaan orang berkasih yang diluahkan secara terbuka di tempat keramaian.

Lebih menarik, ia bukan hanya membabitkan dua pasangan yang berbalas pantun, tetapi turut membabitkan hadirin yang hadir, sekali gus memeriahkan lagi suasana.

Bak kata Sabariah Tansali, 77, dari Kampung Tekah Baru, Gopeng, adat itu kadang kala berlarutan hingga tiga jam sehinggalah tiba ke acara kemuncak sama ada majlis persandingan atau pun pesta menuai padi yang sering dilakukan secara gotong-royong.

“Orang dulu dulu, suka mengusik untuk berseronok. Kadang kala pengantin pun kena usik, biasalah pengantin baru, ramai yang nak mengusik. Itu sebenarnya akan merapatkan hubungan kerana yang datang kenduri pun orang kampung itu juga.

“Zaman dulu, setiap kali musim menuai atau pesta kenduri kahwin, mesti meriah dengan acara berpantun. Itu sebenarnya satu tarikan membuatkan ramai orang kampung hadir. Selepas penat membantu kenduri, sebelah malamnya pasti meriah dengan pesta pantun,” katanya.

Bidan kampung ini turut mendendangkan pantun pengantin yang sering digunakan ketika adat bertandang ke rumah pengantin perempuan selepas nikah. Biasanya ia digunakan untuk mengusik pengantin lelaki.

Nak dulang, dulangnya padi,
pucuk semali, semali muda,
nak pulang kami lagi,
besok lagi ke mari pula.

Jangan terdulang dulang saja,
boreka di mana dihentakkan,
jangan terpulang-pulang saja,
adik di mana diletakkan.


Pantun ini menceritakan pengantin lelaki akan pulang ke rumahnya selepas majlis pernikahan dan akan datang semula keesokannya harinya, tetapi risau di mana pengantin wanita berada.

Bahkan, kanak-kanak juga pandai berpantun bagi menggambarkan perasaan mereka, misalnya pantun ibu garang yang risau dimarahi ibu mereka.

Idak kami nak mandi lagi,
karang batu tertangkup,
idak kami ke mari lagi,
emak garang kami takut.


Bagi pasangan yang sedang bercinta atau pun yang sudah berkahwin, mereka pula lebih menjurus kepada pantun kasih yang menggambarkan perasaan mereka kepada pasangan masing-masing:

Dulu loyang sekarang besi,
tukang di mana tuan tampalkan,
dulu sayang sekarang dah bonci,
sayang ke mana tuan ubahkan’.

Mangkuk tetap berisi dadih,
anak lembu dua sekandang,
dulu tak cukup sekarang tak abis,
sudah jemu mata memandang.


Waris Hulubalang Ali, Khalip Yaacup, 63, pula memberikan pandangan berbeza dengan mengatakan rentak kudo hanya dimainkan ketika musim menuai pada masa malam terang.

“Iramanya seumpama bunyi tapak kuda berjalan, sebab itulah dinamakan ‘rontak kudo’. Kebiasaannya apabila habis saja serangkap pantun, orang ramai yang hadir akan menyambutnya dengan selawat ke atas junjungan Nabi beramai-ramai.

“Pesta itu akan diiringi dengan pukulan gendang dan diulang banyak kali dengan pantun yang berlainan. Maksud dan pembayang pantun tidak terikat, boleh gunakan apa saja yang sesuai, asalkan mesej yang disampaikan mudah difahami.

“Ia menceritakan mengenai kisah rakyat, luahan hati orang kampung yang hidup dalam kesusahan. Dengan cara itu, ia akan meringankan beban pemikiran yang lebih banyak tertumpu kepada cara bagaimana nak tambah rezeki,” katanya.

Khalip sempat mendendangkan dua rangkap pantun dengan penuh bersemangat bagi menggambarkan bagaimana keturunannya dulu meluahkan rasa hati melalui berpantun.

Tak tuntung kelamai jagung,
gundak gundak tabong bosi,
mengapo uci duduk termenong,
uncang kaduk tidak berisi.

Rusilan pergi ke nasa,
tercicir pulak umpih nasinya,
setahun padang terbakar,
tidak nampak sayang asap apinya.


Walaupun wujud perbezaan, ia terlalu kecil kerana paling penting tradisi itu sebenarnya menggambarkan budaya orang Rao yang gemar berhibur dengan cara berpantun untuk meluahkan rasa hati dan kegembiraan mereka meraikan sesuatu.

Namun, agak menyedihkan kerana tidak ramai generasi muda ketika ini yang tahu bagaimana untuk memainkan tradisi ‘rentak kudo’ bagi memastikan pusaka moyang mereka ini dapat diteruskan dan tidak pupus ditelan zaman.

Rabu, 11 Ogos 2010

Orang Rao pakar buat jerat burung

oleh Mohd Azis Ngah

SELAIN mahir bertukang, Melayu Rao juga pakar membuat perangkap burung yang suatu ketika dulu pernah menjadi kebanggaan mereka kerana itulah kegiatan sampingan yang dijadikan hiburan dan punca mencari rezeki.

Warisan itu ialah tradisi turun temurun nenek moyang mereka sejak dulu ketika gerombolan awal orang Rao yang merantau ke Tanah Melayu secara berperingkat. Ia diubah suai mengikat keperluan setempat, tetapi masih mengekalkan ciri tersendiri.

Seorang peniaga, Nasaruddin Md Yaseh, 58, antara pemilik beberapa perangkap yang lebih dikenali sebagai jobak di kalangan orang Rao, yang ada antaranya berusia lebih 50 tahun tetapi masih elok dan berfungsi dengan baik.

Satu daripada perangkap burung yang popular ialah jobak serindit yang mempunyai empat pintu. Strukturnya diperbuat daripada kayu dan bilah dindingnya menggunakan kulit bertam. Perangkap itu berfungsi dengan memasang semua empat pintu perangkap dan biasanya dipasang ketika musim buah terutama di awal musim pokok durian mula berbunga.

Satu lagi jobak serindit mempunyai dua pintu tetapi rangkanya diperbuat daripada rotan menggunakan konsep yang sama iaitu burung akan terperangkap di dalam jobak jika terpijak tali yang bersambung dengan pintu perangkap.

Di dalam jobak itu mempunyai ruangan khas untuk meletakkan burung pemikat yang berfungsi memanggil burung lain yang di sekitar kawasan perangkap. Ia turut mengandungi bekas makanan dan minuman untuk burung yang terperangkap bagi mengelaknya mati.

Jobak tekukur pula diperbuat daripada dawai yang dipasang pada rangka kayu. Ia juga mempunyai satu ruangan untuk burung denak serta mempunyai dua ‘reman’ yang berfungsi seperti jala ikan. Jika burung hinggap dan memijak kayu panjang, jaring akan terjatuh menyebabkan burung terperangkap di dalamnya.

Nasaruddin berkata, kebanyakan jobak dibuat menggunakan kayu bulang kuning dan mempunyai batang berduri.

“Itu kayu asal yang digunakan sebagai asas membuat jobak, tetapi sekarang orang ada banyak pilihan. Kayu itu biasanya digunakan sebagai tiang seri jobak, mempunyai tempat sangkut khas untuk meletak tangan.

“Kebiasaannya, kayu yang baru dipotong dijemur kering kira-kira sebulan kerana semakin kering kayu itu, ia semakin bagus. Bagaimanapun, kita mesti belah kayu itu ketika masih bergetah sebab ia lembut,” katanya yang menegaskan, perangkap burung lama boleh bertahan lebih 50 tahun.

Antara perangkap yang biasa digunakan ialah sangkar puyuh diperbuat daripada kulit rotan serta buluh, manakala perangkap jenis racik digunakan khas untuk menangkap ayam hutan atau burung tekukur.

Sangkar puyuh mempunyai penutup penuh serta tempat berpijak dengan dindingnya diperbuat daripada kulit rotan yang dianyam teliti.

Satu lagi warisan yang masih kekal dan digunakan ialah beduk yang digelar kotok oleh orang Gopeng, manakala di Tapah ia dikenali sebagai kerantong.

Apa pun gelarannya, alat perhubungan atau komunikasi tradisi itu masih digunakan di surau dengan pelbagai tujuan.

Selain menandakan waktu solat lima kali sehari, kotok juga digunakan jika berlaku kematian atau memanggil penduduk untuk berhimpun. Kayu yang ditebuk itu mempunyai lubang khas serta pemukul yang digelar alu kratong.

INFO: Teknik menggunakan kotok

  • Ketuk pemula: banyak kali

  • 7 kali ketuk: tanda kematian

  • 5 atau 6 kali: berlaku sesuatu kejadian

  • Waktu solat: Subuh (2), Maghrib (3), Zohor, Asar dan Isyak (4).
  • Misteri Etnik: Hulubalang Rao guna racun katak puru tumpaskan British



    Oleh Mohd Azis Ngah
    2010/08/10

    Tiga senjata rahsia dicipta perangi tentera penjajah dalam hutan

    Bahagian ketiga:

    Tentera Rao cuma bersenjatakan kelengkapan tradisional parang, keris, lembing, panah yang cuma mampu menangani asakan tentera British melalui pertempuran jarak dekat. Daripada situlah bermula idea bagaimana mereka mampu menahan asakan British melalui ‘senjata rahsia’.

    Mereka memulakan dengan perangkap tali kabung yang dikategorikan sebagai pertahanan atas, buluh tajam beracun pada bahagian pertengahan dan katak puru sebagai pembunuh di tanah. Jika diteliti, semua senjata itu berkait rapat dengan sumber alam semula jadi di sekeliling mereka.

    Pada satu aspek, ia juga berkait dengan kebijaksanaan menggunakan racun biologi, cuma pada ketika itu mungkin istilah sains belum ditimbulkan.

    Generasi ketiga Hulubalang Ali, Khalip Yaacub, 63, berkata berdasarkan kisah lisan keturunannya, senjata khas itu berjaya memerangkap askar British dan tentera upahan mereka terutama ketika perang di hutan.

    Menariknya, katak puru atau nama saintifiknya bufo bufo diakui mempunyai racun tetapi haiwan kecil itu biasanya berdiam diri dan tidak mengganggu manusia, tetapi akan menyerang mangsa apabila berada dalam kesakitan melampau.

    Situasi itulah yang digunakan tentera Rao dengan memanipulasi keadaan dan kesakitan katak puru. Mereka pakar membuatkan katak itu ‘naik minyak’ dan dilemparkan ke dalam kawasan tentera lawan.

    Ketika itu, katak puru berkenaan akan menyerang sesiapa saja yang berhampiran dan mengakibatkan maut.

    “Orang Rao tahu katak puru memang berbisa tetapi susah hendak menyerang mangsa kalau tidak terdesak. Jadi, mereka paksa katak puru naik minyak dengan melumur cili padi yang ditumbuk ke badannya. Apabila sudah pedas dan hangat kena cili, tentu katak akan mengeluarkan bisa.

    “Sebelum perang, pahlawan Rao mengumpulkan banyak katak puru dan tumbuk cili padi dalam bekas. Apabila hampir saat hendak menyerang, katak dimasukkan ke dalam bekas besar, digoncang supaya cili hancur menyerap ke dalam badan katak,” katanya.

    Katak puru yang naik minyak dan beracun akibat kepedasan akan dilontar ke dalam kubu askar British dan laluan mereka terutama di kawasan hutan.

    Bagi memastikan askar British berhenti agak lama di sesuatu laluan, tentera Rao menggunakan senjata tali kabung beracun yang cukup halus dan sukar dilihat pada mata kasar. Tali itu direntang separas muka dan badan orang dewasa.

    Jika terkena tali kabung beracun itu, mangsa akan kesakitan serta terasa sangat gatal dan bak kata Khalip, kalau sudah terkena, pasti terduduk.

    “Kalau sudah terduduk, maknanya mereka menempah maut kerana ketika itulah katak puru akan menyerang,” katanya.

    Ditanya kenapa tali kabung halus itu berbisa, jawabnya mudah: “Orang Rao belajar daripada pengalaman dan menggunakannya dalam kehidupan.”

    Katanya, memang tali kabung itu tidak berbisa tetapi jika direndam dengan air bercampur bisa, kesannya adalah sama, cuma tali kecil itu digunakan sebagai perangkap.

    Bahan racun dan bisa tali kabung itu sebenarnya menggunakan campuran ikan seluang yang diperap dalam keladi birah atau nama saintifiknya Dieffenbachia bausei atau nama lain Dumb Cane, Leopards yang mudah ditemui di sungai atau kawasan paya.

    Keladi birah yang mempunyai ubi yang sebesar tembikai muda mempunyai air di dalamnya.

    Pokok keladi ini berwarna hijau lembut kekuningan, berbintik hijau tua dan putih, manakala daunnya hijau gelap. Getahnya diakui boleh menyebabkan penyakit mulut dan sukar bercakap.

    Pada ubi keladi itu ditebuk lubang kecil yang boleh memuatkan ikan seluang sebesar ibu jari lelaki dewasa dan diperam sekurang-kurangnya dua minggu.

    Ikan seluang hancur bercampur air ubi keladi akan menjadi racun yang boleh mengakibatkan gatal keterlaluan.

    Ketika itulah, tali kabung yang dicantum panjang dicelup ke dalam lubang ubi keladi berkenaan sebelum direntang di hutan. Orang yang mengendalikannya juga perlu mengelak daripada terkena tangan atau kulit.

    “Bisanya boleh sampai ke tulang dan memang tiada ubatnya. Seluruh badan akan gatal dan kesakitan,” katanya.

    Racun sama digunakan untuk mencelup buluh runcing kecil yang diracik halus dan biasanya akan diletakkan di pokok besar di hutan. Rasionalnya cukup mudah, dalam peperangan, tentera biasanya akan mencari perlindungan jika diserang dan sudah tentu pokok hutan bersaiz besar menjadi pilihan berlindung.

    Jika bersandar pada pokok atau tidak berwaspada melalui kawasan sekeliling pokok, mereka akan terdedah kepada racun buluh berkenaan yang bisanya sama dengan kesan tali kabung.

    Jika digabung ketiga-tiga senjata sulit berkenaan, memang wujud logiknya dan banyak membantu tentera Rao menentang tentera lawan. Ketika keadaan kelam kabut dan ramai tentera lawan terkena perangkap racun, tentera Rao akan menyerang.

    Apapun senjata yang digunakan, ia sebenarnya mencerminkan kecerdikan mereka menghadapi tentera lawan dengan memanipulasi sumber alam sebagai senjata sokongan. Cukup sesuai dengan status mereka sebagai tentera upahan yang bukan saja mempunyai keberanian, kekuatan diri tetapi kepandaian akal fikiran.

    Bersambung

    Isnin, 9 Ogos 2010

    Misteri Etnik: Kanak-kanak keturunan Rao ditegah pegang bunga


    Oleh Mohd Feroz Abu Bakar

    Bahagian dua

    WALAUPUN Negeri Sembilan terkenal sebagai tanah adat, Perak yang mempunyai sebilangan masyarakat keturunan Rawa (Rao) juga mempunyai upacara sendiri yang diamalkan sejak sekian lama.

    Keturunan Rao yang juga berasal dari Sumatera Barat seperti orang Minang hingga ke hari ini masih melakukan adat 'berjojak' atau secara mudahnya 'berjijak' atau 'berjejak'. Majlis itu tanda berakhirnya tempoh larangan memijak tanah atau terkena tanah bagi kanak-kanak.

    Selain larangan memijak tanah, kanak-kanak keturunan Rao juga ditegah memegang bunga atau terkena bunga pada mana-mana bahagian badan sepanjang tempoh berpantang.

    Berdasarkan cerita lisan masyarakat Rao, kanak-kanak yang melanggar pantang akibat terkena tanah atau bunga sebelum bermulanya upacara ‘berjojak’ akan muntah-muntah, cirit-birit, gatal-gatal dan beberapa perkara negatif lain.

    Kanak-kanak Rao yang tidak 'berjojak' pula didakwa akan mengalami masalah fizikal seperti tidak mampu berjalan, kurang sempurna akalnya atau akan menghadapi masalah gagal mendapat pekerjaan yang baik seperti kanak-kanak yang sudah ‘berjojak’.
    Adat ‘berjojak’ dilakukan ke atas bayi lelaki atau perempuan yang sudah menjangkau usia 14 bulan atau sekurang-kurangnya setahun selepas mereka ‘pantang tanah’ dan sudah pandai berjalan. Selagi upacara itu belum diadakan, bayi juga dilarang memakan ayam dan memakai perhiasan emas.

    Upacara itu dilakukan seorang lelaki yang dirujuk sebagai bomoh oleh penduduk kampung kerana beliau juga biasanya mempunyai keupayaan mengubati penyakit secara tradisional.

    Ali Mat Kasa, 59, yang sudah melakukan adat ‘berjojak’ sejak hampir 20 tahun lalu untuk penduduk di Kampung Batu Masjid, dekat Tapah berkata, amalan itu tidak membabitkan sebarang perbuatan menyeru jin atau syaitan.

    “Saya membaca selawat, al-Fatihah dan jampi khusus. Mantera ini tidak boleh diberitahu kepada orang lain, bimbang akan dipermain-mainkan,” katanya.

    Antara bahan yang diperlukan untuk ‘berjojak’ ialah sedikit emas yang belum diproses, tiga jenis tanah liat (tanah putih, tanah hitam dan tanah kuning), beras kunyit, beras biasa, bertih, 44 jenis bunga dan daun gelenggang serta tiga biji limau.

    Ali berkata, biasanya hanya tujuh jenis bunga sudah memadai kerana sukar mencari terlalu banyak bunga sekarang. Emas mentah pula kini kebanyakannya diganti dengan cincin emas.

    Tempat ‘berjojak’ diletakkan kain kuning di atasnya atau sekarang hanya ditukar kepada payung kuning.

    Penulis menghadiri majlis ‘berjojak’ untuk Arif Wafiq Azizul Azrin di Kampung Batu Masjid yang menjangkau usia 14 bulan, baru-baru ini.

    # Majlis bermula dengan Ali membaca dan menghembus doa di ubun-ubun Arif.

    # Beliau kemudian menyapu emas ke tangan, dahi atau tapak tangan Arif.

    # Perbuatan itu diulang dengan tiga jenis tanah liat, iaitu tanah putih, tanah hitam dan tanah kuning.

    # Kanak-kanak itu kemudian dijejak di atas taburan bunga-bungaan dan daun gelenggang.

    # Majlis berakhir dengan Arif dimandikan dengan air perahan limau.

    Arif adalah anak ketiga pasangan Azizul Azrin Mahmor, 34, dan Hasnizah Amran, 33, yang bertugas sebagai penjawat awam di Putrajaya. Azizul berkata, isterinya keturunan Rao, manakala beliau pula Melayu berasal dari Ayer Molek, Melaka.

    Katanya, adat itu pernah dilakukan ke atas isterinya ketika kanak-kanak dan anak mereka yang sulung dan kedua juga menjalani adat ‘berjojak’.

    “Sebelum 'berjojak', kami memakaikan stokin pada Arif jika anak dibawa ke taman permainan.

    “Arif memang didukung sepanjang masa di taman permainan kerana dia tidak pernah terkena tanah atau bunga,” katanya.

    ‘Berjojak’ dikatakan perlu dilakukan oleh keturunan Rawa kerana mereka meninggalkan tanah Pagar Ruyung di Sumatera.

    Ada juga yang mendakwa, adat itu bermula selepas seorang hamba bersumpah akan mendukung Raja Pagar Ruyung selama 14 bulan jika anak beliau sembuh daripada penyakit selepas diubati rajanya.

    Mengikut catatan buku Sekondakhati suntingan Jari Basurek (Zabidin Hj Ismail), adat ‘berjojak’ Rao tidak jauh bezanya dengan adat orang Mandailing iaitu Upa-Upa Tondi (mengambil semangat) sekali gus membuktikan hubungan rapat antara etnik Rao, Mandailing dan Minangkabau yang bermula di tanah seberang sebelum merantau ke Tanah Melayu.

    Hanifah Ibrahim yang memberikan pandangannya mengenai adat ‘berjojak’ mengikut perspektifnya sebagai orang Mandaling mengatakan, bidan atau bomoh akan menyediakan barangan untuk ‘merambas’ sebelum memulakan upacara.

    Ikatan daun itu akan dimasukkan ke dalam mangkuk jeluk berwarna putih berisi air beras giling dan diletakkan di atas dulang, manakala dulang lain diisi pulut kuning, ayam golek panggang dan sebiji telur rebus dan bertih.

    Kanak-kanak itu akan dimandikan bidan dengan air limau dan bunga boleh dicampurkan wangian) yang sudah dijampi. Selepas mandi, kanak-kanak akan dipakaikan pakaian tradisional berwarna kuning dan disuruh duduk berhampiran dulang.

    Bidan akan mengambil daun di dalam mangkuk jeluk dan merenjiskan air tepung tawar ke badan kanak-kanak.

    Bersambung

    Ahad, 8 Ogos 2010

    Misteri Etnik: Melayu Rao




    Oleh Mohd Azis Ngah
    azis@bharian.com.my
    2010/08/08


    ADA yang menggelar mereka Melayu Rao biarpun masyarakat ini lebih sinonim dengan Melayu Rawa. Malangnya tidak ramai yang mengenali etnik yang banyak bertumpu di beberapa negeri di Semenanjung seperti Perak, Pahang.

    Mengikut tulisan Prof Dr HM Bukhari Lubis (Universiti Pendidikan Sultan Idris) dan Afriadi Sanusi (Universiti Malaya), Melayu Rao ini ditakrif sebagai beragama Islam, bermastautin di Rao, berasal dari keluarga Rao melalui hubungan darah atau persemendaan tanpa batas sempadan, berbahasa Rao dan mengamal adat budaya Rao. Menarik sebenarnya untuk dibincangkan mengenai hubungan Rao itu dengan Malaysia. Ringkasnya, sekitar 1830-an ada seramai 25,000 orang Rao di Lembah Rao, Sumatera, namun pada tahun 2009, bilangannya sekitar 60,000 orang saja di sana kerana majoritinya sudah berhijrah ke Malaysia dan Singapura.

    Jika dikaji, terlalu banyak fakta mengenai orang Rao, lebih menarik jika diteliti bagaimana mereka berhijrah ke Tanah Melayu, berbekalkan status sebagai golongan mahir dalam pentadbiran, keagamaan, kerohanian dengan bekerja sebagai petani, pedagang dan pelombong.

    Kaum Rao yang pertama berpindah ke Tanah Melayu adalah golongan petani sekitar abad ke-5 Masihi. Faktor perdagangan bebas ketika zaman Kesultanan Melayu Melaka pada pada ke-15, hanya menggalakkan lebih ramai orang Rao merantau, berdagang dan terus bermastautin di sini.

    Kerancakan aktiviti perlombongan emas di abad ke-17 Masihi dan bijih timah di abad ke-18 mendorong sebahagian besar pelombong Rao ke Tanah Melayu melalui negeri selat (Singapura, Melaka dan Pulau Pinang).
    Mereka membawa bersama budaya dan adat resam tradisi yang masih diamalkan sehingga kini sebagai identiti Orang Rao. Mengamati fizikal mereka, tiada banyak berbeza dengan Melayu Malaysia cuma bahasa pertuturannya berbeza iaitu seakan-akan Minang.

    Namun, antara keunikan identiti mereka adalah makanan tradisional popular Kelamai atau Gelamai yang sebegitu popular ketika Ramadan dan lebaran. Mengikut istilah Dewan Bahasa dan Pustaka, Kelamai ialah sejenis kuih menyamai dodol manakala Gelamai sebagai penganan diperbuat daripada tepung pulut, gula dan santan.

    Ia sebenarnya boleh dianggap lemang Orang Rao tetapi digelar kelamai kerana bahan ramuannya berbeza dengan lemang tetapi teknik membakarnya hampir sama.

    Apa yang membezakannya dengan lemang ialah buluh kelamai atau buluh Hawa akan dibuang kulitnya berbanding buluh lemang yang dibakar dalam keadaan asal. Buluh jenis itu jauh lebih besar dan mempunyai ruas pendek berbanding buluh lemang yang mempunyai ruas panjang.

    Kelebihannya - kelamai boleh disimpan dan tahan lama sehingga beberapa bulan lamanya. Malah, bak kata orang tua-tua Melayu Rao, nenek moyang mereka sebelum ini memasak kelamai untuk sambut Aidilfitri tetapi boleh disimpan sehingga menjelang Aidiladha.

    Itulah keistimewaannya tetapi bukan sembarangan orang mahir memasaknya. Jika tersilap, adunan yang digelar ‘omei’ boleh menghasilkan rasa kurang enak. Bahkan jika teknik membakar dan memotong buluh tidak tepat, pasti isinya akan mentah.

    Kelamai banyak ditemui dijual di tepi jalan di sekitar Gopeng, Perak, tetapi mungkin juga ada dibuat di tempat lain seperti di Negeri Sembilan, Pahang dan Pulau Pinang, cuma jumlahnya agak terhad atau lebih kepada keperluan sendiri.

    Proses menyediakan bahan kelamai ini memerlukan tempoh yang lama kerana bahan yang disiap diadun akan diperap selama tiga hari sebelum dimasukkan ke dalam buluh untuk dibakar. Ia bertujuan supaya bahan itu lebih sebati dan akan membentuk corak tertentu pada potongan isi kelamai masak.

    Di Kampung Gunung Mesah Hilir, Gopeng, penulis menemui keluarga yang mewarisi kemahiran membuat kelamai. Safuan Sulaiman, 19, dan kakaknya, Shahira, 20, dilihat sibuk menyediakan kelengkapan memasak kelamai.

    Dilihat pada usia mudanya, hampir tidak percaya mereka sebenarnya cukup mahir. Bermula dengan proses memasukkan omei ke dalam buluh, Shahira memperlihatkan kemahiran tanpa menumpahkan sedikit pun bahan yang dicurah ke dalam buluh. Bahan itu tidak perlu diisi penuh ke dalam buluh kerana jika mendidih dan masak, isinya akan melimpah keluar.

    Dua beradik itu mewarisi kemahiran ayah mereka, Allahyarham Sulaiman Shaharudin dan ibunya, Sawiyah Mohd Isa, 40, yang memperoleh kemahiran itu daripada datuknya Shaharudin Karim, 80.

    Jangan terkejut, adik mereka Syafik, 17, dan Shazwan, 13, juga membantu dan boleh dikatakan bakal pewaris pembuat kelamai untuk dijual. Ketika ibunya keluar bekerja di sekolah berdekatan, Safuan dan Shahira boleh diharap untuk memastikan 70 batang kelamai siap dimasak dan disimpan elok untuk dijual pada hari-hari biasa. Namun jumlahnya mencecah kira-kira 500 batang sehari ketika Ramadan dan lebaran.

    Proses menyediakan omei agak rumit bermula dengan mencampurkan beras pulut dengan gula merah sebelum mengadunkan dengan kerisik, tahi minyak dan gula putih. Semua bahan itu akan digaul sehingga sebati dan diperap selama tiga hari di dalam bekas bertutup.

    Shaharudin yang ditemui beberapa jam selepas itu juga cukup yakin dengan kemampuan cucunya kerana bagi beliau, semua ilmu sudah diturunkan kepada arwah anak dan cucunya. Pada masa sama, beliau tetap memantau mereka bagi memastikan resepi asli mereka kekal.

    “Satu petua paling mudah ialah teknik memotong buluh, mengupas kulit dan mengukur saiz yang sesuai. Buluh itu perlu dikupas songsang, daripada pucuk ke umbi kerana ia lebih mudah. Begitu juga potongan di ruas paling bawah, mesti ada baki sepanjang sejengkal.

    “Baki itu sebenarnya akan memudahkan kita untuk membakar, jika terlalu pendek, mungkin isinya akan mentah kerana kelamai dimasak menggunakan bahan panas bara api, bukannya api yang menyala. Sebab itulah proses memasaknya lama, kadang kala sehingga lapan jam,” katanya.

    Setiap batang kelamai biasanya akan menggunakan dua ruas buluh Hawa yang dikenali sebagai buluh Kelamai dan satu daripada ruasnya akan ditebuk. Ia juga memerlukan teknik khas iaitu mesti menebuk dulu lubang ruas diikuti proses membuang kulit buluh bagi mengelakkan buluh pecah.

    Ketika kami ke rumah Safuan, kami mendapati satu unggun api besar sedang dibakar untuk mendapatkan bara dan akan diatur selari sepanjang tempat membakar yang digelar lantaran.

    Rao terkenal adat berjojak, tobek

    ISTILAH Rawa merujuk kepada satu etnik suku bangsa Melayu daripada keturunan Rao, sebuah kacamatan di dalam Kabupaten Pasaman di Sumatera Barat. Negeri Rao berjiran dengan Tapanuli (utara) yang didiami Mandailing dan Sumatera Barat (selatan) yang majoriti penduduknya Minangkabau.

    Di sebelah barat Rao ialah Selat Mentawai dan timur bersempadan dengan Riau. Perkataan Rawa hanya popular di Makkah dan Malaysia tetapi kurang dikenali di Rao.

    Pengkaji sejarah masyarakat Rao, Zabidin Ismail (Jari Basurek) merujuk kepada catatan penulis, Wan Mohd Shaghir Abdullah yang mengatakan, istilah Rawa di Malaysia bermula daripada Haji Abdullah Nordin al-Rawi yang mengasaskan syarikat percetakan dan penerbitan, Persama Press di Lebuh Aceh, Pulau Pinang (1921).

    Pada asalnya, di sebut ar-Rawi mengikut istilah Arab yang bermaksud dibangsakan kepada ‘Rao;’ tetapi lama kelamaan menjadi ar-Rawa yang menunjukkan seseorang itu berasal dari Negeri Rao. Penggunaannya bermula awal abad ke-19 khususnya ketika pengajian Islam berkembang di Makkah.

    Berdasarkan kajian Zabidin melalui bukunya, ‘Sekondak Hati’ beliau memberikan pendapat dan analisis bahawa wujud tanggapan bahawa asal usul orang Rao adalah dari Pagar Ruyung.

    Bagaimanapun, katanya jika merujuk kepada penelitian Dr Mukhtar Naim dan pendapat daripada MO Parlindungan yang menyatakan orang Rao adalah dari Champa iaitu suku bangsa Lubu, bukannya orang Pagar Ruyung.

    Hal ini sesuai dengan situasi pendapat orang tua di Rao yang menerima petua bawah mereka adalah orang Lubu dan sesuai dengan peninggalan sejarah klasik Rao yang menganut Hindu dan Budha yang dibawa dari Champa.

    Penghijrahan beramai ramai ke Tanah Melayu berlaku semasa Perang Paderi (1816-1833) di Indonesia semasa zaman pemerintahan kolonial Belanda. Sebahagian besarnya terdiri daripada golongan istana, ulama, cendikiawan, panglima dan tentera.

    Mereka kini bertuah kerana wujudnya pertubuhan Jalinan Anak Rao Malaysia (JARO) yang didaftar pada 6 Disember 2007 bagi menguruskan, mengumpul, mengembangkan serta menghidupkan semula budaya Rao.

    Setiausaha JARO, Tahiruddin Ahmad berkata, berdasarkan kajian tidak rasmi, ada kira-kira 250,000 keturunan Rao di Malaysia dan 700 daripadanya sudah mendaftar dengan JARO.

    “Masih ada kira-kira 150,000 Rao di Sumatera Barat atau di penempatan asal. Kami pernah adakan seminar Melayu Rao buat pertama kali pada UPSI (Universiti Perguruan Sultan Idris) yang dihadiri 1,500 orang, itu suatu yang di luar jangkaan,” katanya.

    Orang Rao sebenarnya cukup terkenal dengan adat Berjojak (Pantang Tanah), kemahiran tobek (membela ikan air tawar), masakan tradisional gulai lemak dan kelamai (lemang).

    INFO: Proses penghijrahan:

  • Negeri Sembilan
    Ke Seri Menanti sekitar 1773 dan Sungai Ujong 1848

  • Pahang
    Melalui Sungai Hulu Pahang (Bera, Hulu Pahang, Kuala Lipis, Raub, Bentong) sekitar 1857-1863), antaranya Tengku Khairul Alam, Pakeh Khalifah Saka dan Tujuan Saka.

  • Selangor
    Melalui Sungai Klang (Hulu Langat), Sungai Selangor (Kalumpang, Ampang, Kuala Lumpur, Gombak) sekitar 1867 - 1873.

  • Perak
    Melalui Sungai Perak, Sungai Bidor, Sungai Bernam (Teluk Intan, Kuala Kangsar, Larut, Kinta, Gopeng, Temoh, Tapah, Kampar) sekitar 1875-1876.
    Antara tokoh - Datuk Sakti Putih.

  • Kelantan
    Melalui Pahang ke jajahan Pasir Mas melalui Sutan Amir Kaharuddin Budiman.

    Aktiviti JARO:
  • Lawatan 'Balik Kampung' ke Rao, Sumatera Barat.
  • Majlis Silaturahim sempena Hari Raya Aidiladha.
  • Lawatan ke negeri dan daerah yang mempunyai orang Rao.
  • Tabung dan majlis makan malam.

    Bahan asas 'omei' kelamai (lima gantang)
  • 60 hingga 70 batang buluh (mengikut saiz)
  • 12 biji kelapa dijadikan kerisik.
  • 35 biji kelapa dimasak tahi minyak
  • 20 kilogram berat pulut dikisar menjadi tepung
  • 3 kg tepung gandum
  • 8 kg gula putih
  • 21 kg gula merah
  • 3 kg tepung pulut.
  • Ahad, 1 Ogos 2010

    Tukang Kusuok Rao


    Tukang Kusuok (loghat Rao) ialah Tukang Urut (bahasa Melayu). Tukang ini bernama NORHISAMUDDIN BIN MOHAMMED YUSSUF, 38 tahun dan dikenali dengan nama pendek Tukang Kusuok Nor sahaja. Beliau dikenali ramai di kawasan Rao (Ulu Bernam, Kalumpang dan Tanjong Malim). Tukang Kusuok Rao ini menetap di No. 82-D Jalan Puyoh, Sungai Dusun, 44010 Kuala Kubu Bharu, Ulu Selangor tetapi boleh memberikan perkhidmatan di mana sahaja lebih-lebih lagi kepada urang awak. Tukang ini boleh dihubungi pada bila-bila masa menerusi telefon bimbitnya bernombor 013-4246970.

    Gambar ini diambil ketika Tukang Kusuok Rao sedang mengusuok Hj Harith Zainal Abidin, AJK JARO ketika perjalanan pulang (dalam bas) dari menjojaki bako di Leboh Acheh, Pulau Pinang pada 24 April 2010.


    Kisah dolu-dolu

    Pemikiran Politik dalam Novel Ahmad Boestamam

    Title : Pemikiran Politik dalam Novel Ahmad Boestamam

    Author : Zabidin Haji Ismail
    ISBN : 978-983-100-439-5
    Year Publish : 2010
    Page Number : 160
    Category : General


    Price: 30.00

    add to cart

    Content

    Ahmad Boestamam menguasai tiga bidang yang berbeza – politik, kewartawanan dan sasterawan – dan tersohor kerana ketiga-tiganya. Melalui pengalaman dan penglibatannya dalam bidang politik, Ahmad Boestamam menterjemahkan pemikiran politik ke dalam novel tulisannya. Penampilan pemikiran politik itu disimpulkan mengandungi tiga aspek iaitu nasionalisme, antikolonialisme dan sosialisme. Ketiga-tiga aspek pemikiran itu pula mempunyai perkaitan antara satu sama lain yang disampaikan dalam bentuk mesej yang digarap dalam novel.
    Buku ini berasaskan kajian tekstual dan kontekstual dengan tumpuan pada sepuluh buah novel Ahmad Boestamam. Teks novel tersebut dianalisis dan dikupas bagi mencungkil pemikiran politik beliau yang dianggap seorang novelis-nasionalis berpengaruh. Sebelum ini kebanyakan sarjana hanya cenderung melihat peranannya dalam sejarah politik sehingga meminggirkan sumbangannya dalam mengisi rentetan sejarah kesusasteraan Melayu moden tanah air. Buku ini diharapkan dapat menambah khazanah kajian berkaitan Ahmad Boestamam selain boleh dijadikan bahan rujukan penyelidik sastera dan sains politik.

    Buku Sekondakhati

    Buku Sekondakhati
    Buku yang memaparkan topik mengenai etnik Rao (Rawa) yang perlu dimiliki oleh mereka. Halaman 202 kulit kilat, kertas berkualiti dan penuh warna. Satu-satunya buku berbentuk journal khas mengenai Rao.Tiada di pasaran terbuka. Hanya boleh diperolehi melalui pesan kepada En Zabidin Hj Ismail 012-5070513. Harga termasuk belanja pos RM40. Pembayaran: CIMB 08021261220523. TEMPAH SEGERA* NASKHAH HAMPIR KEHABISAN.

    Rao Di Sana-Sini

    Rao Di Sana-Sini
    Kompilasi 11 kertas kerja Seminar Melayu Rao yang julung kali diadakan di negara ini. Ketebalan 294 halaman. Tiada di pasaran terbuka. Kulit tebal RM70; kulit tipis RM40 termasuk belanja pos. Pesanan boleh dibuat kepada En. Zabidin Hj Ismail melalui 012-5070513. Pembayaran: CIMB 08021261220523

    Antologi Puisi Rao Nusantara

    Antologi Puisi Rao Nusantara
    Buku yang memaparkan puisi mengenai etnik Rao (Rawa) yang ditulis oleh penyair Malaysia dan Indonesia. Halaman 176 kulit kilat, kertas berkualiti. Satu-satunya buku puisi Rao yang pernah diterbitkan di negara ini.Tiada di pasaran terbuka. Hanya boleh diperolehi melalui pesan kepada En Zabidin Hj Ismail 012-5070513. Harga termasuk belanja pos RM20. Pembayaran: CIMB 08021261220523.

    Boleh juga bayar di sini

    Rakan Sekondakhati

    Lensa Rao